دوترته: مسئولیت کشتار مواد مخدر را می‌پذیرم و حاضرم به زندان بروم

دوترته
دوترته Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

رئیس جمهوری فیلیپین پیش از این نیز به انجام قتل‌های خودسرانه و کشتار مظنونان به قاچاق مواد مخدر بدون طی شدن مراحل محاکمه آنها اعتراف کرده بود.

آگهی

رودریگو دوترته، رئیس جمهوری فیلیپین می‌گوید مسئولیت هر کشتاری را در چارچوب اقدامات سخت‌گیرانه برای مقابله با جرائم در کشورش می‌پذیرد.

آقای دوترته با اعلام این مطلب خاطرنشان کرد که اگر قتلی در جریان سرکوب‌های مرتبط با قاچاق مواد مخدر صورت گرفته مسئولیت آنرا می‌پذیرد و آماده است با هرگونه اتهام به جز جنایت علیه بشریت را که می‌تواند وی را به زندان بیاندازند، روبرو شود.

این سخنان که در جریان نطقی تلویزیونی ایراد شد به نوعی حکایت از آن دارد که رئیس جمهوری فیلیپین ممکن است به دلیل کارزار خونینی که پس از به قدرت رسیدن در اواسط سال ۲۰۱۶ راه انداخت در معرض اتهامات جنایی زیادی قرار گیرد.

بر اساس گزارش منابع پلیس فیلیپین این کارزار در میان مظنونین به قاچاق مواد مخدر حدود ۶ هزار کشته برجای گذاشته؛ حال آنکه به اعتقاد ناظران و فعالان حقوق بشر شمار قتل‌های صورت گرفته در این خصوص بیش از آمار اعلام شده است.

پلیس و نهاد‌های ویژه مبارزه با مواد مخدر پیش‌تر اعلام کرده بودند که تنها در یک ماه میانی تابستان نزدیک به پانصد نفر در جریان اقدامات ماموران امنیتی برای برچیدن باند‌های قاچاق مواد مخدر کشته شدند.

آقای دوترته پیش از این نیز به انجام قتل‌های خودسرانه و کشتار مظنونان به قاچاق مواد مخدر بدون طی شدن مراحل محاکمه آنها اعتراف کرده بود. به اعتقاد برخی مخالفان دولت فیلیپین همین اعتراف‌ها می‌تواند پیامد‌های قضایی جدی برای وی به همراه داشته باشد.

رئیس جمهوری فیلیپین در نطق تلویزیونی دوشنبه شب خود تاکید کرد که اگر کشتاری در این کارزار صورت گرفته وی به شخصه مسئولیت آنرا برعهده می‌گیرد.

وی در این خصوص به شهروندانش گفت: «اگر شما کشته شوید به این دلیل است که من از وضعیت مواد مخدر بسیار عصبانی شده‌ام.»

آقای دوترته در ادامه تصریح کرد: «اگر به این خاطر است من را دادگاهی کنید تا به زندان بیافتم. مشکلی نیست؛ راضی هستم که با رفتن به زندان به کشورم خدمت کرده باشم.»

وی در این سخنان از مواد مخدر به عنوان تهدیدی برای امنیت ملی و عمومی یاد کرد و با استناد به آمار یک مرکز مبارزه با مواد مخدر در کشورش یادآور شد که بیش از یک میلیون و ۶۰۰ هزار معتاد در فیلیپین شناسایی شده‌اند.

بدین ترتیب آماری که آقای دوترته در نطق دوشنبه شب خود از وضعیت مواد مخدر در کشورش ارائه کرد بسیار پایین‌تر از ۴ میلیون معتادی است که پلیس فیلیپین در ابتدای دوران ریاست جمهوری وی سرشماری کرده بود.

پلیس فیلیپین در تازه‌ترین آمار خود اعلام کرده که از زمان سرکوب مصرف‌کنندگان و قاچاقچیان مواد مخدر در این کشور تا کنون دست کم ۵ هزار و ۸۵۶ مظنون کشته و بیش از ۲۵۶ هزار نفر بازداشت شده‌اند.

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

انهدام شبکه بزرگ قاچاق مواد مخدر در همکاری کم‌سابقهٔ مسکو و واشنگتن

بحران گروگانگیری در فیلیپین با آزادی گروگان‌ها پایان یافت

با حکم دادگاه بریتانیا امکان استرداد جولیان آسانژ به آمریکا دست‌کم درآینده نزدیک منتفی شد