ابولا، مرگبارترین بیماری همه‌گیر کنگو مهار شد

بیماران ابولایی درمان شده در کنگو با تی‌شرتی که روی آن نوشته شده: «من درمان شدم».
بیماران ابولایی درمان شده در کنگو با تی‌شرتی که روی آن نوشته شده: «من درمان شدم». Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از مسعود سالاری
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

با وجود که آن که پایان ابولا در کنگو رسما اعلام شده، شمال غرب این کشور درگیر شیوع ویروسی مشابه است.

آگهی

پس از گذشت حدود دو سال از آغاز شیوع بیماری ابولا که مرگبارترین بیماری همه‌گیر در تاریخ جمهوری دموکراتیک کنگو بود، این کشور رسماً پایان این بیماری را اعلام کرد.

به گفته مقامات دوبت کنگو از ۲۷ آوریل تاکنون هیچ مورد جدیدی از ابتلا به این بیماری در شمال شرقی کنگو، جایی که ده‌ها گروه مسلح در آن فعالیت دارند، گزارش نشده است.

از زمان آغاز شیوع این بیماری در کنگو در ماه اوت ۲۰۱۸، حدود ۲ هزار و ۲۸۰ نفر بر اثر ابتلا به آن جان خود را از دست دادند. مرگبارترین دوره شیوع ثبت شده این بیماری در غرب آفریقا بین سال‌های ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۶ بود، بازه‌ای که طی آن ۱۱ هزار نفر بر اثر بیماری جان باختند. سازمان جهانی بهداشت اعلام کرد که خبر مهار بیماری در شرق کنگو که در آن ناامنی نیز خود یک بیماری بومی است، خبر خوشحال‌کننده‌ای است زیرا این دو سال، دوران سختی برای افراد درگیر مبارزه با آن بود.

اپلیکیشن یورونیوز را از پل استور دانلود کنید

اجرای جدی و پی‌گیرانه طرح تزریق واکسن در کنگو، یکی از عوامل مهم در جلوگیری از انتشار ابولا اعلام شده است. دو واکسن ساخته شده برای ابولا در کنگو تا کنون به بیش از ۳۲۰ هزار نفر تزریق شده است.

ویروس مشابه جدید

با این حال، با وجود که آن که پایان ابولا در کنگو رسما اعلام شده، شمال غرب این کشور درگیر شیوع ویروسی مشابه است. از روز یکم ژوئن (۱۲ خرداد) که نخستین مورد ابتلا به ویروس ابولای جدید در منطقه امبانداکا اعلام شد، تا کنون ۱۳ نفر در این منطقه بر اثر ابتلا به همین ویروس جان خود را از دست داده‌اند. بررسی‌های ژنتیکی نشان می‌دهد که نوع ویروس مشاهده شده در این منطقه با ویروس موجود در شرق متفاوت است.

دفتر سازمان جهانی بهداشت در کنگو گفته كه اوضاع در امبانداکا، یازدهمین کانون شیوع كشور، تقریباً تحت كنترل است. این سازمان می‌گوید که با این حال، با توجه به وجود ویروس در بدن حیوانات در بسیاری از مناطق کنگو، شیوع جدید ابولا پیش‌بینی می‌شود.

چند دهه درگیری و آشوب در شرق کنگو و بی‌توجهی مسئولان سیاسی به این منطقه باعث شده است تا فعالیت کارکنان بهداشت برای درمان افراد بیمار و در معرض خطر، سخت‌تر شود.

ابولا ویروسی است که با ورود به بدن انسان در ابتدا باعث تب ناگهانی، ضعف شدید، درد عضلات و گلو درد شدید می‌شود و سپس کار به استفراغ، اسهال و خونریزی داخلی و خارجی می‌کشد. این ویروس از طریق تماس مستقیم با پوست آسیب‌دیده، از راه دهان و بینی، خون، استفراغ، مدفوع یا مایعات بدن شخص مبتلا به ابولا به بدن افراد دیگر منتقل می‌شود. در حالت پیشرفته بیماری، فرد ممکن است بر اثر از دست دادن آب و از کار افتادن اعضای مختلف بدنش بمیرد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

آبله آلاسکایی چیست و چگونه منتقل می‌شود؟

ده‌ها مورد تجاوز و سوء استفاده جنسی در کنگو؛ کارکنان سازمان جهانی بهداشت متهم شدند

شیوع دوباره ابولا در کنگو؛ نخستین بیمار در شهر یک میلیونی گوما درگذشت