پایان قرنطینه‌های کرونایی؛ آیا فناوری می‌تواند کارکنان را متقاعد به بازگشت به دفاتر کار کند؟

canva.com
canva.com Copyright photo
Copyright photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

گذشته از انجام اقدامات احتیاطیِ معمول همچون ماسک زدن و تمیز کردن مرتب دست‌ها و سطوح، فناوری نیز می‌تواند برای ایجاد یک محیط امن به کمک شرکت‌ها بیاید.

آگهی

آغاز ماه سپتامبر تنها به معنای بازگشت دانش آموزان به مدارس نیست بلکه بسیاری از بزرگسالان نیز با پایان تعطیلات تابستان، باید به پشت میزهای کار برگردند.

اما اکنون با همه‌گیری ویروس کرونا، اوضاع متفاوت است و نگرانی‌های سلامتی باعث شده که بسیاری همچنان دورکاری را به حضور در ادارات و دفاتر کار ترجیح دهند.

بسیاری از شرکتهای بزرگ همچون اپل، مایکروسافت، آمازون و گوگل به دلیل نگرانی از افزایش موارد ابتلا به سویه دلتای کرونا، بازگشایی دفاتر خود را بار دیگر به عقب انداختند؛ اما برای شرکت‌هایی که در تلاشند کارکنان را متقاعد کنند که دست‌کم چند روزی را در هفته در دفاتر کار حاضر شوند، دادن این اطمینان به کارکنان که در محیطی امن و سالم کار خواهند کرد، مهم است.

گذشته از انجام اقدامات احتیاطیِ معمول همچون ماسک زدن و تمیز کردن مرتب دست‌ها و سطوح، فناوری نیز می‌تواند برای ایجاد یک محیط امن به کمک این شرکت‌ها بیاید.

در ادامه برخی کاربردهای فناوری برای افزایش سطح ایمنی در دفاتر کار معرفی می‌شوند:

ورود بدون تماس

می توان به کمک فناوری «کیو آر کد» (QR codes) تا جای امکان تماس کارکنان با یکدیگر و با اشیاء موجود در محیط کار را کم کرد. استفاده از این فناوری به کارکنان اجازه می‌دهد تا تنها پس از اسکن شدن این کد که معمولا روی تلفن‌های همراهشان است، وارد ساختمان شوند.

از این فناوری می‌توان در آسانسورها و دیگر اتاق‌ها نیز استفاده کرد تا تماس افراد با سطوح نسبتا آلوده همچون دستگیره‌ها و دکمه‌های آسانسور کم شود.

به کمک این فناوری می‌توان شمار ورود افراد به داخل ساختمان اداره را نیز مدیریت کرد و حتی محدودیت‌های بهداشتی برای پذیرش افراد تعیین کرد.

مدیریت تعداد

شرکت Density مستقر در سانفرانسیسکو به کمک سنسورهای مادون قرمزِ هوش مصنوعی می‌تواند حرکت کارکنان را در دفاتر ردیابی کند. البته این کار عجیب به نظر می‌رسد اما شرکت می‌گوید که هویت افراد را ناشناس نگه می‌دارد و وارد حریم خصوصی آنها نمی‌شود.

این شرکت می‌گوید از این شیوۀ کنترلی می‌تواند برای حفظ فاصله گذاری‌های اجتماعی در دفاتر نیز استفاده کند.

این شرکت همچنین سیستمی به نام Safe by Density را توسعه داده که نه تنها با فرستادن پیامهای هشدار، شلوغ شدن یک مکان را به همگان خبر می‌دهد، بلکه می‌تواند برای هر مکان یک ظرفیت مشخصی را تعریف و تعیین کند تا افراد بتوانند از میزان شلوغی یک مکان در زمان واقعی اطلاع یابند.

Density
Image of sensorDensity

تمیز کردن فضاهای استراحت

کارکنانی که به دفتر بازگشته‌اند، احتمالا مایلند همچون گذشته از فرصت استراحت خود برای نوشیدن یک قهوه استفاده کنند و اینجا نیز یکی از مکان‌های انتشار ویروس می‌تواند باشد.

شرکت ایتالیایی «لاوازا» که در زمینه تولید قهوه فعال است، اپلیکیشنی را طراحی کرده تا بتوان از مسیر تلفن همراه خود، قهوه را سفارش داد و دکمه‌های ماشین قهوه را لمس نکرد.

