چالش های پیش روی دیلما روسف در دور جدید ریاست جمهوری برزیل

چالش های پیش روی دیلما روسف در دور جدید ریاست جمهوری برزیل
نگارش از مسعود سالاری
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

برگزاری مراسم تحلیف ریاست جمهوری برزیل تحت تدابیر امنیتی. خانم دیلما روسف شصت و هفت ساله دور دوم ریاست جمهوری خود را در شرایط دشواری آغاز می کند. او

آگهی

برگزاری مراسم تحلیف ریاست جمهوری برزیل تحت تدابیر امنیتی. خانم دیلما روسف شصت و هفت ساله دور دوم ریاست جمهوری خود را در شرایط دشواری آغاز می کند. او میراث دار لولا دا سیلوا، رئیس جمهور پیشین است که وضعیت حزب کارگران برزیل را بهبود بخشیده بود.

خانم روسف که یک اقتصاددان است، بعد از دوازده سال حضور در ساختار قدرت، به سختی توانست برای بار دوم به ریاست جمهوری برگزیده شود و هدایت کشوری را به عهده گیرد که دچار فساد و رسوایی های مالی است.

ژیلبرتو براگا، تحلیل گر اقتصادی می گوید: «پیام صندوق های رأی آن بود که دولت باید برنامه های اجتماعی خود را ادامه دهد و مردم را از فقر و زندگی سطح پایین بیرون آورد. در عین حال باید به فکر تولید منابع برای این برنامه ها باشد و شرایط مناسب سرمایه گذاری را به وجود آورد. باید تورم را کنترل کند و مراقب پول کشور باشد.»

نرخ بیکاری در برزیل از سال ۲۰۱۰ میلادی تا کنون در حال نزول است و امسال به رکورد تاریخی ۵/۴ درصد رسیده است. اما تورم از سال ۲۰۱۳ آهنگی فزاینده داشته است. قیمت محصولات مصرفی که در ماه اوت گذشته ۵/۶ درصد افزایش داشته مستقیما بر روی قدرت خرید طبقه متوسط تأثیر گذاشته است. نقطه ضعف دیگر کارنامه دولت برزیل، نرخ پایین رشد اقتصادی است. این میزان در سال ۲۰۱۴ منفی بوده و در سال ۲۰۱۵، برای پنجمین سال متوالی، از نیم درصد فراتر نخواهد رفت.

به هر روی، مشکلات اقتصادی و اجتماعی هم چنان فراروی رئیس جمهوری برزیل در دور جدید خواهد بود. او از برنامه های اجتماعی رئیس جمهور پیش از خود که چهل میلیون نفر را از فقر بیرون کشید، بهره برده است. اما این برای بالا کشیدن اقتصاد کشور کافی نیست.

خانم دیلما روسف باید با چالش های دیگری نیز دست و پنجه نرم کند. او باید غول نفتی پتروبراس را که یک شرکت بزرگ ملی است مدیریت کند، زیرا فساد گسترده در این شرکت تاکنون حتی دامن سیاست مداران حزب کارگران و احزاب نزدیک به آن را لکه دار کرده است، گر چه هیچ یک از آنان تا این زمان مورد پیگرد قرار نگرفته اند.

دیلما روسف در عین حال نباید اجازه دهد تا پتروبراس که بزرگ ترین شرکت در این کشور است متضرر شود. پتروبراس نیاز به اعتمادسازی دوباره نزد مردم برزیل و سرمایه گذاران خارجی دارد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

پلیس برزیل منزل مسکونی رئیس جمهوری سابق را به ظن جعل گواهی‌های واکسن کرونا تفتیش کرد

ماجرای بولسونارو و جواهرات اهدایی عربستان؛ رئیس جمهور پیشین برزیل هرگونه اقدام «غیرقانونی»را منکر شد

حامیان رئیس جمهوری برزیل: زندان عزم لولا را برای مبارزه با فقر تقویت کرد