کمسیر عالی حقوق بشر سازمان ملل: دوترته به معاینه روانی نیاز دارد

زید رعد حسین، کمیسر حقوق بشر ملل متحد و رودریگو دوترته، رئیس جمهور فیلیپین
زید رعد حسین، کمیسر حقوق بشر ملل متحد و رودریگو دوترته، رئیس جمهور فیلیپین
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

رئیس جمهوری فیلیپین در ماه نوامبر سال ۲۰۱۷ میلادی درباره سفر اگنس کالامار، گزارشگر ویژه کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل گفته بود که به وی «تو دهنی» خواهد زد.

آگهی

رئیس کمساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد روز جمعه با محکوم کردن توهین رئیس جمهوری فیلیپین نسبت به گزارشگر ویژه این سازمان گفت که رودریگو دوترته نیاز به «ارزیابی روانی» دارد.

زید رعد حسین، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد در کنفرانس مطبوعاتی روز جمعه در ژنو گفت: «باور کنید که رئیس جمهوری فیلیپین نیاز به انجام تست روان‌پزشکی دارد. این نوع اظهار نظرها قابل قبول نیست و از سوی کمیساریای حقوق بشر سازمان ملل بی پاسخ نخواهد ماند.»

رودریگو دوترته در ماه نوامبر سال ۲۰۱۷ میلادی درباره سفر اگنس کالامار، گزارشگر ویژه کمیساریای حقوق بشر سازمان ملل گفته بود که به وی «تو دهنی» خواهد زد.

سازمان ملل متحد و دیگر سازمان‌های حقوق بشری، بارها نحوه مبارزه دولت فیلیپین با معضل مواد مخدر را مورد انتقاد قرار داده‌اند.

بیشتر بخوانید:

از زمان آغاز ریاست جمهوری دوترته در سال ۲۰۱۶، نزدیک به ۴۱۰۰ قاچاقچی و معتادان به مواد مخدر توسط پلیس فیلیپین کشته شدند. فعالان حقوق بشر می‌گویند که تعداد این کشته‌شدگان، سه برابر آمار رسمی اعلام شده توسط دولت فیلیپین و نزدیک به ۱۲ هزار نفر است.

مخالفت دوترته با سفر اگنس کالامار، گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل به فیلیپین

دولت فیلیپین ماه پیش از سفر گزارشگر ویژه به کشور خود استقبال کرد اما به شرطی که این شخصی غیر از اگنس کالامار برای این ماموریت انتخاب شود.

سخنگوی دولت فیلیپین در روزهای آغازین سال جاری میلادی نیز اعلام کرد که از سفر توریستی اگنس کالامار، گزارشگر ویژه «کمیساریای حقوق بشر سازمان ملل در قتل‌های فراقضایی» به این کشور استقبال می‌کند اما وی را فاقد صلاحیت برای تحقیق درباره سیاست مبارزه رودریگو دوترته علیه مواد مخدر می‌داند.

عکس: اداره امور خارجه و کشورهای مشترک‌المنافع بریتانیا
گنس کالامار، گزارشگر ویژه «کمیساریای حقوق بشر سازمان ملل »عکس: اداره امور خارجه و کشورهای مشترک‌المنافع بریتانیا

بیشتر بخوانید:

به گزارش رویترز، رئیس جمهوری فیلیپین به نیروهای پلیس و سربازان دستور داده است که در جریان تحقیقات گزارشگر حقوق بشر سازمان ملل به سوالات وی درباره مبارزه با مواد مخدر پاسخ ندهند.

رودریگو دوترته در دفاع از عملکرد خود در مبارزه با اعتیاد و مواد مخدر گفته است: «چه کسی می‌تواند به من بگوید که کشورم را چگونه اداره کنم؟ شما هم خوب می‌دانید که مواد مخدر کشور ما را بلعیده بود.»

وی در روزهای پایانی ماه فوریه اعلام کرد که کشورش پذیرای گزارشگر حقوق بشر سازمان ملل خواهد بود اما با خانم کالامار به دلیل «بی طرف» نبودن وی، همکاری نخواهد کرد.

ماه گذشته میلادی نیز دادگاه بین المللی کیفری تحقیقات جداگانه‌ای را درباره کشته شدگان «جنگ دوترته با مواد مخدر» آغاز کرد. این تحقیقات می‌تواند به متهم شدن آقای دوترته به «جنایت علیه بشریت» ختم شود اما این پروسه سال‌ها به طول خواهد انجامید.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

جنگ مواد مخدر دولت دوترته؛ فیلیپین با دیوان کیفری بین‌المللی همکاری نمی‌کند

فیلیپین یک پیمان مهم امنیتی با آمریکا را لغو می‌کند

دوترته برای تحویل صدها زندانی آزاد شده در فیلیپین جایزه تعیین کرد