بزرگترین اردوگاه پناهجویان یونان طعمهٔ حریق شد

 آتش‌سوزی در اردوگاه پناهجویان در جزیرهٔ لسبوس یونان
آتش‌سوزی در اردوگاه پناهجویان در جزیرهٔ لسبوس یونان Copyright  آسیو شیتد پرس
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

برخی شاهدان عینی با ارسال ویدیو‌هایی از آتش‌سوزی در اردوگاه لسبوس به یورونیوز گفته‌اند که این حریق‌ها به‌دست پناهجویانی آغاز شده که از اقدامات چند روز گذشتهٔ مقامات یونان خشمگین بوده‌اند.

آگهی

موریا، بزرگترین اردوگاه پناهجویان در یونان که در جزیرهٔ لسبوس این کشور واقع است در نخستین ساعات بامداد چهارشنبه طعمهٔ حریق شد. هزاران پناهجوی ساکن این اردوگاه که به‌دلیل شیوع کرونا تحت قرنطینه قرار داشته‌‌اند، اکنون نیازمند کمک فوری هستند.

در حالی‌که آتش‌نشانان می‌کوشیدند شعله‌های سرکش را رام کنند، پناهجویان سرآسیمه از اقامتگاه‌های خود به بیرون گریختند و همزمان دست به اعتراض زدند، کاری که به مداخلهٔ پلیس ضد شورش انجامید.

مسئولان بهداشتی یونان می‌گویند که ۳۵ تن از ساکنان این اردوگاه مبتلا به کرونا تشخیص داده‌ شده‌‌ و سپس به‌منظور قرنطینه به یک ساختمان دیگر این اردوگاه انتقال یافته‌اند.

هنوز علت آتش‌سوزی روز چهارشنبه در اردوگاه موریا و جنگل‌های پیرامون آن مشخص نیست، اما بر اساس گزارش‌ها آتش‌نشانان یونانی، همزمان با دو حریق دیگر در جنوب جزیرهٔ لسبوس روبرو شده‌اند.

آسیو شیتد پرس
آتش‌سوزی در اردوگاه پناهجویان در جزیرهٔ لسبوس یونانآسیو شیتد پرس

شاهدان عینی چه می‌گویند؟

از سوی دیگر شاهدان عینی با ارسال ویدیو‌هایی از آتش‌سوزی در اردوگاه لسبوس،‌ به یورونیوز گفته‌اند که این حریق‌ها به‌دست پناهجویانی آغاز شده که از اقدامات چند روز گذشتهٔ مقامات یونان خشمگین بوده‌اند.

یکی از این شاهدان عینی نوشته است: «مقامات یونان از هفتهٔ گذشته اردوگاه موریا را قرنطینه کرده، تعدادی از پناهجویان را برای تست کرونا و قرنطینه به بیمارستان صحرایی منتقل کرده‌اند، و این افراد به کرونا مبتلا نبوده‌اند. همچنین مقامات مهاجرتی یونان در روزهای اخیر بدون انجام مراحل اداری و به‌ویژه مصاحبه، درخواست پناهندگی تعدادی از پناهجویان را رد کرده‌‌اند، و مجموعهٔ این اقدامات به‌همراه شرایط زیستی ناگوار در این اردوگاه به خشم بیشتر شماری از ساکنان انجامیده است.»

بنا به گفتهٔ همین شاهد عینی، «پناهجویان خشمگین شب‌ گذشته به بیمارستان صحرایی ماندلا یورش برده‌اند و به ساختمان بیمارستان آسیب رسانده‌، جنگل‌های اطراف اردوگاه را به آتش کشیده‌اند.»

شاهدی دیگر نوشته است که با ادامهٔ اعتراض‌های شب گذشتهٔ پناهجویان «پلیس ضدشورش یونان وارد عمل شده و به‌سوی معترضان گاز اشک‌آور پرتاب کرده است و پناهجویان برای خنثی کردن اثر دود آن،‌ آتش روشن کرده‌‌‌‌اند و این آتش‌ها به برخی از چادرهای اردوگاه سرایت کرده و آنها را شعله‌ور کرده است.»

آسیو شیتد پرس
آتش‌سوزی در اردوگاه پناهجویان در جزیرهٔ لسبوس یونانآسیو شیتد پرس

واکنش دولت یونان و کمیساریای مهاجران اتحادیه اروپا

کیریاکوس میتسوتاکیس، نخست‌وزیر یونان روز چهارشنبه برای بررسی وضعیت اردوگاه موریا جلسهٔ فوری تشکیل داد.

این درحالی است که سخنگوی دولت این کشور شب گذشته را «شبی بسیار سخت» توصیف کرد و افزود از چهارشنبه وضعیت اضطراری در جزیرهٔ لسبوس اعلام خواهد شد.

از سوی دیگر مارگاریتیس اسکیناس، معاون کمیسیون اروپا و مسئول امور مهاجران در این کمیسیون اعلام کرد که در گفتگو با نخست وزیر یونان به وی اطمینان داده است که در این زمینه، اتحادیهٔ اروپا حاضر است‌ فورا در تمامی سطوح به یونان کمک کند. همچنین ایلوا جوهانسن، کمیسر امور داخلی اتحادیهٔ اروپا نیز اعلام کرد با هزینهٔ انتقال فوری ۴۰۰ کودک و نوجوان بی‌سرپرست از این جزیره موافقت کرده است.

اردوگاه موریا در جزیرهٔ لسبوس بزرگترین اردوگاه مهاجران در یونان به‌شمار می‌رود و براساس آمار وزارت کشور یونان، فقط بیش از ۴۰ هزار مهاجر در جزایر یونان از جمله لسبوس به‌سر می‌برند.

اردوگاه‌های پناهجویان در تعدادی از جزایر یونان چندین برابر ظرفیت خود پناهجو پذیرفته‌اند و کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل بارها از دولت یونان خواسته است تا روند اعطای پناهندگی به پناهجویان را تسریع کند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

سومین شب بی‌سرپناهی هزاران پناهجو؛ آمادگی آلمان و فرانسه برای پذیرش کودکان موریا

کمپ موریا؛ وضعیت زندگی مهاجران در بزرگترین اردوگاه یونان بدتر شده است

پراکندگی پناهجویان در جزیره لسبوس پس از آتش سوزی در موریا