جنگ مواد مخدر دولت دوترته؛ فیلیپین با دیوان کیفری بین‌المللی همکاری نمی‌کند

دوترته، رئیس جمهوری فیلیپین
دوترته، رئیس جمهوری فیلیپین Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

داده‌های دولتی نشان می‌دهد که از زمان روی کار آمدن دوترته در سال ۲۰۱۶ و تا پایان آوریل سال جاری پلیس فیلیپین ۶۱۰۰ مظنون به فروش مواد مخدر را در عملیات‌های مختلف کشته است.

آگهی

سخنگوی رئیس جمهوری فیلیپین روز سه‌شنبه گفت رودریگو دوترته با تحقیق درباره قتل‌های مربوط به جنگ مواد مخدر در این کشور جنوب شرقی آسیا که از سوی دیوان کیفری بین‌المللی برنامه ریزی شده است همکاری نخواهد کرد.

گروه‌های حقوق بشری و منتقدان قتل‌های مربوط به مواد مخدر، از این گام دیوان کیفری بین‌المللی استقبال کرده و گفته‌اند که یک تحقیق گسترده باعث می‌شود تا عدالت درباره هزاران فرد کشته شده در جنگ خونین دوترته علیه مواد مخدر دست یافتنی‌تر شود.

هری روک در یک نشست خبری گفت: «ما همکاری نخواهیم کرد زیرا دیگر عضو آن [دیوان کیفری بین‌المللی] نیستیم.» دوترته عضویت فیلیپین در دیوان کیفری بین‌المللی را در ماه مارس ۲۰۱۸ لغو کرد.

روک افزود: «ما به افراد خارجی برای تحقیق درباره قتل‌ها در جنگ مواد مخدر احتیاج نداریم زیرا نظام حقوقی در فیلیپین کارا است.»

دادستان دیوان بین‌المللی کیفری روز دوشنبه خواستار تحقیقات کامل درباره این قتل‌ها شد و گفت که جنایت علیه بشریت ممکن است رخ داده باشد.

آنتونیو تریلانس، سناتور سابق فیلیپینی در بیانیه‌ای گفت: «بازوی بلند قانون به زودی با دوترته و همدستانش درگیر خواهد شد.»

داده‌های دولتی نشان می‌دهد که از زمان روی کار آمدن دوترته در سال ۲۰۱۶ و تا پایان آوریل سال جاری پلیس فیلیپین ۶۱۰۰ مظنون به فروش مواد مخدر را در عملیات‌های مختلف کشته است.

کنشگران حقوق بشر معتقدند که پلیس مظنونان را خودسرانه اعدام می‌کرد اما مقامات می‌گویند که آن‌ها پس از مقاومت همراه با خشونت در برابر بازداشت کشته شدند.

طبق اساسنامه دیوان کیفری بین‌المللی دادستان باید از قضات بخواهد اجازه تحقیقات رسمی درباره جرایم ادعایی را صادر کند. قضات دادگاه تا چهار ماه فرصت دارند درباره چنین درخواستی تصمیم بگیرند.

برغم خروج فیلیپین از دیوان کیفری بین‌المللی، این نهاد می‌تواند به جرایمی که در دوره عضویت رخ داده باشد رسیدگی کند که درباره فیلیپین رسیدگی و تحقیق درباره جرایم بین ۲۰۱۶ تا ۲۰۱۹ یعنی تا زمانی‌ که این کشور به طور رسمی از دیوان خارج شد ممکن است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

کمسیر عالی حقوق بشر سازمان ملل: دوترته به معاینه روانی نیاز دارد

دومین راهپیمایی فضایی خدمه «شنژو-۱۷» در ایستگاه فضایی چین

آمریکا یکی از رهبران یاکوزا را به تلاش برای قاچاق اورانیوم به ایران متهم کرد