نخستین سفر عمومی یک وزیر اسرائیلی به عربستان؛ کاتس برای یک رویداد گردشگری به ریاض رفت

وزیر گردشگری اسرائیل در عربستان
وزیر گردشگری اسرائیل در عربستان Copyright حاییم کاتس
Copyright حاییم کاتس
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

حاییم کاتس، وزیر گردشگری اسرائیل برای شرکت در یک رویداد بین‌المللی به همراه هیاتی به عربستان سعودی رفت.

آگهی

او در این سفر دو روزه در نشست سازمان جهانی گردشگری سازمان ملل متحد شرکت می‌کند.

کاتس درباره این سفر گفت: «گردشگری پلی بین ملت‌هاست. همکاری در زمینه گردشگری این پتانسیل را دارد که قلب‌ها را به هم نزدیک کند و پیشرفت اقتصادی با خود به همراه آورد.»

این نخستین سفر یک وزیر اسرائیلی به عربستان است. سفر کاتس در حالی انجام می‌شود که اسرائیل و عربستان به توافق عادی سازی روابط نزدیک‌تر شده‌اند.

عربستان در ماه مارس گذشته از صدور ویزا برای یک هیات اسرائیلی برای شرکت در رویدادی مشابه خودداری کرده بود. 

اندکی بیش از یک سال قبل از انتخابات ریاست جمهوری در ایالات متحده، دولت جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا از اسرائیل و عربستان دو متحد واشنگتن خواسته است تا عادی سازی روابط را در پیش بگیرند.

با این حال تشکیلات خودگردان فلسطین این روند را «خنجری از پشت» توصیف می‌کند. اما این در حالی است که نایف السدیری، سفیر عربستان در رام الله  روز سه‌شنبه به کرانه باختری رفت. 

آقای السدیری در پایان دیدار با ریاض المالکی وزیر امور خارجه تشکیلات خودگردان فلسطینی به وی اطمینان داد که «مساله فلسطین رکن اساسی» سیاست خارجی عربستان است.

وی همچنین به خبرنگاران گفت: «مطمئنم که ابتکار صلح عربی که در سال ۲۰۰۲ از سوی پادشاهی ارائه شد سنگ بنای هر توافق آینده است.»

رهبران اتحادیه عرب در ماه مارس ۲۰۰۲ طرحی را تصویب کردند که در آن عقب نشینی اسرائیل از تمامی اراضی اشغالی از سال ۱۹۶۷ به‌عنوان شرط عادی سازی روابط بین کشورهای عربی و اسرائیل عنوان شده است.

آقای السدیری گفت که «علاقه» پادشاهی سعودی به «آرمان فلسطین» قدیمی است.

وی در ماه اوت به‌عنوان سفیر غیر مقیم در سرزمین‌های فلسطینی منصوب شد و بعد از ظهر سه‌شنبه در رام الله استوارنامه خود را به محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین تقدیم کرد.

آقای عباس در ۲۱ سپتامبر در سازمان ملل اعلام کرد که «بدون برخورداری مردم فلسطین از تمام حقوق مشروع ملی خود» صلحی در خاورمیانه وجود نخواهد داشت.

با این حال بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل یک روز بعد در تاریخ ۲۲ سپتامبر در سازمان ملل گفت که «یک صلح تاریخی بین اسرائیل و عربستان در دسترس است.» وی مدعی شد که بسیاری از کشورهای خاورمیانه خواستار صلح با اسرائیل هستند.

اسرائیل در سال ۲۰۲۰ به‌عنوان بخشی از توافقنامه ابراهیم با سه کشور امارات، بحرین و مراکش اقدام به برقراری روابط کرد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

چشم انداز صنعت گردشگری عربستان برای سال ۲۰۳۰: ساخت پیست اسکی در دل کویر

اسرائیل سه وزیر اروپایی را به کرانه باختری راه نداد

مطالعه راهبردی ارتش اسرائيل درباره تبعات امنیتی عادی‌سازی رابطه با عربستان