مناسب‌ترین کشورهای اروپایی برای زندگی خانوادگی کدامند؟

مناسب‌ترین کشورهای اروپایی برای زندگی خانوادگی کدامند؟
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

مدیر اجرایی یونیسف از دولت‌ها خواسته است تا به مساله مرخصی زایمان اهمیت بیشتری بدهند چرا که بخش اعظم رشد ذهنی و روانی کودکان در سال‌های اولیه زندگی آنها رخ می‌دهد.

آگهی

طبق آخرین گزارش صندوق کودکان سازمان ملل متحد (یونیسف) سوئد بهترین و سوئیس بدترین کشورهای اروپایی برای زندگی خانوادگی هستند.

این گزارش براساس داده‌های جمع‌آوری شده از سوی اتحادیه اروپا و سازمان همکاری و توسعه اقتصادی (OECD) در سال ۲۰۱۶ میلادی تنظیم شده است.

شاخص‌های مختلفی از جمله مرخصی زایمان با حقوق برای مادران و پدران و همین طور دسترسی به مهدکودک و کودکستان پیش از سن مدرسه در نظر گرفته شده است.

سوئد، نروژ و ایسلند برای داشتن سیاست‌های مناسب برای زندگی خانوادگی در صدر این جدول قرار دارند. سوئیس، یونان، قبرس و بریتانیا نیز به عنوان بدترین کشورها در این زمینه شناخته شدند.

با وجود رتبه‌بندی کلی، تفاوت‌هایی در شاخص‌های موجود میان کشورهای اروپایی وجود دارد. به عنوان مثال استونی با ۸۵ هفته مرخصی زایمان با حقوق برای مادران در رتبه اول این شاخص قرار دارد. مجارستان با ۷۲ هفته و بلغارستان با ۶۵ هفته در جایگاه دوم و سوم هستند.

پرتغال، سوئد و لوکزامبورگ نیز رتبه اول تا سوم بیشترین مرخصی زایمان با حقوق برای پدران را دارند.

در زمینه امکان ثبت‌نام کودکان زیر سه سال در مهدکودک ایسلند، نروژ و سوئد پیشتازند. همچنین بیش از ۹۷ درصد کودکان ایسلندی، بلژیکی و سوئدی امکان شرکت در کودکستان را پس از سه سالگی و تا پیش از آغاز دبستان دارند.

هنریتا فور، مدیر اجرایی یونیسف با توجه به آمار منتشر شده از دولت‌ها خواسته است تا به مساله مرخصی زایمان اهمیت بیشتری بدهند چرا که بخش اعظم رشد ذهنی و روانی کودکان در سال‌های اولیه زندگی آنها رخ داده و سلامت آنان در شکل‌گیری جوامع آینده نقش قابل‌ توجهی دارد.

مطالب یورونیوز را در واتس‌اپ دریافت کنید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

در کدام کشورهای اروپایی رضایت از زندگی بالاتر است؟

یونیسف: ۱۱۵ میلیون پسر در جهان پیش از ۱۸ سالگی ازدواج کرده‌اند

کودکان نخستین قربانیان جنگ؛۱۷۰ هزار کودک زیر ۵ سال هر سال کشته می شوند