فناوریهایی برای کاهش گسیل آلاینده کشتی های باربری در اروپا

فناوریهایی برای کاهش گسیل آلاینده کشتی های باربری در اروپا
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

وقتی عجله ای در کار نباشد حمل و نقل کالا با قایق از طریق رودخانه یکی از گزینه های معمول است. اما آیا می توانیم گسیل گازهای گلخانه ای ازموتور این کشتی ها را کاهش دهیم؟ مهندسان اروپایی در جستجوی پاسخ هس

کشتی های باری یکی از وسایل حمل و نقل در رودخانه هاست. محققان طرحی اروپایی در رومانی، آلمان و هلند بر روی کشتی های باربری سبز و سازگار با محیط زیست کار می کنند.

میزان گسیل گازهای آلاینده از کشتیهای باربری در مقایسه با سایر وسایل حمل و نقل مثل کامیون کمتر است و نسبتا با محیط زیست سازگارترهستند. تلاش های جهانی بر
ای مبارزه با تغییرات آب و هوایی و نگرانی های محلی مربوط به کاهش آلاینده ها باعث وضع قوانین سختگیرانه تری شده است.

اما با مدرن شدن شبکه راهها و بهبود عملکرد وسایل نقلیه، حمل و نقل دریایی باید با حمل و نقل جاده ای رقابت کند. محققان طرحی اروپایی موسوم به «پرومیننت»به همراه شرکت ناوبری رودخانه ای در رومانی موسوم به «ناوروم»”:http://www.navrom.ro/ بر روی کشتیهای باربری سبز و سازگار با محیط زیست کار می کنند تا گسیل گازهای گلخانه ای از موتور این کشتیها را کاهش بدهند.

تیگانوس کاتالین، مدیر بازرگانی این شرکت در این باره می گوید: «مجبوریم ناوگانمان را مدرن کنیم در غیر اینصورت بازار را از دست خواهیم داد. کشتیهای ما باید از تمام مقررات جدید اتحادیه اروپا مربوط به الودگی، سروصدا، تولید اکسیدهای نیتروژن، و دیگر آلاینده ها تبعیت کنند.»

بکارگیری فناوریهای استاندارد در موتور کشتی های باری

برای مقابله با انتشار گازهای گلخانه ای ناشی از سوخت کشتی های باری می توان از همان روشی استفاده کرد که برای کامیونها با موتور دیزلی بکار می رود. اما کشتیهای باری متنوع تر از وسایل حمل و نقل جاده ای است، در نتیجه بهبود عملکرد آنها برای کاهش آلودگی پیچیده تر است.

جاپ گبراد، مسئول هماهنگ کننده طرح «پرومیننت» در این باره می گوید: «اگر به کشتیهایی که روی رودخانه های درون کشورها به کار گرفته می شوند نگاه کنیم، شاید فقط دو یا سه کشتی پیدا کنیم که مثل هم باشند. به همین دلیل برای صنعت کشتی سازی سازی انجام این پژوهش خاص مشکل است. هدف ما در این طرح تحقیقاتی آن است که فناوریهای استانداردی پیدا کنیم که بتوان در همه نوع کشتی به کار گرفت و به این ترتیب به صنعت کشتی سازی کمک کنیم.»

جایگزین کردن موتور کشتی تقریبا غیر ممکن است: موتور کشتی معمولا طوری ساخته شده که حداقل ۴۰ سال کار کند. اما یکی از راههای خوب برای کاهش آلاینده ها، حذف گازهای گلخانه ای و هیدروکربن های نسوخته و ذرات گرد و غبار استفاده از فیلتر درموتور کشتی است.

سباستین کرتن، طراح موتور کشتی از شرکت «مولتورنیک» که شرکت تولید ماشین آلات صنعتی و وسایل نقلیه سنگین سازگار با محیط زیست است، در این باره می گوید: «هدف ما استاندارسازی است، یعنی استفاده از فیلترها و کاتالیزورهای استاندارد. هدف ما سی درصد کاهش هزینه هاست که هدف خوبی است و فکر می کنیم به محض اینکه این محصول را وارد بازار کنیم به این هدف برسیم. اما از سوی دیگر نصب و راه اندازی این فیلترها در محل کارخانه کشتی سازی هم هزینه زیادی در بردارد. در نتیجه هنوز خیلی کارها هست که باید انجام داد.»

Boats: nice alternative to trucks (analysis: https://t.co/QPhFsu8KXM) that needs modernising. Watch my #Futuris from Romania 29/05 euronews</a> <a href="https://t.co/k0yl2qTofm">pic.twitter.com/k0yl2qTofm</a></p>&mdash; Denis Loctier (loctier) 26 mai 2017

کاهش مصرف سوخت کشتهای باری، کاهش گسیل آلاینده های هوا

راه دیگر برای سازگار کردن کشتی باری با محیط زیست، کاهش مصرف سوخت این کشتی هاست. محققان طرح اروپایی «پرومیننت» به این منظور از حسگرهای هیدروگرافیگ برای بهینه سازی مصرف انرژی در کشتیها استفاده می کنند.

بلاگوچی سرگیو، مهندس الکترونیک از شرکت «ناوروم» در باره این حسگرها و نحوه کار آنها توضیح می دهد: «این ابزار دو حسگر دارد که یکی سرعت قایق نسبت به آب را اندازه می گیرد، و دیگری عمق آب را. این داده ها با کابل و سپس با وای فای (اینترنت بدون سیم) به اتاق فرمان کشتی فرستاده می شود. در اتاق فرمان داده ها به صورت دیجیتال در می آید و به صورت بی سیم به سرور مرکزی در بلژیک ارسال می شود.»

حفاظت از محیط زیست و صرفه جویی اقتصادی

داده های مربوط به ۱۰ کشتی در رود دانوب و دو کشتی رود راین که در این آزمایش شرکت کرده اند، گرد آوری می شود. آنالیز این داده ها، هم اطلاعات گرانبهایی نیز درباره تحولات بستر رودخانه ها به دست خواهد داد، و هم نشان خواهد داد که چگونه باید سرعت کشتی را برای برخی مسیرها بهینه کرد.

روبرت رافائل، اقتصاد دان از شرکت «پرو دانوب» (شرکت تدارکات خدمات پایدار و مقرون به صرفه) در این باره می گوید: «تردیدی نیست که صنعت به این موضوع علاقمند است، زیرا تقریبا۳۰ درصد هزینه های حمل و نقل آنها هزینه سوخت است. بنابراین استفاده از بهترین راه و سرعت بهینه که منجر به کاهش مصرف سوخت شود علاوه بر حفاظت از محیط زیست، از نظر اقتصادی هم به صرفه است.»

پژوهشگران امیدوارند کشتیهای باری ارزان و کمتر آلاینده جایگزین خوب برای کامیون باشد تا به این ترتیب هم از بار ترافیک، و هم از میزان آلودگی هوا کاسته شود.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

فناوری تازه تشخیص ذرات آلاینده هوا

ریزجلبک‌ها، تحولی بزرگ در صنعت تولید مکمل‌های غذایی

موزه مجازی از آثار هنر زیرزمینی کمونیسم در مجارستان