زندگی فیلیپینی: کوسه نهنگ ها

زندگی فیلیپینی: کوسه نهنگ ها
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

به بزرگی یک اتوبوس و هم وزن سه فیل، این ابعاد بزرگ ترین ماهی دنیاست: کوسه نهنگ.

خلیج دونسول در جنوب جزیره لوزون، محل زندگی این آبزی است. آنها چندین ماه در سال را در این منطقه سپری می کنند. به اعماق اقیانوس می رویم تا بیشتر با این آبزی غول آسا آشنا شویم.

بهترین زمان برای ملاقات با این آبزی بی آزار صبح ها است. بسیاری از کوسه نهنگ ها برای مدت طولانی یعنی حدود چندین ماه در نزدیکی ساحل می مانند.

کوسه نهنگ ها پستاندار نیستند، آنها ماهی اند، در واقع تنها هیکل غول آسایشان باعث شده تا به آنها کوسه نهنگ گفته شود. غذای مورد علاقه این آبزیان پلانکتون ها یعنی موجودات ریز کف دریاست.

آنها دهان بسیار بزرگی دارند، اندازه آن با توجه به جثه شان کم و بیش در حدود دو متر است. کوسه نهنگ هابه دلیل گلوی باریکشان توانایی بلعیدن ندارند.

حضور این موجودات، زندگی مردم منطقه را عوض کرده. یک دهه پیش صندوق جهانی طبیعت و مقامات محلی برنامه هایی برای اکوتوریسم تدوین کردند.

یکی از اهالی می گوید: «کوسه نهنگ ها زندگی اهالی دونسول را تغییر داده اند و موجب اشتغال زایی شده اند، بویژه زندگی صیادانی که تنها ممر درآمدشان ماهیگیری بود.»

تعداد این ماهی ها زیاد نیست و آنها در معرض خطرند به همین دلیل تحت حفاظت هستند. دیوید دیوید هر روز صبح به اعماق آب می رود تا از این آبزیان عکس بگیرد و تصویر آنها را در بانک اطلاعات قرار دهد.

مهمترین فعالیت صندوق جهانی طبیعت در اینجا، درست کردن یک شناسنامه تصویری از کوسه نهنگ هاست. از این طریق برآورد می شود که در هر فصل چه تعداد کوسه نهنگ در دونسول هستند. هر کدام از این موجوات نقش و نگار منحصر به فرد خودشان را دارند، چیزی مانند اثر انگشت در انسان ها.

هر کوسه نهنگ با نقش و نگار منحصر به فرد خود مشخصا شناسایی می شود. پوست آنها مانند آسمان پر ستاره است. دانشمندان با نرم افزار تلسکوپ فضایی هابل قادرند تا موجودات زیر آب را رصد کنند. از شش سال گذشته تا کنون چهارصد کوسه نهنگ در دونسول شناسایی شده اند.

اما چه چیز کوسه نهنگ ها را به دونسول کشانده؟

پاسخ این سوال در کوه مایون، کوه آتشفشانی فعال منطقه نهفته است. در فصل های بارانی منابع معدنی غنی ای از کوه آتشفشانی به دونسول سرازیر شده و از آن طریق وارد اقیانوس می شود. این منابع معدنی رشد پلانکتون ها را تسریع می کند. بنابراین غذای مورد علاقه کوسه نهنگ ها به وفور در منطقه وجود دارد.

فیلیپین در قلب منطقه ای به نام مثلث مرجانی قرار دارد. منطقه ای با اکوسیستم پیچیده در میان اقیانوس هند و آرام.

گوناگونی موجوادات دریایی و تنوع زیست محیطی در منطقه از هرکجای دیگری در جهان بالاتر است و به همین دلیل دانشمندان معتقدند که مثلث مرجانی یک منطقه منحصر به فرد است.

صخره های مرجانی کوچک و بزرگ محل ایده آلی برای تولید مثل و رشد و نمو موجودات دریایی است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

آیا به دنبال ورزش‌های زمستانی آدرنالین محور هستید؟ به این استراحتگاه در قفقاز بزرگ سر بزنید

ترمیم خانه‌های قدیمی و بام‌های گالی‌پوش برای تقویت گردشگری در ژاپن

سیروسفر در ژاپن؛ مردمانی که در هماهنگی با طبیعت زندگی می‌کنند