زندگی در پرو؛ لیما شهر شاهان و نگارخانه ها

زندگی در پرو؛ لیما شهر شاهان و نگارخانه ها
نگارش از Monica Pinna
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

لیما یکی از بزرگترین نواحی پایتختی در آمریکای جنوبی است.

آگهی

لیما یکی از بزرگترین نواحی پایتختی در آمریکای جنوبی است. مونیکا پینا، خبرنگار یورونیوز در این گزارش «زندگی در پرو» سری به اماکن تاریخی، و نگارخانه های این شهر حیرت انگیز زده است.

شهر لیما در سال ۱۵۳۵میلادی توسط «فرانسیسکو پیزارو» فاتح اسپانیایی بنا نهاده شد. به لیما، «شهر شاهان» هم می گویند. میدان اصلی شهر «پلاسا دِ آرماس» (Plaza de Armas) نام دارد. در هر گوشه این میدان یک بنای تاریخی هست.

در یک سوی این میدان تاریخی لیما، کاخ دولت قرار دارد. لویس رپرتو، مدیر انجمن بین المللی موزه های آمریکای لاتین درباره این بنا می گوید: «کاخ دولت، مهمترین ساختمان دولتی در پرو است. آخرین فرماندار پیش از حمله اسپانیایی ها به پرو هم در اینجا زندگی می کرد. به آن خانه دولت می گفتند چون تاسیسات مربوط به انتقال آب در اینجا بود و در پرو در دست داشتن آب، به معنای در دست داشتن قدرت است.»

لیما پایتخت پرو

  • شهر لیما توسط فرانسیسکو پیزارو فاتح اسپانیایی در ژانویه ۱۵۳۵بنا نهاده شد
  • لیما با نام «سیوداد دولوس ریس» یا شهر شاهان نیز خوانده می شود. تاجگذاری سه پادشاه در این شهر باعث دلیل این نام مستعار است
  • میدان شهرداری پلاسا که با نام «پلاسا دِ آرماس» مشهور است، مکان اولیه تاسیس این شهر است. کلیسای جامع، کاخ دولت و قصر آرچ بیشاب از مکان های تاریخی این شهر به حساب می آید
  • لیما تنها پایتخت در آمریکای جنوبی است که در حاشیه اقیانوس آرام قرار دارد

«پلاسا دِ آرماس» به معنای میدان اسلحه هاست. لویس رپرتو درباره وجه تسمیه این میدان می گوید: «اسم این میدان “پلاسا دِ آرماس” است. که به اسپانیایی به معنی میدان ارتش است. علتش این است که طی قرون ۱۷ و ۱۸ دزدان دریایی معمولا به لیما حمله می کردند. اسلحه ها در کاخ دولت نگهداری می شد. هر زمان که زنگ خطرِ حمله دزدان دریایی به صدا در می آمد، مردم به محل نگهداری اسلحه ها در کاخ می رفتند و از شهر دفاع می کردند.»

خیابان موسوم به«خیرون دِ لایونیون» (Jirón de la Unión) در شرق میدان «پلاسا در آرماس» یکی دیگر از اماکن تاریخی لیماست. این گذرگاه طی سالهای متمادی محل ملاقات ثروتمندان شهر بود.

لویس رپرتو درباره این خیابان می گوید: «این مرکز تاریخی، امروز شکل جدیدی دارد، چون تبدیل به یک مرکز خرید شده است. اما سالها پیش، اینجا محل فعالیتهای اجتماعی بود. مثلا در دهه های ۱۹۲۰ و ۱۹۳۰ میلادی در دورانی که دوره درخشانی برای ادبیات لیما بود، گفته می شد که لیما یعنی “خیرون دِلایونیون“، و “خیرون دِلایونیون” یعنی پرو.»

موزه هنرهای زیبا موسوم به «مالی» یکی دیگر از جاذبه های فرهنگی لیماست. اولین نمایشگاه بین المللی هنری در سال ۱۸۷۲ میلادی در این موزه برگزار شد.

بزرگترین مجموعه هنری در پرو از دوران پیشاکلمبی، دوران پیش از کشف قاره آمریکا توسط کریستف کلمب تا به امروز هم در این موزه نگهداری می شود.

ناتالیا مخلوف، مدیر موزه «مالی» درباره این مجموعه می گوید: «از سرامیکهای مربوط به دوران پیشاکلمبی گرفته تا نقاشی هایی از زندگی روستایی و نقره کاری های مربوط به دوران استعمار، آبرنگ، طراحی پارچه در قرن بیستم را در این مجموعه نگهداری می کنیم.»

بارانکو (Barranco)، محله هنری در لیماست. در این منطقه نگارخانه، کافه و رستورانهای کوچک زیادی وجود دارد. ماریا خوزه گِده، کارشناس هنری می گوید در «بارانکو» ۲۴ نگارخانه و سه موزه بزرگ، و کارگاههای هنری زیادی وجود دارد.

یکی دیگر مکانهای جذاب در منطقه «بارانکو» قصر موسوم به هتل «بی» (Hotel B) است. بنا امروز هم هتل و هم نگارخانه است. ماریا خوزه گده که مدیر این هتل هم هست می گوید: «این هتل ۱۰۲ سال پیش در سال ۱۹۱۴ میلادی ساخته شد. حدود ۲۰ سال متروک بود تا اینکه بازسازی شد. مرمت آن سه سال طول کشید.»

گردشگاه موسوم به «مالکون(Malecón) در منطقه «میرافلورس» (Miraflores) مشرف به اقیانوس آرام یکی از بهترین جاها برای لذت بردن از منظره زیبای غروب خورشید در سواحل اقیانوس آرام است.

هوآکا پوکالانا (Huaca Pucllana)، یکی از شاهکارهای معماری و نشانه ای منحصر به فرد از تمدن پیش از دوران اینکاها در پرو، یکی از مکانهایی جذاب و دیدنی لیماست.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

شبکه‌های اجتماعی چه تاثیری در صنعت گردشگری دارد؟

جزییاتی از بزرگترین قربانگاه کودکان در پرو مشخص شد

آیا به دنبال ورزش‌های زمستانی آدرنالین محور هستید؟ به این استراحتگاه در قفقاز بزرگ سر بزنید