برخورد با مسافر مست و مزاحم؛ آیا نوشیدنی‌های الکلی باید در پروازها ممنوع شود؟

آیا باید نوشیدن الکل در پروازها ممنوع شود؟
آیا باید نوشیدن الکل در پروازها ممنوع شود؟ Copyright Copyright Getty Images
Copyright Copyright Getty Images
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

یورونیوز تراول در یک نظرسنجی اینستاگرامی از خوانندگان خود درباره بدترین تجربه‌شان از همسفرانی که با آن‌ها در یک هواپیما بوده‌اند، پرسیده است. جای تعجب نیست که اکثر پاسخ‌ها بر همسفران مست تأکید دارند.

آگهی

یورونیوز تراول در یک نظرسنجی اینستاگرامی از خوانندگان خود درباره بدترین تجربه‌شان از همسفرانی که با آن‌ها در یک هواپیما بوده‌اند، پرسیده است. جای تعجب نیست که اکثر پاسخ‌ها بر همسفران مست تأکید دارند. بنابراین در اینجا این سوال مطرح می‌شود که آیا باید الکل در همه پروازها ممنوع شود؟

انجمن بین‌المللی حمل‌ونقل هوایی، «یاتا» در سال ۲۰۱۷ از ثبت بیش از ۸ هزار حادثه یا اقدام غیرقانونی در طول پروازها خبر داد که به طور میانگین به ازای هر هزار پرواز، یک حادثه وجود دارد.

اگرچه ممکن است که این رقم به نظر زیاد نیاید اما باید توجه داشت که هر شرکت هواپیمایی عضو یاتا نیست و همچنین نیازی به گفتن نیست که هر حادثه مستی هم ثبت نمی‌شود.

به طور معمول، گزارش‌های حوادث هوایی زمانی ثبت می‌شوند که مسافری به یکی از خدمه یا مسافری دیگر توهین فیزیکی یا جنسی کرده باشد، به هواپیما آسیب برساند، یا در حال سیگار کشیدن یا نوشیدن الکل بازداشت شود.

بسیاری از این حوادث یا در داخل هواپیما مدیریت می‌شوند یا به نهادهای محلی حاکمیتی خطوط هوایی گزارش می‌شوند. البته بسیاری از این موقعیت‌ها برای مهمانداران خطوط هواپیمایی عادی است و با آن‌ها به‌عنوان یک رفتار معمولی در پرواز، برخورد می‌کنند.

نگاه مهمانداران هواپیما به الکل

اگرچه مهمانداران بر این نظرند که مسافران مست و بی‌نظم می‌توانند خطری برای سلامتی و ایمنی باشند، اما می‌گویند که نباید افراد را از تفریح باز داشت.

Michel Euler/Copyright 2017 The Associated Press. All rights reserved.
مهمانداران هواپیماMichel Euler/Copyright 2017 The Associated Press. All rights reserved.

به گمان این گروه از مهمانداران، یک موقعیت ایده‌آل زمانی خواهد بود که ارائه این خدمات به وعده غذایی محدود و در پروازهای کوتاه‌مدت هم فقط به یک دور بسنده شود.

به گفته آن‌ها، «انسان‌ها وقتی سفر می‌کنند، کابوس نیستند اما افراد زیادی هستند که در حالت مستی خوب نیستند، به‌خصوص در ارتفاع ۴۰ هزار پایی که این وضعیت، ترسناک می‌شود.»

با وجود این خطوط هوایی روش‌های متفاوتی در سرو نوشیدنی الکلی دارند، به عنوان نمونه، شرکت هواپیمایی امارات به‌خاطر سالن داخل هواپیما و سرو بدون هزینه الکل با کیفیت، معروف است.

به نظر برخی از ناظران سفرهای هوایی، مهمانداران چنین خطوط هوایی مجبور می‌شوند که بسیاری از حوادث و رفتارها را نادیده بگیرند.

با این حال رفتار افراد مست در شب‌های بیرون از خانه، در ارتفاع تغییر نمی‌کند. البته در سفرهای هوایی، هیچ نگهبانی برای رسیدگی به وضعیت و هیچ راهی برای بیرون راندن مردم وجود ندارد.

حال این پرسش پیش می‌آید که آیا ممنوعیت کامل الکل به دلیل اقلیتی که نمی‌تواند میزان مشروب خوردن خود را کنترل کند، منصفانه است؟

حکم پروازهای بدون الکل

هیچ پاسخ «بله یا خیر» در مورد ممنوعیت الکل در پروازها وجود ندارد. بیشتر مسافران می‌توانند میزان مصرف الکل خود را کنترل کنند اما زمانی‌که این موضوع از کنترل خارج شود، می‌تواند به موقعیت‌های ناخوشایند و گاهی خطرناک منجر شود.

AP Photo
Michael Maloney/San Francisco Chronicle/AP Photo

البته خطوط هوایی رویه‌هایی برای مدیریت نوشیدن الکل دارند که اجرای آنها آسان نیست، به خصوص زمانی‌که نگهبان تنومندی حضور ندارد تا این دستورالعمل‌ها را اجرا کند.

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید

همچنین باید زمان پرواز و انواع خطوط هوایی را در نظر گرفت. چرا باید الکل را در پروازی که ۹۰ دقیقه طول می‌کشد، ممنوع کرد در حالی که از فروش الکل درآمد زیادی کسب می‌شود؟

بنابراین شاید با اعمال محدودیت‌هایی برای نوشیدن مشروبات الکلی در پروازها، این نوع نوشیدنی‌ها فقط به هنگام غذا سرو شوند. همچنین ممکن است کابین هواپیما به دو بخش نوشیدنی و غیرنوشیدنی تفکیک شود.

همزمان نمی‌توان این نکته را کتمان کرد که با کنترل و مهار ویروس کرونا و از سرگرفته شدن پروازها، الکل بخشی از پرواز با هواپیمای مسافربری است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

آیا نوشیدن الکل باعث می‌شود بهتر به یک زبان خارجی صحبت کنیم؟

سودان پس از سی سال ممنوعیت مصرف الکل را برمی‌دارد

رفع ممنوعیت استفاده از تلفن همراه در سفرهای هوایی؛ آیا تصمیم کمیسیون اروپا نگران کننده نیست؟