کودکان نخستین قربانیان جنگ؛۱۷۰ هزار کودک زیر ۵ سال هر سال کشته می شوند

کودکان نخستین قربانیان جنگ؛۱۷۰ هزار کودک زیر ۵ سال هر سال کشته می شوند
Copyright 
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

سازمان «نجات کودکان»: دست کم ۸۷۰ هزار کودک زیر ۵ سال در ۱۰ کشوری که درگیر جنگ هستند در بین سالهای ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۷ کشته شده‌اند.

آگهی

گزارش جدید سازمان «نجات کودکان» استرالیا می گوید که هر سال ۱۷۰ هزار کودک زیر ۵ سال در اثر جنگ در جهان کشته می شوند.

بر اساس این گزارش که روز جمعه ۱۵ فوریه در کنفرانس امنیتی مونیخ منتشر شد، دست کم ۸۷۰ هزار کودک زیر ۵ سال در ۱۰ کشور درگیر جنگ بین سالهای ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۷ میلادی کشته شده‌اند. در حالی این تعداد کودک قربانی جنگ در جهان شده‌اند که تنها ۱۷۵ هزار جنگنجو در دوره مشابه کشته شده‌اند.

این گزارش بر مبنای داده‌های جمع‌اوری شده از ۱۰ کشوری است که بیشتری جنگ و درگیری را داشته اند که شامل: افغانستان، یمن، سودان جنوبی، جمهوری آفریقای مرکزی، جمهوری دموکراتیک کنگو، سوریه، عراق، مالی، نیجریه و سومالی می باشند.

بر اساس این گزارش از سال ۲۰۱۰ تاکنون ۳۷ درصد به تعداد کودکانی که در مناطقی که جنگ و درگیری در آنها وجود دارد افزوده شده است و ۱۷۴ درصد به حملاتی که علیه کودکان صورت گرفته از جمله حمله به مدارس یا استفاده از کودکان بعنوان سرباز در سالهای اخیر، افزوده شده است.

بسیاری از این کودکان قربانی اثرات غیرمستقیم جنگ از جمله گرسنگی، عدم دسترسی به دارو و بیمارستان، عدم دسترسی به لوازم بهداشتی و آب سالم بوده‌اند.

این گزارش می افزاید که در سال ۲۰۱۷، حدود ۴۲۰ میلیون کودک در مناطقی که جنگ و درگیری در آنها گزارش شده است، زندگی می کردند که ۳۰ میلیون بیشتر از سال ۲۰۱۶ است.

همچنین خشونت شدید علیه کودکان که در سال ۲۰۱۹ حدود ۱۰ هزار مورد بوده است در سال ۲۰۱۷ به حدود ۲۵ هزار مورد رسیده است. 

یافته دیگر این گزارش گویای آنست که بیش از ۵۵۰ هزار نوزاد در نتیجه جنگ ودرگیری بین سالهای ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۷ کشته شده‌اند.

این گزارش همچنین جنگ در یمن را مورد بررسی قرار داده است که بر اساس آن کودکان در مقیاس وسیع مورد حمله قرار گرفته اند و یا بمباران شده‌اند. بر اساس این گزارش حدود ۸۵ هزار کودک زیر ۵ سال از آغاز جنگ در یمن، بر اثر گرسنگی شدید یا بیماری جان سپرده اند و بیش از ۱۱ میلیون کودک در شرایط کنونی به کمک فوری نیاز دارند.

پل رونالد مدیر سازمان نجات کودکان استرالیا در هنگام ارائه این گزارش نگرانی خود را از عدم تمایل دولت استرالیا به افشای جزئیات صادرات نظامی خود به کشورهایی که در جنگ یمن درگیرند از جمله عربستان سعودی، اعلام کرد. عربستان سعودی متهم به نقض جدی قوانین بین‌المللی در جنگ یمن بویژه حملات علیه غیرنظامیان بویژه کودکان است.

سازمان نجات کودکان استرالیا قویا از کشورهای مختلف جهان خواسته است که کمک های نظامی خود به کشورهای درگیر جنگ یمن بویژه عربستان سعودی را متوقف کنند.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

کوله‌های آبی مقابل سازمان ملل، یادمانی از مرگ و میر کودکان در جنگ‌

سخنان رئیس جمهوری برزیل در دفاع از کار کردن کودکان جنجالی شد

مناسب‌ترین کشورهای اروپایی برای زندگی خانوادگی کدامند؟