چشم انداز صنعت گردشگری عربستان برای سال ۲۰۳۰: ساخت پیست اسکی در دل کویر

تروجنا دارای ۳۶ کیلومتر شیب خواهد بود.
تروجنا دارای ۳۶ کیلومتر شیب خواهد بود. Copyright Neom Tourism
Copyright Neom Tourism
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

درحالی‌که برخی از پیست‌های اسکی جهان از جمله در منطقه آلپ با کمبود برف روبه‌رو شده‌اند، عربستان سعودی قصد دارد ورزش اسکی را به یکی دیگر از جاذبه‌های گردشگری خود اضافه کند.

آگهی

پیست اسکی تروجنا، یکی دیگر از پروژه‌های عظیم و بلند پروازانه عربستان است که انتظار می‌رود سه ماه در سال به روی علاقمندان به اسکی باز شود و در باقی ماه‌ها به محلی برای انجام ورزش‌های آبی و دوچرخه سواری در کوهستان اختصاص یابد.

این پروژه بخشی از طرح منطقه‌ای « نئوم » در ۵۰ کیلومتری ساحل خلیج عقبه در قلب منطقه کوهستانی عربستان است.

شاید تصور یک پیست اسکی برای بسیاری از ما که همیشه عربستان را به عنوان یک کشور خشک، که بیشتر اراضی آن را صحرا تشکیل داده است کمی دشوار باشد، با این حال ریاض قصد دارد فرای تصورات موجود با هزینه‌ای بالغ بر۴۶۱ میلیارد یورو (۵۰۰ میلیارد دلار) چنین مکانی را برای گردشگران در کوه‌های نئوم فراهم کند.

کلارک ویلیامز، که مدیریت بازاریابی و ارتباطات طرح نئوم را بر عهده دارد، به یورونیوز گفت: «آسان‌تر از چیزی است که شما فکر می‌کنید.»

آقای ویلیامز در ادامه افزود: «در حقیقت ما برای ایجاد برف در منطقه نئوم فقط به درمای هوای منفی ۳ درجه سانتیگراد نیاز داریم که می‌توانیم این کار را برای سه ماه از سال انجام دهیم.»

دمای هوا در فصل زمستان به طور طبیعی در کوه‌های نزدیک به نئوم به زیر صفر درجه می‌رسد.

مدیران پروژه تروجنا ادعا می‌کنند که تمام سعی خود را روی به حداقل رساندن مصرف آب و همچنین به حداکثر رساندن بازیافت آب حاصل از برف‌های ذوب شده قرار داده‌اند.

آقای ویلیامز توضیح می‌دهد: «برای ساخت برف، تا حد امکان از منابع پایدار مانند انرژی خورشیدی و انرژی باد استفاده خواهیم کرد.»

به گفته او در این پروژه قرار است آب مورد نیاز از طریق «کارخانه نمک‌زدایی» که یک راه حل پیشرفته است و آب حاصل از «برف‌های ذوب شده» جمع آوری شود. این آب‌ همچنین دوباره به سیستم بازگردانده می‌شود.

سال گذشته عربستان توانست میزبانی بازی‌های زمستانی ۲۰۲۹ را به دست بیاورد. قرار است این مسابقات در شهر جدید نئوم برگزار شود. 

گردشگران و ساکنان می توانند در تابستان در دریاچه تروجنا شنا و ورزش های آبی انجام دهند
گردشگران و ساکنان می توانند در تابستان در دریاچه تروجنا شنا و ورزش های آبی انجام دهندNeom Tourism

نه فقط یک سرزمین عجایب زمستانی

عربستان علاوه بر این‌که قرار است در فصل زمستان برای گردشگران فرصت اسکی کردن در شیب‌های تروجنا را به طور ۳۶ کیلومتر فراهم کند، با ساخت دریاچه مصنوعی امکان انجام ورزش‌های آبی را نیز در باقی سال برای بازدید کنندگان فراهم خواهد کرد. آن‌ها همچنین می‌توانند دوچرخه سواری در کوهستان را نیز تجربه کنند.

در فصل تابستان نیز مردم محلی می‌توانند به تروجنا بروند و خود را خنک کنند. میانگین دما در این منطقه ۱۰ درجه کمتر از سایر شهرهای عربستان است.

گردشگران در داخل پیست اسکی چه خواهند یافت؟

به نظر می‌رسد در این پروژه سازندگان به همه جزییات توجه کرده‌اند و آنچه در یک دهکده کوهستانی معمولی یافت می‌شود را نیز می‌توان در این منطقه پیدا کرد.

آقای ویلیامز می‌گوید در این طرح هرآنچه که در یک دهکده کلاسیک کوهستانی دیده می‌شود، قرار است در اینجا نیز ساخته شود.

این شامل رستوران‌ها و حتی یک چشمه آبگرم لوکس برای کسانی است که به استراحت نیاز دارند نیز می‌شود.

به گفته ویلیامز، این پیست اسکی قرار است شامل چندین هتل باشد که بلافاصله پس از افتتاح این مرکز در اواخر سال ۲۰۲۶ یا اوایل سال ۲۰۲۷، میزبان بازدیدکنندگان خواهند بود.

در حال حاضر، این پروژه در مراحل اولیه توسعه خود است و کارگران مشغول ساخت آن هستند.

تروجنا فقط یک محل تفریحی برای گردشگران نخواهد بود. طبق برنامه ریزی‌های صورت گرفته حدود ۷ هزار نفر ساکن دائمی این روستا خواهند شد که می‌توانند در آن زندگی و کار کنند.

آگهی

سایر نکات برجسته در نئوم

تروجنا تنها یکی از چهار بخش اصلی منطقه نئوم خواهد بود. جزیره لوکس سنداله در دریای سرخ، که انتظار می‌رود در سال ۲۰۲۴ افتتاح شود و همچنین شهر خطی هوشمند لاین به طول ۱۷۰ کیلومتر که قرار است ۹ میلیون نفر را در خود جای دهند از دیگر پروژه‌های این طرح هستند.

نایل گیبون، رئیس بخش گردشگری نئوم، به یورونیوز گفت: «نئوم یکی از پروژه‌‌های بزرگی است که به عنوان بخشی از چشم‌انداز ۲۰۳۰ ولیعهد سعودی در نظر گرفته شده. انتظار می‌رود این کشور تا سال ۲۰۳۰ پذیرای ۳.۵ میلیون گردشگر باشد.»

به اینستاگرام یورونیوز فارسی بپیوندید 

به گفته آقای گیبونز، نئوم در ابتدا بر جذب گردشگران محلی تمرکز خواهد کرد و سپس به بازدیدکنندگان بین المللی گسترش خواهد یافت. پیش‌بینی می‌شود که ۶۰ درصد از گردشگران این منطقه تا سال ۲۰۳۰ از خارج از عربستان سعودی به اینجا سفر کنند.

یکی دیگر از اهداف این پروژه کمک به حفظ محیط زیست است. گفته می‌شود انرژی منطقه نئوم قرار است ۱۰۰ درصد از انرژی‌های پاک تامین شود.

آگهی
هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

عربستان سعودی برای افتتاح «اولین فروشگاه مشروبات الکلی» برای دیپلمات‌ها آماده می‌شود

رونق گردشگری در ترکیه؛ متوسط هزینه‌کرد هر توریست و سهم خارج‌نشینان ترک چقدر است؟

نخستین سفر عمومی یک وزیر اسرائیلی به عربستان؛ کاتس برای یک رویداد گردشگری به ریاض رفت