چالش یک ماه بدون الکل در فرانسه به راه افتاد

چالش یک ماه بدون الکل در فرانسه به راه افتاد
Copyright AFP
نگارش از یورونیوز
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

«آیا می‌توانید یک ماه مشروب نخورید؟»

آگهی

سی موسسه و نهاد بهداشت و سلامت فرانسه چالشی را با نام «ژانویه بدون الکل» برای مبارزه با آثار منفی نوشیدنی‌های الکلی به راه انداخته‌اند.

این چالش که از روز چهارشنبه، اول ژانویه آغاز شده است، از شهروندان فرانسوی می‌خواهد تا در سراسر اولین ماه سال نوی میلادی لب به نوشیدنی‌های الکلی نزنند. این چالش یک روز پس از شب تحویل سال آغاز می‌شود که یکی از «الکلی‌ترین» شب‌های سال در بسیاری از کشورهای جهان است، زیرا نوشیدنی‌های الکلی یکی از پایه‌های ثابت جشن‌های سال نو به شمار می‌رود.

این چالش از کارزار «ژانویه خشک» بریتانیا الهام گرفته است که از سال ۲۰۱۳ برای محدود کردن استفاده از الکل به راه افتاد.

کارزار «ژانویه بدون الکل» البته از همان آغاز با واکنش منفی نهادهای «اهل بزم» مواجه شد. برنار فرژ، رئیس کنفدراسیون ملی تولیدکنندگان شراب و عرق فرانسه می‌گوید که «فرجام چنین کارزارهایی، گام به گام، ممنوعیت کامل نوشیدنی‌های الکلی است.»

نهادهای فرانسوی حامی محدودیت مصرف نوشیدنی‌های الکلی می‌گویند اساسا قرار بود دولت این کارزار را به راه بیندازد اما این ابتکار عمل پس از دیدار امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه با مسئولان انجمن تولیدکنندگان شامپاین، عملا از دستور کار نهادهای دولتی حذف شد.

بنا بر آمار انجمن‌های دولتی فرانسه، ۲۰ درصد جمعیت این کشور مشتری ۸۰ درصد نوشیدنی‌های الکلی هستند. ناتالی لتور، یکی از سازمان‌دهندگان «ژانویه بدون الکل» می‌گوید هدف این کارزار، نه الکلی‌های سفت و سخت که شهروندان عادی هستند.

چالش «ژانویه بدون الکل» مانند دیگر چالش‌های عصر در اینترنت و شبکه‌های اجتماعی سازماندهی شده است. دوستداران این چالش با نصب اپلیکیشن آن روی تلفن خود تلاش می‌کنند تا دست‌کم یک ماه در سال الکل ننوشند. به‌علاوه، صاحبان رستوران‌ها و میکده‌هایی که به منافع عمومی می‌‌اندیشند هم می‌توانند پوستر‌ها و تبلیغات این چالش را از سایت dryjanuary.fr دانلود و چاپ و منتشر کنند.

«ژانویه بدون الکل» به شهروندان فرانسوی وعده سلامت عمومی بهتر، پوست بشاش‌تر، خواب بهتر، کاهش وزن و البته پس‌انداز بیشتر را می‌دهد.

مصرف الکل عامل مرگ و میر ۴۱ هزار نفر فرانسوی در سال است. با وجود تبلیغات دولتی و الزام تولیدکنندگان و فروشندگان نوشیدنی‌های الکلی به یادآوری مضرات الکل، نوشیدنی‌هایی مانند شراب و آبجو و انواع عرق و ویسکی در این کشور همچنان پرطرفدار هستند.

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

تولد ودکا؛ نقش خالق جدول مندلیف در پیدایش نوشیدنی محبوب روسی

فرانسوی‌ها در روز چقدر الکل می‌نوشند؟

بنای «طاق پیروزی» شهر پاریس برای افزایش آگاهی‌ها درباره سرطان پستان «صورتی» شد