اتهام «همدستی با آلمان نازی» دلیل لغو سفر نخست وزیر لهستان به اسرائیل

نخست وزیران اسرائیل و لهستان در مراسم یادبود قربانیان هولوکاست
نخست وزیران اسرائیل و لهستان در مراسم یادبود قربانیان هولوکاست Copyright عکس از آسوشیتد پرس
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

نخست وزیر لهستان سفر خود به اسرائیل را که قرار بود از روز دوشنبه آغاز شود لغو کرد. رسانه ها می گویند دلیل دولت لهستان اتهامات «واهی» نخست وزیر اسرائیل به مردم لهستان در جریان همکاری و هم دستی آنها با دولت آلمان نازی است.

آگهی

ماتئوش موراویتسکی، نخست‌وزیر لهستان سفر رسمی خود به اسرائیل را که قرار بود از روز دوشنبه ۲۹ بهمن آغاز شود لغو کرد.

دلیل اصلی لغو این سفر عدم خشنودی دولت لهستان از به اصرار تل آویو بر همدستی «لهستانی‌ها با دولت آلمان نازی» در جریان جنگ جهانی دوم عنوان شده است. 

پیش از این قرار بود وزیر خارجه لهستان به جای نخست وزیر در نشستی که قرار است روز سه‌شنبه در اسرائیل برگزار شوند شرکت کند، اما وزیر خارجه لهستان نیز روز دوشنبه تاکید کرد در این نشست شرکت نخواهد کرد. 

وی در سخنان خود که از تلویزیون لهستان پخش شد مواضع اسرائیل درباره را «نژادپرستانه و غیرقابل قبول» خواند و گفت که هیچ مقامی از ورشو در این نشست حضور نخواهد یافت.

قرار بود در این نشست علاوه بر نخست وزیر لهستان سران جمهوری چک، مجارستان و اسلوونی نیز شرکت کنند.

بیشتر بخوانید:

تنش های دیپلماتیک میان دو کشور پس از پیشنهاد آندژه دودوا، رئیس جمهوری لهستان افزایش یافت. وی هفته گذشته در واکنش به سخنان بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل در مورد همکاری و هم‌دستی لهستانی‌ها با دولت آلمان نازی خواستار برگزاری نشست ویشگراد در ورشو، پایتخت لهستان به جای بیت المقدس میزبان فعلی این نشست شده بود.

نخست وزیر اسرائیل بارها بر همدستی لهستانی‌ها با دولت آلمان نازی برای کشتار یهودیان تاکید کرده است. آخرین بار او در محل یادبود کشته‌های اردوگاه آشوویتس در لهستان در مقابل خبرنگاران به شدت از عملکرد لهستان در قبال یهودیان انتقاد کرده بود.

وزارت خارجه لهستان دراین باره سفیر اسرائیل در ورشو را احضار کرد. وزارت خارجه اسرائیل نیز در واکنش به این احضاریه نوشت: «منظور بنیامین نتانیاهو نه تمامی مردم لهستان بلکه بخشی بود که با دولت آلمان نازی همکاری کرده است.»

به کانال تلگرام یورونیوز بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

لهستان اهانت و پرتاب آب دهان به سفیرش در اسرائیل را محکوم کرد

اتحادیه اروپا روند آزادسازی میلیاردها یورو از بودجه تخصیص‌یافته به لهستان را آغاز کرد

اتحادیه اروپا ۱۳۷ میلیارد بودجه مسدود شده لهستان را آزاد می‌کند