فیلیپین یک پیمان مهم امنیتی با آمریکا را لغو می‌کند

 فیلیپین یک پیمان مهم امنیتی با آمریکا را لغو می‌کند
Copyright AP
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

توافق‌نامه امنیتی میان ایالات متحده آمریکا و فیلیپین به واشنگتن اجازه ورود نیروهای آمریکایی به همراه کشتی‌ها و هواپیماهای نظامی را برای آموزش‌های مشترک با سربازان فیلیپینی فراهم می‌کند.

آگهی

فیلیپین روز سه شنبه به ایالات متحده آمریکا اطلاع داد که به یک پیمان مهم امنیتی با این کشور پایان می‌دهد. این پیمان به نیروهای آمریکایی اجازه می‌دهد تا در فیلیپین تمرین‌های نظامی انجام دهند.

این مهمترین اقدامی است که رودریگو دوترته، رئیس جمهوری فیلیپین برای خاتمه دادن به این پیمان امنیتی با آمریکا انجام داده است. 

این تصمیم به امضای رئیس جمهوری فیلیپین رسیده است که علی‌رغم روابط نزدیک تاریخی ارتش این کشور با آمریکا، اغلب از سیاست‌های امنیتی آمریکا انتقاد و از سیاست‌های چین و روسیه ستایش می‌کند.

توافق‌نامه امنیتی میان دو کشور به واشنگتن اجازه ورود نیروهای آمریکایی به همراه کشتی‌ها و هواپیماهای نظامی را برای آموزش‌های مشترک با سربازان فیلیپینی فراهم می‌

کند.

تئودور لوکسین، وزیر امور خارجه فیلیپین با انتشار توئیتی نوشته است که معاون رئیس ماموریت آمریکا در فیلیپین در سفارت این کشور در مانیل از تصمیم به خاتمه دادن به توافق‌نامه امنیتی اطلاع یافته است.

این تصمیم در حالی گرفته می شود که لوکسین هفته گذشته در جلسه مجلس سنا هشدار داده بود که لغو توافق‌نامه امنیتی با واشنگتن باعث تضعیف امنیتی فیلیپین و تقویت رفتارهای تجاوزگرانه در دریای مورد مناقشه چین جنوبی، جایی که نیروهای آمریکایی در آبراه استراتژیک آن حضور دارند خواهد شد زیرا حضور آمریکا باعث توازن نیروها در مقابله با چین می شود که مدعی مالکیت بر کل آب‌های چین جنوبی است.

لوکسین پیشنهاد کرده بود که دو طرف به جای لغو این پیمان امنیتی و برای حل اختلافات فیمابین آنرا مورد بازنگری قرار دهند.

به گفته مقامات فیلیپین خاتمه پیمان امنیتی سال ۱۹۹۹ بر اساس مفاد توافقنامه، ۱۸۰ روز پس از آنکه واشنگتن از تصمیم مانیل آگاه شد به اجرا گذاشته خواهد شد. در این مدت دو طرف می توانند با مذاکرات دو جانبه، بر سر تداوم پیمان امنیتی در مدت زمان انتظار برای عملی شدن آن، تصمیم بگیرند.

رئیس جمهوری فیلیپین پس از آنکه آمریکا حاضر نشد به متحد وفادار دوترته، سناتور «رونالد دلا روزا» که با نقض حقوق بشر در این کشور مرتبط است، ویزا بدهد، تهدید کرد که توافقنامه امنیتی را فسخ خواهد کرد.

«رونالد دلا روزا» در سال ۲۰۱۶ و زمانی که رئیس پلیس فیلیپین بود در نقش بازوی اصلی سرکوب و کشتار پروژه مبارزه با مواد مخدر دوترته ظاهر شد. هزاران نفر از مظنونان فقیر قاچاق مواد مخدر در جریان کارزار مبارزه با مواد مخدر رئیس جمهوری دوترته در فیلیپین کشته شدند.

دوترته همچنین آمریکا را به دخالت در امور داخلی فیلیپین متهم کرده و گفته است که واشنگتن به دنبال آزادی یک سناتور مخالف دولت متهم به قاچاق مواد مخدر متهم است.

دستیار وزیر خارجه آمریکا در اموز سیاسی و نظامی روز دوشنبه گفت که لغو این پیمان بیش از ۳۰۰ برنامه نظامی از جمله تمرین‌های مشترک در سال جاری را به خطر می اندازد.

ایالات متحده آمریکا از سال ۲۰۱۶ تا ۲۰۱۹ بیش از ۵۵۰ میلیون دلار کمک امنیتی به فیلیپین اعطا کرده است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

ایالات متحده آمریکا ۳۰ میلیون دلار تجهیزات نظامی به فیلیپین تحویل داد

کمسیر عالی حقوق بشر سازمان ملل: دوترته به معاینه روانی نیاز دارد

دوترته به زنان شورشی: درون آلت جنسی‌تان شلیک می‌کنیم