چرا تردز در اتحادیه اروپا فعال نیست؟

اپلیکیشن جدید شرکت متا به نام تردز
اپلیکیشن جدید شرکت متا به نام تردز Copyright آسوشیتدپرس
Copyright آسوشیتدپرس
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

هفته گذشته، شرکت متا به عنوان رقیب توییتر، اپلیکیشن جدید خود موسوم به تِرِدز را معرفی کرد. این اپلیکیشن در این مدت کوتاه در بیش از ۱۰۰ کشور جهان از جمله ایالات متحده و بریتانیا، بالغ بر ۱۰۰ میلیون کاربر را جذب خود کرده است؛ اما به این زودی‌ها نمی‌توان آن را در اتحادیه اروپا دانلود کنید.

آگهی

«تِرِدز / Threads» اپلیکیشن جدید شرکت مِتا که انتظار می‌رود به رقیب شماره یک توییتر تحت رهبری ایلان ماسک تبدیل شود، بالاخره در دسترس عموم قرار گرفت، البته تقریبا هر جایی خارج از اتحادیه اروپا.

تِرِدز، یک برنامه مکالمه‌ای مبتنی بر متن است که به اینستاگرام پیوند خورده و روز چهارشنبه در پلتفرم موجود این رسانه اجتماعی عرضه شد و بیش از ۱۰ میلیون کاربر را در عرض چند ساعت اول عرضه در ایالات متحده و بریتانیا مجذوب خود کرد.

اما به نظر می‌رسد که ساکنان کشورهای عضو اتحادیه اروپا از این فضای جمعی کنار گذاشته شده‌اند، علت آن هم این است که متا در حال بررسی چگونگی مطابقت برنامه جدید خود با استانداردهای نظارتی اتحادیه است.

چرا تِرِدز در کشورهای اتحادیه اروپا در دسترس نیست؟

تِرِدز هنوز در اتحادیه اروپا قابل اجرا نیست و ممکن است به زودی زود هم به اجرا در نیاید. علت آن هم این است که این بلوک اروپایی در مقایسه با سایر کشورها از  قوانین سختگیرانه‌تری برخوردا است و شرکت متا در سال‌های اخیر برای مقابله با آن دردسرهای زیادی کشیده است.

در واقع این اتحادیه اروپا نیست که راه اندازی این برنامه را مسدود کرده، بلکه متا به طور پیشگیرانه مراقب است.

منابع نزدیک به متا اعلام کردند که این شرکت این اپلیکیشن را در کشورهای عضو اتحادیه ارائه نمی‌کند، چرا که درباره الزامات تعیین‌شده ذیل «قانون بازارهای دیجیتال» شامل قوانین رقابتی جدید اتحادیه اروپا مطمئن نیست.

کمیسیون اروپا در حال حاضر در حال گفتگو در مورد مقررات با شرکت‌هایی مانند متا است و انتظار می‌رود در ماه سپتامبر ضوابط بیشتری ارائه دهد.

کابوس حریم خصوصی

اما حتی پس از آن هم دقیقا معلوم نیست که آیا تِرِدز از الزامات سختگیرانه حریم خصوصی اتحادیه اروپا تبعیت خواهد کرد یا خیر. روزنامه‌نگارانی که در حوزه فناوری قلم می‌زنند از این اپلیکیشن به عنوان یک «کابوس حریم خصوصی» یاد می‌کند،‌ چرا که با وجود اینکه تردز یک برنامه مستقل است، اما داده‌های شخصی کاربران را از اینستاگرام مستقیما وارد آن می‌کند.

در نسخه آمریکایی این اپلیکیشن، به کاربران تِرِدز در ابتدا اطلاع داده می‌شوند که طیف گسترده‌ای از داده‌های آن‌ها از جمله اطلاعات مربوط به سلامتی و مسائل مالی آن‌ها، تاریخچه مرور صفحات، اطلاعات مکانی، خریدها، مخاطبین، سابقه جستجو و اطلاعات حساس آن‌ها را جمع‌آوری می‌کند.

اطلاعات مربوط به صفخات تبلیغاتی نیز از اینستاگرام جمع آوری می‌شود.

در اتحادیه اروپا، این نوع ارتباط تنگاتنگ بین پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی ممنوع است. متا قبلا هم از راه‌اندازی سرویس‌های تبلیغاتی در واتس‌اپ با بهره‌گیری از داده‌های فیس‌بوک یا اینستاگرام منع شده بود و این موضوع به طور مشابه برای تردز نیز صدق می‌کند.

بنابراین مشخص نیست که آیا تِرِدز با بازار اتحادیه اروپا سازگاری پیدا خواهد کرد یا هرگز در این قاره عرضه نخواهد شد.

در ژانویه گذشته، شرکت متا به دلیل نداشتن مبنای قانونی معتبر بر اساس مقررات عمومی حفاظت از داده‌های اتحادیه اروپا (GDPR) بیش از ۳۷۷ میلیون یورو برای راه‌اندازی تبلیغات مبتنی بر رفتار کاربران فیس‌بوک و اینستاگرام جریمه شد.

ویژگی‌های تردز چیست؟

طبق گزارش‌ها، این برنامه از ژانویه سال جاری میلادی آماده به کار بوده است، اما چه زمانی بهتر از الان که از این اپلیکیشن شود.

از زمانی که ماسک در سال گذشته میلادی مدیریت توییتر را به دست گرفت، این رسانه اجتماعی دچار فراز و نشیب‌های بحث برانگیزی شده است، ‌از جمله اینکه اخیرا تعداد توییت‌هایی که کاربران فاقد اشتراک می‌توانند در یک روز ببینند محدود شده و همین امر با واکنش منفی کاربران مواجه شده است.

بنابراین می‌توان گفت تردز در زمانی به صحنه رقابت آمده که بسیاری از کاربران توییتر به دنبال جایگزین توییتر می‌گردند. این برنامه به کاربران امکان ارسال متن، فیلم و عکس می‌دهد و - بر خلاف اینستاگرام - بر مکالمات بی‌وقفه تمرکز می‌کند.

کاربران تردز می‌توانند پست‌های کوتاهی با حداکثر ۵۰۰ کاراکتر - بیشتر از ۲۸۰ کاراکتر توییتر - منتشر کنند و لینک‌ و ویدیوهایی با حداکثر زمان ۵ دقیقه را نیز به اشتراک بگذارند. از آنجایی که تردز به دیگر پلتفرم‌های رسانه اجتماعی متا متصل است، یک پست در تردز همزمان می‌تواند به راحتی در اینستاگرام یا فیس‌بوک به اشتراک گذاشته شود.

فید این اپلیکیشن نیز شامل پست‌هایی از حساب‌هایی است که کاربران دنبال می‌کنند.

آگهی

این برنامه رایگان است و مانند سایر برنامه‌های متا، هزینه‌های آن از طریق تبلیغات تامین می‌شود.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

چرا اتحادیه اروپا ممکن است اشتراک‌های پولی فیس‌بوک را در اروپا ممنوع کند؟

محدودیت‌ها در توئیتر چه تاثیری بر بازار ژاپن با بیشترین کاربر پس از آمریکا داشته‌ است؟

تصمیم کم‌سابقه اتحادیه اروپا؛ متا به دلیل نقض حریم شخصی کاربران ۱.۲ میلیارد یورو جریمه شد