شدت‌گیری تنش‌های مرزی چین و هند؛ پکن: دهلی تنها مقصرِ بحران است

AP Photo
AP Photo Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

سخنگوی وزارت خارجه هند می‌گوید ادعاهای مرزی چین، اغراق آمیز و غیرقابل تحمل است.

آگهی

«آنوراگ سریواستاوا» سخنگوی وزارت امور خارجه هند روز پنجشنبه ۱۸ ژوئن در پی تنش‌های مرزی با چین با انتقاد از ادعاهای مرزی چین، مواضع پکن در این خصوص را «غیر قابل قبول» خواند.

بالا گرفتن جدال لفظی میان دو کشور به تنش‌های مرگبار مرزی روز سه‌شنبه میان هند و چین مربوط می‌شود که در آن دست‌کم ۲۰ نظامی هندی و یک افسر چینی کشته شدند.

در همین راستا وانگ یی، وزیر امور خارجه چین چهارشنبه شب، ۱۷ ژوئن طی تماس تلفنی با همتای هندی خود، سابرامانیام جایشانکار به دهلی نو اعلام کرد: «ما برای حفاظت از مرزهای خود جدی هستیم و اجازه نمی‌دهیم کسی امنیت ما را به چالش بکشد. دهلی نو هم نباید در این خصوص قضاوت اشتباهی داشته باشد.»

«آنوراگ سریواستاوا» سخنگوی وزارت امور خارجه هند روز پنجشنبه در پاسخ اعلام کرد: «هند و چین بر قبول مسئولیت و مدیریت اوضاع در مرزهای دو کشور توافق کرده‌اند، اما طرح ادعاهای غیرقابل تحمل و اغراق آمیز با این درک مشترک در تضاد است.»

این در حالیست که وزیر امور خارجه چین هند را مقصر کامل تنش‌های رخ داده خوانده و از دهلی نو خواسته است با انجام تحقیقات لازم، کسانی که در این ماجرا مقصر بوده‌اند را به شدت تنبیه کند.

به دنبال تنش و کشته شدن سربازان هندی، احساسات ضد چینی در بخش‌هایی از هند بالا گرفته است. روز چهارشنبه در دهلی نو مردم در پاسخ به فراخوان تحریم کالاهای چینی، اجناسی که در چین تولید شده بود را آتش زدند و با خشم و عصبانیت شعار «چین باید خارج شود» سر دادند.

نارندرا مودی، نخست وزیر هند نیز در اولین سخنرانی خود پس از این درگیری‌ها ضمن ارج نهادن به مقام سربازان جان باخته هندی، اظهار داشت که در تلاش است اطمینان حاصل کند «اختلافات میان هند و چین به نزاع تبدیل نشود.» آقای مودی البته تاکید کرد کشورش به هیچ نوع مصالحه‌ای در خصوص حاکمیت و مرزهای ملی تن در نخواهد داد.

چین و هند که بیش از چهار هزار کیلومتر مرز مشترک دارند در برخی مناطق از جمله در ایالت سیکیم، آروناچال پرادش، تبت و کشمیر با هم اختلاف ارضی دارند. چین ادعای مالکیت بر ۹۰ هزار کیلومتر مربع در منطقه‌ای در شمال شرقی هند را دارد که دهلی آن را ایالت «آروناچال پرادش» می‌نامد. هند همچنین می گوید که چین اراضی این کشور در غرب هیمالیا به وسعت ۳۸ هزار کیلومتر مربع را به اشغال خود درآورده است.

آخرین مناقشه نظامی میان دو کشور پر جمعیت جهان به سال ۱۹۶۲ در هیمالایا باز می‌گردد که در نهایت با قبول آتش بس از سوی چین و بازگشت هند به «خط کنترل واقعی» خاتمه یافت.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

تنش مرزی در هیمالایا؛ چین و هند یکدیگر را به تیراندازی متهم کردند

مناقشه مرزی هند و چین در هیمالایا؛ «سربازان هندی در چهار ارتفاع راهبردی مستقر شدند»

فرانسه تحویل جنگنده‌های «رافال» به هند را تسریع کرد