فوکواوکا؛ مهد غذای خیابانی ژاپن

فوکواوکا؛ مهد غذای خیابانی ژاپن
Copyright 
نگارش از یورونیوز
هم‌رسانی این مطلب
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

نخستین دکّه‌های یاتایی در سال ۱۹۴۵ و پس از پایان جنگی ساخته شدند که ویرانی‌اش رستورانی برای اهالی فوکواوکا باقی نگذاشته بود.

آگهی

دومین برنامهٔ سفر به ژاپن نگاهی به شهر «فوکو اوکا» در جزیرهٔ جنوبی کیوشو دارد جایی که غذای خیابانی‌اش در سراسر ژاپن زبانزد است. محبوبیت فوکو اوکا به خاطر دکّه‌های سیّار آن است که آنها را به ژاپنی یاتایی می‌نامند.

ده‌ها دکّهٔ یاتایی در سراسر شهر به چشم می‌خورد اما بهترین جا برای تجربه کردن فضای خاص این ایستگاه‌های غذاخوری جنوب جزیرهٔ ناکاسو است، یعنی کنار رودخانه‌ای که از وسط شهر می‌گذرد.

فضای اطراف هر یاتایی‌ به اندازهٔ ۸ تا ده نفر جا دارد، و این کیوسک‌ها غذاهایی دارند نظیر لقمه‌های سوخاری، کباب چوبی جوجه، انواع سوپ و بالاخره سوپ معروفِ «رامن هاکاتا». این خوراک محلی از ریختن رشتهٔ چینی یا نودل در سوپ مغز استخوان تهیه می‌شود.

نخستین یاتایی‌ها در سال ۱۹۴۵ و پس از پایان جنگ ساخته شدند، چراکه ویرانیِ حاصل ازجنگ، رستورانی برای اهالی فوکواوکا باقی نگذاشته بود. فرهنگ یاتایی دقیقا به همین منظور شکل گرفت، یعنی برای خوراک دادن به مردم در خیابان. 

به تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

شینگو صاحب یکی از این دکّه‌ها، می‌گوید: «نمی‌توان یاتایی را دائم روی پیاده رو نگه داشت. گرچه ما جای ثابتی داریم، اما فقط می‌توانیم با مجوز شهرداری، از ساعت ۵ عصر تا ۴ صبح آنجا کار کنیم.»

با غروب آفتاب این کوچه پس‌کوچه‌ها پر از مردم و گردشگرانی می‌شود که در این فضای جادویی به دنبال چشیدن طعم بی‌نظیر غذاهای ژاپنی هستند.

در زیر عکس‌هایی از مراحل کار یک یاتایی می‌بینید.

دکه سیار یاتایی آنقدر سبک است که با موتورسیکلت یدک کشیده می‌شود
دکه ها از ساعت ۵ عصر آماده کار می‌شوند
هم‌رسانی این مطلب

مطالب مرتبط

سس سویا؛ سلطان چاشنی‌های سفرهٔ ژاپنی

راز طعم ساکی ژاپن و هماهنگی آن با آشپزی فرانسوی