آیا نوشیدن الکل باعث می‌شود بهتر به یک زبان خارجی صحبت کنیم؟

canva.com
canva.com Copyright  Photo
نگارش از Farhad Mirmohammadsadeghi
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

اگر الکل به توانایی صحبت به یک زبان خارجی کمک می‌کند، چرا یک «بار» (میخانه) در همه مراکز آموزشی وجود ندارد؟

آگهی

اگر تازه مهاجرت کرده‌اید و هنوز به زبان کشور میزبان کاملا تسلط ندارید، احتمالا برایتان پیش آمده که به یک میهمانی دعوت شوید و در ابتدا به دلیل محدودیت دانش زبان خارجی‌تان زیاد نتوانید با دیگر مهمانان ارتباط برقرار کنید اما پس از نوشیدن یکی دو لیوان نوشیدنی الکلی، تقریبا احساس کنید دوزبانه هستید. چرا این تصور را داریم؟ و پیش از همه آیا چنین چیزی حقیقت دارد؟

پیش از بررسی دلیل این موضوع، بهتر است بدانیم چنین استنباطی از کجا ناشی شده است. 

در تحقیقی که در سال ۲۰۱۷ میلادی توسط دانشمندان هلندی و بریتانیایی انجام شد، تعداد از دانشجویان آلمانی که در دانشگاه ماستریخت به تحصیل زبان هلندی مشغول بودند در دو گروه مورد مطالعه قرار گرفتند. به گروه اول یک لیوان آب داده شد و به گروه دوم یک لیوان آبجوی الکلی. سپس از آن‌ها خواسته شد که با مردم محلی به مدت دو دقیقه گفتگو کنند. محلی‌هایی که در این آزمایش شرکت کردند، دلیل کارشان را نمی‌دانستند و تنها باید در پایان گفتگو سطح زبان هلندی دانشجویان آلمانی را مشخص می‌کردند. 

نتیجه این تحقیق نشان داد که دانشجویانی که الکل نوشیده بودند عملکرد بهتری نسبت به آن‌هایی که آب نوشیده بودند داشتند. اما چرا؟ اگر الکل به توانایی صحبت ما به یک زبان خارجی کمک می‌کند، چرا یک «بار» (میخانه) در همه مراکز آموزشی وجود ندارد؟ 

واقعیت این است که الکل مستقیما تاثیر مثبتی در توانایی زبانی ما ندارد. درواقع الکل تنها به ما اجازه می‌دهد که بهتر حرف بزنیم، اما نه این که بیان بهتری داشته باشیم. در حقیقت تلفظ بهتر دلیل عملکرد قوی‌تر دانشجویان در مکالمه بود و دانش دستور زبانی یا دایره کلمات آن‌ها تغییری نکرده بود. 

بنابراین اگر کمی نوشیدنی الکلی بخورید، احتمالا تلفظتان بهتر شود اما سطح دانش زبانتان هیچ تغییری نمی‌کند.

چرا در مستی بهتر حرف می‌زنیم؟

دلیل آن صرفا در ایجاد وضعیت «عدم» بازدارندگی و مهار در انسان است؛ زیرا بازدارندگی جلوی آزادی کامل و رهایی شما را می‌گیرد.

فرض کنید که یک جلسه کاری به زبان انگلیسی دارید. در این حالت، احتمالا اضطرابی که دارید شما را از صحبت آزادانه باز می‌دارد و می‌ترسید که نکند اشتباه کنید و احمق به نظر برسید. در واقع حتی اگر سطح زبانتان هم خوب باشد می‌ترسید و اعتماد به نفس و جرات خود را از دست می‌دهید. 

اضطراب زبانی آن‌ چیزی است که ما را کمی خجالتی‌تر می‌کند و الکل با از بین بردن یا غیر فعال کردن موقت آن، باعث می‌شود کمی فصیح‌تر صحبت کنیم. 

اما نکته مهم این است که بین نوشیدن یک لیوان و چند لیوان، فرق بسیار است. توجه داشته باشید که علاوه بر مضرات سوء مصرف الکل، نوشیدن بیش از حد آن زبان ما را نیز مختل می‌کند.  

در نتیجه اگرچه یک لیوان نوشیدنی الکلی ممکن است در مکالمه یاری‌دهنده به نظر برسد اما نوشیدن بیشتر، ما را با مشکلات جدی کلامی مواجه می‌سازد.

به این ترتیب اگرچه احتمالا بعد از نوشیدن یک لیوان، احتمالا لهجه‌تان بهتر می شود اما پس از چند لیوان، لهجه‌تان واقعا مضحک به نظر می‌رسد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

در کدام کشورهای اروپا مردم محلی بهتر انگلیسی صحبت می‌کنند؟

ژاپن از جوانانش خواست برای تقویت اقتصاد کشور الکل بیشتری بنوشند

برخورد با مسافر مست و مزاحم؛ آیا نوشیدنی‌های الکلی باید در پروازها ممنوع شود؟