نوآوری برای پزشکان در دوران کرونا؛ ماسک‌هایی که فشار خون می‌گیرند و ترجمه می‌کنند

Ahn Young-joon
Ahn Young-joon Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

دنیای فناوری همیشه سرشار از نوآوری‌ است. شیوع کرونا نه تنها از سرعت ساخت چیزهایی که به بشر کمک می‌کنند جلوگیری نکرد بلکه آن‌ را به جهت‌های دیگری هم سوق داد. ساخت ماسکی که ترجمه می‌کند، فشار خون می‌گیرد یا هوا را تصفیه می‌کند از این جمله است. در این مطلب با برخی فناوری‌های جدید در این زمینه آشنا شوید

آگهی

همزمان با تلاش پزشکان محقق در آزمایشگاه‌های سراسر جهان برای یافتن واکسن ویروس کرونا، گروه دیگری از پژوهشگران و طراحان نیز در تلاشند تا با ساختن ابزارهای جدید و مبتنی بر فناوری‌های نوین، به کمک مردم به‌ویژه تیم‌های پزشکی بروند تا وضعیت بحرانی کنونی را با کمترین آسیب پشت سر بگذارند.

در ادامه به شماری از آخرین ابتکارات در این زمینه اشاره می‌شود.

ژاپن؛ ماسک مترجم

یک شرکت ژاپنی به تازگی ماسکی را روانه بازار کرده که به استفاده کنندگان کمک می‌کند علاوه بر حفظ فاصله اجتماعی، از این ماسک به عنوان ابزار ترجمه نیز استفاده کنند.

این نوآوری جدید که «C-Face mask» نام دارد، حرفهای فرد استفاده کننده از ماسک را از مسیر بلوتوث و یک اپلیکیشن روی تلفن‌های هوشمند، به افرادی تا فاصله ۱۰ متری از او منتقل می‌کند.

مدیرعامل شرکت مخترع این ماسک می‌گوید: «حتی با وجود شیوع ویروس کرونا، گاه ما مجبوریم با دیگران رو در رو صحبت کنیم. این وسیله بویژه برای پزشکان بسیار کارآمد خواهد بود و به آنها امکان می‌دهد تا از فاصله‌ای امن با بیمارانشان گفتگو کنند.»

این ماسک همچنین می‌تواند مکالمات را از زبان ژاپنی به زبان‌های دیگر از جمله انگلیسی، کره‌ای و اندونزیایی ترجمه کند.

انتظار می رود که این ماسک اوائل زمستان امسال به بازار آید و به بهای ۳۲ یورو به فروش برسد. با این وجود سازندگان آن تاکید دارند که این ماسک به تنهایی قادر به محافظت از افراد در مقابل ویروس کرونا نیست و باید استفاده کنندگان آن برای محافظت از خود در مقابل ویروس کرونا، زیر این ماسک، یک ماسک کلاسیک محافظ نیز بزنند.

سنگاپور؛ ماسکی که تب‌ سنج است و فشار خون می‌گیرد

در سنگاپور نیز پژوهشگران توانسته‌اند ماسک جدیدی برای محافظت از تیم‌های پزشکی هنگام درمان بیماران مبتلا به کووید۱۹ طراحی کنند.

این ماسک مجهز به حسگرهایی است که می‌تواند دمای بدن، ضربان قلب، فشار خون و سطح اکسیژن خون را اندازه گیری کند و داده‌ها را با بلوتوث به گوشی هوشمند بفرستد.

از این ماسک همچنین می‌توان برای نظارت بر وضعیت سلامت افراد آن هم از راه دور استفاده کرد؛ بویژه برای کنترل وضعیت سلامت کارگران، سالمندان و افرادی که در مناطق بسیار آلوده زندگی می‌کنند.

پژوهشگران سنگاپور امیدوارند تا با همکاری دولت هرچه سریع‌تر این ماسک را روانه بازار کنند.

ماسک «تصفیه هوا» در کره جنوبی

برای کسانی که از آلودگی هوا به‌ویژه در شهرهای بزرگ در رنجند، ماسک جدیدی با توانایی بالا در تصفیه هوا طراحی شده است.

این ماسک توسط پژوهشگران شرکت «ال جی» در کره جنوبی ساخته شده و مجهز به دو فیلتر در هر طرف آن است. این ماسک روی بینی، دهان و چانه قرار می‌گیرد و علاوه بر تصفیه هوا، به کمک یک فن کوچک، هوا را نیز به گردش درمی‌آورد. این فیلترها ذرات آلودگی را مسدود کرده و مانع از انتقال آنها به بدن می‌شوند.

در حال حاضر چند هزار نسخه از این ماسک در میان کارکنان بخش‌های مراقبت بهداشتی کره جنوبی توزیع شده و قرار است عرضه گسترده آن به بازار نیز به زودی آغاز شود.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

اختراع یک ژاپنی برای چشیدن طعم غذاهایی که در تلویزیون می‌بینید

پایان قرنطینه‌های کرونایی؛ آیا فناوری می‌تواند کارکنان را متقاعد به بازگشت به دفاتر کار کند؟

دو نفر دیگر پس از مصرف مکمل‌‌های غذایی حاوی «بنی کوجی» در ژاپن جان باختند