آمریکا از پیمان نظامی «آسمان‌های باز» خارج می‌شود

William HOPPER
William HOPPER Copyright AFP
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

این سومین بار است که دونالد ترامپ از یک توافق مهم کنترل تسلیحات خارج می‌شود. او دو سال پیش از توافق هسته‌ای امضا شده با ایران خارج شد و سال گذشته نیز پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد با روسیه را ترک کرد.

آگهی

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا تصمیم گرفته است از یک پیمان نظامی مهم دیگر خارج شود. بنا بر اعلام مقامات ارشد دولت او، قرار است واشنگتن فردا جمعه، خارج شدن این کشور از پیمان «آسمان‌های باز» را به اطلاع روسیه برساند.

این پیمان که سه دهه پیش از این منعقد شده، به ۳۴ کشور عضو اجازه می‌دهد تا با هواپیماهای جاسوسی و تجسسی بر فراز قلمرو یکدیگر پراز کرده و به این ترتیب اطمینان حاصل کنند که دیگران در حال آماده شدن برای اقدام نظامی نیستند.

از نظر تحلیلگران، تصمیم آقای ترامپ برای خروج از معاهده «آسمان‌های باز» این احتمال را که او به‌زودی از یکی دیگر از مهمترین معاهده‌های نظامی دوجانبۀ باقی مانده با روسیه یعنی پیمان کاهش تسلیحات هسته‌ای موسوم به «نیو استارت» نیز خارج خواهد شد، تقویت می‌کند. تاریخ انقضای پیمان «نیو استارت» که شمار موشک‌های هسته‌ای ایالات متحده و روسیه مستقر در هر کشور را به ۱۵۵۰ موشک محدود می‌کند، تنها چند هفته پس از آغاز دور جدید ریاست جمهوری در آمریکا است.

مقامات آمریکایی مدتهاست از این موضوع شکایت دارند که مسکو برخلاف تعهدش در پیمان «آسمان‌های باز» اجازۀ پرواز تجسسی بر فراز منطقه‌ای را که گفته می‌شود روسیه در حال استقرار سلاح‌های هسته‌ای قابل دستیابی به غرب اروپا، همچنین اجازه پرواز بر فراز مناطقی که در آنجا تمرینات نظامی در حال انجام است را نمی‌دهد.

در مقابل، بر اساس برخی گزارش‌های محرمانه، پنتاگون و برخی آژانس‌های اطلاعاتی آمریکا ادعا کرده‌اند که روس‌ها بارها اقدام به پرواز بر فراز خاک آمریکا کرده‌اند تا از زیرساخت‌های حیاتی که می‌تواند هدف حملات سایبری قرار بگیرد، نقشه برداری کنند.

مقامات آمریکا همچنین می‌گویند که دونالد ترامپ در سال ۲۰۱۷ میلادی از انجام یکی از پروازهای روسیه بر فراز املاکش خشمگین شده است.

تصمیم آمریکا برای خروج از پیمان «آسمان‌های باز» نگرانی متحدان اروپایی او را در پی داشته است. اگرچه آنها همچنان در این توافق باقی خواهند ماند اما هشدار داده‌اند که با خروج واشنگتن، روسیه برای انجام پروازهای نظارتی توسط متحدان از روپایی «آسمان‌های باز» بویژه در منطقه بالتیک محدودیت‌های بیشتری قائل خواهد شد.

این سومین بار است که دونالد ترامپ از یک توافق مهم کنترل تسلیحات خارج می‌شود. او دو سال پیش از توافق هسته‌ای امضا شده با ایران خارج شد و سال گذشته نیز پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد با روسیه را ترک کرد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

روسیه: تصمیم آمریکا در بازنگشتن به پیمان آسمان‌های باز اشتباه سیاسی است

تهدید ترامپ به قطع روابط با چین؛ پکن خواستار دیدار مقامات دو کشور شد

ایالات متحده و ژاپن خواستار پای کارآمدن «همه کشورها» برای ممنوعیت توسعه سلاح‌های هسته‌ای در فضا شدند