دستگاههای قهوۀ شرکت «نستله» نیز به گونه‌ای طراحی شده‌اند تا شما بتوانید تنها با نگه داشتنِ دست خود روی منو (و نه لمس آن) قهوه خود را انتخاب کنید.

دستگاه قهوه‌ساز آمریکایی Bunn نیز یک «کیو آر کد» نصب کرده که به شما امکان می‌دهد از تلفن یا رایانه خود برای سفارش نوشیدنی‌تان استفاده کنید.

photo
canva.comphoto

از بین بردن ویروس کووید در هوا

ویروس‌های کووید از مسیر هوا نیز منتقل می‌شوند و به همین دلیل دستگاههای تهویه می‌توانند با شیوع آنها مقابله کنند.

باز کردن پنجره‌ها و درها کمک کننده هستند؛ اما اگر سیستم‌های تهویه و دستگاه‌های تصفیه هوا به خوبی کار کنند، می‌توانند ویروس‌ها را از بین ببرند.

در حال حاضر دستگاه‌های تصفیه هوای مجهز به چراغ‌های UV بسیار محبوب شده‌اند؛ زیرا ادعا می‌شود که می‌توانند ۹۹.۹ درصد از ویروس‌ها را از بین ببرند.

آگهی

روبات‌ها یا پهپادهای ویروس‌کش که به چراغ‌های UV مجهز هستند نیز می‌توانند در دفاتر بزرگ مورد استفاده قرار بگیرند.

استفاده از رنگ‌های ویروس‌کش نیز آغاز شده است. گفته می‌شود که با اضافه کردن ویژگی‌های «ضد کووید» در رنگها می‌توان باکتری‌ها، کپک‌ها و قارچ‌های مضر را از بین برد و میزان آنها را کاهش داد؛ البته میزان موثر بودن این محصولات هنوز روشن نیست.

یکی از طبیعی‌ترین و سبزترین راهها برای کاهش میزان ویروس‌های موجود در هوا، از سوی شرکت سوئیسی اکسیژن Oxygen at Work استفاده شده که از قدرت تصفیه گیاهان استفاده می‌کند.

این شرکت می‌گوید به کمک الگوریتم یادگیری ماشین، می‌تواند گیاهانی را پرورش دهد که کیفیت هوای داخل ساختمان را بهبود بخشد. گیاهان می‌توانند سطح رطوبت را در اتاق‌ها تنظیم کنند که به نوبه خود مانع از انتقال ویروس می‌شود.

photo
canva.comphoto

طراحی استانداردهای جدید برای دفاتر

در حال حاضر پروژه‌ای با موضوع طراحی یک «استاندارد جهانی» برای داشتن ساختمان‌های «سالم» در دست اجرا است.

آگهی

یک کارآفرین رومانیایی در زمینه املاک تجاری به نام لیویو تودور (Liviu Tudor) که رئیس فدراسیون املاک اروپا نیز هست، پروژه‌ای را برای طراحی اولین استاندارد جهان برای سالم‌سازی ساختمان‌ها در دست اجرا دارد.

این طرح که استاندارد IMMUNE نام گرفته، هنوز در دست تهیه است اما از هم اکنون بسیاری از معیارهای آن در سطح اروپا به اجرا گذاشته شده است.

در دفاتری که این استانداردهای نوین به اجرا گذاشته شده، تمامی ویژگی‌های یک دفتر سالم که پیش‌تر ذکر شد دیده می‌شوند. از جمله، دیگر برای ورود و خروج به این ساختمان‌ها نیاز به لمس دستگیره‌ها و درها نیست. سیستم‌های تصفیه و ضد عفونی کننده‌ هوا با قدرت از بین بردن ۹۹.۹ درصد ویروس‌ها نصب شده‌اند و دیوارها نیز با یک رنگ ضد میکروبی پوشانده شده‌اند.

لیویو تودور به یورونیوز می‌گوید: «ما باید اعتماد کارکنانمان را جلب کنیم و آنها را متقاعد کنیم که در داخل ساختمان‌ها بهتر از بیرون از آن‌ها محافظت خواهد شد.»

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

نوآوری برای پزشکان در دوران کرونا؛ ماسک‌هایی که فشار خون می‌گیرند و ترجمه می‌کنند

آیا برای شغلی با درآمد خوب لزوما باید مدرک دانشگاهی داشته باشید؟

تجربه‌های اروپایی؛ پرستاران در کدام کشورهای اروپایی درآمد بیشتری دارند؟