گامی به سوی درمان هدفمند آرتروز

 گامی به سوی درمان هدفمند آرتروز
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

آرتروز شایع‌ترین بیماری مفاصل در دنیاست و امروز درمانی ندارد. بازسازی مفاصل آسیب دیده می تواند درمانی قطعی برای این بیماری باشد

محققان طرح اروپایی موسوم به «تارگت کر» TARGETCARE می خواهند روشهای درمانی نوین برای بیماری آرتروز بیابند. پژوهشگران مرکزپزشکی دانشگاه اراسموس در رتردام هلند با این طرح همکاری می کنند.

آرتروز بیماری رایج است و میلیونها نفر در سراسر جهان از آن رنج می برند. این بیماری بتدریج غضروفهای انتهای استخوانها را از بین می برد. امروزه با مسکنهای ضد درد و داروهای ضد التهاب می توان به مقابله آرتروز رفت و در مواردی که درد شدید باشد بیمار باید جراحی شود.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

دیسک‌های بین مهره‌های ستون فقرات عامل مهمی در قابلیت حرکت ستون فقرات هستند. اما دیسک فرسوده باعث پشت درد و کمردرد شدید می شود. نام مارگریت مبتلا به آرتروز می گوید: «بیشترین مشکل درد شدید است. هر روز درد شدید دارم. بدنم خشک شده و نمی توانم کارها روزانه را انجام بدهم.»

کوئن باس، جراح مرکزپزشکی دانشگاه اراسموس می گوید: «آرتروز در مفاصل غضروفی رخ می دهد و علتش تخریب غضروفهای اطراف استخوان است. در نتیجه آن استخوان تغییر می کند و بافتهای اطراف مفصل دچار التهاب می شود. روشهایی برای درمان موضعی غضروفهای آسیب دیده وجود دارد. اما در حال حاضر درمان کامل مفصلی که دچار آرتروز شده است ممکن نیست.»

جراح مرکزپزشکی دانشگاه اراسموس درباره بیماری آرتروز توضیح می‌دهد

انتقال کنترل شده سلولهای بنیادین به بافتهای آسیب‌دیده

آندرا لولی زیست شناس مولکولی این مرکز توضیح می‌دهد که برای درمان از سلولها‌ی بنیادین مفاصل استفاده می‌شود:‌«ناحیه آسیب دیده را با مولکول‌هایی پر می‌کنم که می‌توانند نشان دهند آیا این روش درمانی در کار بهبود یا تعمیر بافت موفق عمل کرده است یا نه. سلولهای بنیادی در مفاصل وجود دارد. ما از مولکوهایی استفاده می کنیم که در روی این سلولهای آسیب دیده اثر می گذارد و سلولهای بنیادین را برای ایجاد بافتهای سالم و پایدار تحریک می کند.»

زیست شناس مولکولی دانشگاه اراسموس ناحیه آسیب دیده را با مولکول پر می کند

هدف پژوهشگران «تارگت کر» فقط تعمیر غضروفهای آسیب دیده نیست. آنها همچنین می‌خواهند روشهایی برای مقابله با التهاب مفصلها ناشی از آرتروز پیدا کنند.

لورا کریمرز مسئول طرح می گوید: «به دنبال دارویی هستیم تا غضروفهای آسیب دیده را احیا کند و همزمان جلوی التهاب در ساختار غضروفها را بگیرد تا بیمار مبتلا به آرتروز درد کمتری را تحمل کند. سعی می کنیم بافت مشخصی را که آسیب دیده است درمان کنیم.»

استفاده از فناوری نانو در درمان هدفمند

درمان هدفمند (موضعی)، هدف اصلی این طرح است که با نانوپزشکی میسر می شود. نانوپزشکی یعنی بکارگیری پزشکی در فناوری نانو. در کالج سلطنتی لندن دانشمندان ماده فعال را در یک حامل نانو یا «نانو کاریر» nanocarriers قرار می دهند. این محفظه کمک می کند تا دارو در یک محل دقیق آزاد شود.

لوچا ماسی، متخصص شیی دارویی از کالج سلطنتی لندن درباره استفاده از فناوری نانو می گوید: «می توانیم تحلیل و از بین رفتن این ذرات نانو را در بافتی که انتخاب کرده ایم کنترل کنیم.

محققان می‌گویند برای انجام آزمایشهای بالینی روی بیماران نیاز به تحقیقات بیشتری هست.

بیشتر بخوانید:‌ آموزش مهارتهای جدید به پزشکان عمومی کانادا برای درمان بیماری‌های مفصلی

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

چرا با کهولت سن کمرمان خم می‌شود و شکسته‌تر می‌شویم؛ راه چاره‌ای هست؟

بیش از یک چهارم کل جمعیت جهان فعالیت بدنی کافی ندارند

روبات اسکلت خارجی برای حفظ تعادل در راه رفتن