سفیر آمریکا در ورشو: اسرائيل باید از لهستان عذرخواهی کند

سفیر آمریکا در ورشو: اسرائيل باید از لهستان عذرخواهی کند
Copyright 
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

کاتز که به تازگی سرپرست وزارت خارجه اسرائيل شده اعلام کرده بود: «یهودی ستیزی با شیر مادر وارد بدن لهستانی‌ها می‌شود.»

آگهی

جورجت ماسباچر، سفیر آمریکا در لهستان روز چهارشنبه در واکنش به بحران روابط ورشو و تل آویو گفت که اسرائيل باید از لهستان عذرخواهی کند.

خانم ماسباچر همچنین اسرائيل و لهستان را دو متحد قوی آمریکا نامید و افزود: «نباید از این نوع ادبیات استفاده شود. هم لهستان و هم اسرائيل ما برای متحدانی بسیار مهم هستند و باید بتوانیم این مسائل را حل کنیم».

ماجرا به سفر بنیامین نتانیاهو برای اجلاس ورشو باز می‌گردد. جایی که نخست وزیر اسرائيل پس از پایان نشست و در دیدار از موزه هولوکاست در لهستان، این کشور را متهم کرد که در دوران کشتار یهودیان کمک‌های زیادی به آلمان نازی کرده‌ است.

او در صحبت‌هایش از کلمه «لهستانی‌ها» استفاده کرده بود و گفت بود که آنها به رژیم آلمان نازی در هولوکاست کمک‌های بسیاری کرده‌اند.

این در حالیست که موضوع نقش داشتن لهستان در ماجرای هولوکاست یکی از موضوعات حساسیت برانگیز برای جامعه لهستان به شمار می‌رود. بسیاری از لهستانی‌ها هرگونه نقش داشتن در هولوکاست را نمی‌پذیرند.

بیشتر بخوانید:

دولت این کشور حتی اخیرا لایحه‌ای را به تصویب رساند که بر طبق آن متهم کردن لهستان به همکاری با آلمان نازی در جریان جنگ جهانی دوم، غیرقانونی اعلام شد.

آقای نتانیاهو هر چند در ادامه، حرف خود را تغییر داد و گفت منظورش ملت لهستان نبوده است اما وزیر خارجه اسرائيل چند روز بعد بر شدت این بحران افزود.

ایسرائل کاتز، وزیر خارجه اسرائیل روز یکشنبه ۱۷ فوریه مردم لهستان را در «محو و نیستی یهودیان» مسئول دانست.

کاتز که به تازگی سرپرست وزارت خارجه اسرائيل شده اعلام کرده بود: «یهودی ستیزی با شیر مادر وارد بدن لهستانی‌ها می‌شود.»

در پاسخ، مارک ماگیروفسکی، سفیر لهستان در اسرائیل در پیامی توییتری گفت: «واقعا شگفت‌انگیز است که وزیر تازه امور خارجه اسرائیل الفاظی چنین بی‌شرمانه و نژادپرستانه به زبان آورده است».

اما وزیر خارجه جدید اسرائيل بافاصله جواب سفیر لهستان را داد.

آقای کاتز در یک گفتگوی رادیویی گفت: «واقعیات تاریخی را نمی‌توان تغییر داد. لهستانی‌ها در نابود کردن یهودیان با نازیان آلمان همکاری کردند. لهستان بزرگترین گورستان یهودی‌هاست و این یک واقعیت تاریخی است... دشمنی لهستانی‌ها با یهودیان بسیار ریشه‌دار و قدیمی است و آنها همیشه ضد سامی بوده‌اند.»

در پی بالا گرفتن تنش دیپلماتیک میان ورشو و تل‌آویو و لغو سفر نخست وزیر لهستان به اسرائیل، مقامات اسرائيل اعلام کردند که نشست گروه ویشگراد در بیت‌المقدس برگزار نخواهد شد.

وزارت خارجه لهستان اظهارات وزیرخارجه اسرائیل را نه تنها توهین آمیز که سبب بروز احساسات ضد لهستانی و ضد یهودی دانسته است

نشست بیت المقدس قرار بود با حضور کشورهای عضو گروه ویشگراد شامل اسلواکی، جمهوری چک، مجارستان و لهستان همراه با اسرائیل برگزار شود. آندره بابیس، نخست وزیر جمهوری چک نیز گفته است که «گفتگوهای دوجانبه» جایگزین این نشست خواهد شد.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

لهستان اهانت و پرتاب آب دهان به سفیرش در اسرائیل را محکوم کرد

واکنش رئیس جمهور اسرائیل به سخنان بولسونارو: هیچ‌کس نمی‌تواند برای قوم یهود تعیین تکلیف کند

اتهام «همدستی با آلمان نازی» دلیل لغو سفر نخست وزیر لهستان به اسرائیل