دولت ائتلافی بلژیک بر سر طرح چهار روز کار در هفته به توافق رسید

قانون کار در بلژیک
قانون کار در بلژیک Copyright Canva
Copyright Canva
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

در طرح اصلاحات مورد نظر دولت بلژیک ایجاد توازن بین زندگی حرفه‌ای و زندگی شخصی کارگران مدنظر قرار گرفته است.

آگهی

دولت بلژیک روز سه‌شنبه اصلاحات مورد نظر خود در قانون کار را که به کارگران اجازه می‌دهد گزینه چهار روز کار در هفته را انتخاب کنند اعلام کرد.

اصلاحات مورد نظر دولت ائتلافی بلژیک همچنین به کارگران و کارمندان امکان می‌دهد که دستگاه‌های الکترونیکی مرتبط با کار را در خارج از ساعت کار خاموش کنند و پیام‌های کاری را نیز در این مدت نادیده بگیرند.

الکساندر دو کرو، نخست‌وزیر بلژیک در نشستی خبری گفت: «دو سال دشوار را پشت سر گذاشتیم. با این توافق ما تبدیل به الگویی برای اقتصادی مبتکرانه‌تر، پایدارتر و دیجیتال می‌شویم. هدف این است که مردم و کسب و کارها قوی‌تر بشوند.»

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

اصلاحات مورد نظر دولت بلژیک هم حمایت‌های حقوقی از کارگران را افزایش می‌دهد و هم آن دسته از افراد که به صورت تمام وقت کار می‌کنند امکان می‌دهد که با ارائه درخواست برنامه کاری منعطفی داشته باشند.

تصویب و اجرای طرح دولت ائتلافی بلژیک برای اصلاح قانون کار ممکن است چند ماه طول بکشد. در این طرح ایجاد توازن بین زندگی حرفه‌ای و زندگی شخصی کارگران مدنظر قرار گرفته است. کارگران در همین راستا می‌توانند درخواست کار در چهار روز هفته را ارائه کنند.

کارفرما تنها با ارائه «دلیل قانع‌کننده» می‌تواند با درخواست کارگران برای چهار روز کار در هفته مخالفت کند. در صورت پذیرش درخواست کارگران برای چهار روز کار در هفته آنها همچنان طبق قانون کار بلژیک ۳۸ ساعت در هفته کار خواهند کرد.

اصلاحات مورد نظر دولت بلژیک همچنین در عمل باعث خواهد شد تا کارگران شرکت‌هایی همچون اوبر (Uber)، جاست‌ایت (Just Eat) و دلیورو (Deliveroo) در برابر حوادث حین کار بیمه شوند. مقررات واضح‌تری نیز برای تعیین اینکه چی کسانی خویش‌فرما محسوب می‌شوند تعیین شده است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

هفته کاری چهار روزه؛ کدام کشورها آن را پذیرفته‌اند؟

طرح بازیابی اروپا چیست و چگونه کار می‌کند؟

رده‌بندی ۲۰۲۲؛ بهترین شرکت‌ها برای کار کردن در اروپا و آمریکا کدامند؟