NewsletterخبرنامهEventsمناسبت هاپادکست ها
Loader
ما را پیدا کنید
آگهی

کارلس پوجدمون در راه اسپانیا؛ آیا رهبر فراری جدایی‌طلبان کاتالونیا بازداشت می‌شود؟

کارلس پوجدمون، رهبر جدایی‌طلبان کاتالونیای اسپانیا
کارلس پوجدمون، رهبر جدایی‌طلبان کاتالونیای اسپانیا Copyright Francisco Seco/Copyright 2021 The AP. All rights reserved
Copyright Francisco Seco/Copyright 2021 The AP. All rights reserved
نگارش از Roberto Macedonio Vegaیورونیوز فارسی
تاریخ انتشار
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
ترجمه شده از زبان: اسپانیایی

کارلس پوجدمون، رهبر جدایی‌طلبان کاتالونیا روز پنجشنبه اعلام کرد که در راه بازگشت به اسپانیاست. این در حالی است که کارشناسان حقوقی و اعضای پلیس ملی اسپانیا به یورونیوز گفتند که دستگیری «رهبر فراری تجزیه‌طلب کاتالونیا» اجتناب ناپذیر است.

آگهی

رهبر سابق جدایی‌طلبان کاتالونیا بازگشت به اسپانیا را به‌عنوان پایان تبعیدش توصیف کرده است.

او گفت که در شرایط عادی، برای یک نماینده مانند او، اعلام چنین قصدی بی‌اهمیت خواهد بود، اما شرایط، یک شرایط عادی نیست.

واقعیت این است که پس از مخالفت دادستان‌های اسپانیایی با فرمان اعمال قانون عفو علیه متهمان به اختلاس در پرونده‌ رهبران جدایی‌طلب کاتالونیا، آقای پوجدمون باید پس از ورود به خاک اسپانیا بازداشت شود.

با توجه به این که آقای پوجدمون قصد دارد، روز پنجشنبه، به عنوان یک نماینده در مراسم انتخاب سالوادور ایلا به عنوان رئیس دولت خودمختارکاتالونیا شرکت کند، هنوز مشخص نیست که چه اتفاقی خواهد افتاد. برای مثال، مشخص نیست که آیا او به محض ورود به جلسه بازداشت می‌شود یا خیر.

یورونیوز با نیروهای پلیس صحبت کرد. سزار آلوارادو، یکی از سخنگویان انجمن پلیس برای قرن بیست و یکم گفت: «زمانی که او وارد اسپانیا شود، مکان او کاملاً مشخص خواهد بود و اگر واقعاً اراده‌ای برای دستگیری او وجود داشته باشد، پلیس این کار را انجام خواهد داد.»

در مورد احتمال این که پوجدمون به داخل پارلمان کاتالونیا پناه ببرد، آلوارادو گفت که این مکان، «وضعیت خاصی ندارد»، بنابراین «او می‌تواند در هر لحظه در همان‌جا بازداشت شود.»

جوزپ رُول، رئیس مجلس خودمختار کاتالونیا عضو حزب «متحد برای کاتالونیا» است که پوجدمون نیز عضو آن است. او دفترش را به‌عنوان یک مکان امن به رهبر فراری پیشنهاد کرده است.

در مواجهه با این موضع، حزب مردم اسپانیا او را به «تحریف مقررات» به منظور «تطبیق آن‌ها با نیازهای پوجدمون» متهم کرده است.

آنچه که مشخص است این است که پوجدمون با بازگشتش به اسپانیا در معرض خطر بازداشت قرار دارد.

آنتونیو گومز دِ اولئا، وکیل دادگستری در گفتگو با یورونیوز از احتمال وجود برخی موانع برای بازداشت پوجدمون در داخل پارلمان سخن گفت.

با وجود این او گفت: «اما در نهایت، چون این قلمرو ملی است، او دیر یا زود بازداشت خواهد شد، زیرا وضعیت حقوقی ساختمان پارلمان مانند سفارتخانه یک کشور عضو اتحادیه اروپا یا کشورهای ثالث نیست.»

تمام این موارد نشان می‌دهد که بازداشت اجتناب‌ناپذیر است. با این حال، این بازداشت می‌تواند توسط پلیس منطقه‌ای، پلیس ملی یا گارد اسپانیا انجام شود. پروتکل‌ها با توجه به نهادی که اقدام به بازداشت می‌کند، متفاوت است.

زمانی‌که پوجدمون بازداشت شود چه اتفاقی خواهد افتاد؟

«اگر بازداشت پوجدمون توسط پلیس ملی یا گارد اسپانیا انجام شود، او مستقیماً به دیوان عالی اسپانیا منتقل خواهد شد.

بنا به گفته سزار آلوارادو، اگر پلیس منطقه‌ای بخواهد او را بازداشت کند، یک فرمانده باید این کار را انجام دهد. سپس او بدون دستبند به دادگاه منتقل خواهد شد.

به اینستاگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

آگهی

این امکان وجود دارد که مأموران حتی قبل از رسیدن پوجدمون به بارسلونا اقدام کنند.

این وکیل گفت که این امکان وجود دارد که او در نقاط مرزی بازداشت شود. بنا به گفته آنتونیو گومز دِ اولئا، پس از این که پوجدمون به دادگاه منتقل شد، دادگاه در مورد آزادی او تصمیم‌گیری خواهد کرد و احتمالاً وکیل او به قانون عفو استناد خواهد کرد تا از آزادی شخص محکوم دفاع کند.

انتقال به مادرید و بازپرسی

این وکیل دادگستری گفت اگر قاضی کشیک تشخیص دهد که فرد محکوم باید در اختیار قاضی صادرکننده حکم دستگیری قرار گیرد، او به مادرید منتقل خواهد شد.

او در ادامه گفت که پس از انتقال پوجدمون به مادرید، براساس ماده ۵۰۵ قانون آیین دادرسی تصمیم‌گیری خواهد شد که آیا او باید به زندان موقت برود یا آزاد شود.

آگهی

آیا کارس پوجدمون به زندان می رود؟

این کارشناس حقوقی به یورونیوز گفت که پوجدمون ممکن است بازداشت موقت شود و این زمانی است که قاضی صادرکننده حکم بازداشت به یکی از موارد خطر فرار، از بین بردن شواهد یا تکرار جرم استناد کند.

بنا به گفته این وکیل دادگستری، بازداشت پیش از محاکمه در این پرونده امکان پذیر است.

گروه‌هایی که طرفدار استقلال کاتالونیا هستند و رهبران آن‌ها به دلیل جرایم سنگین محاکمه شده‌اند، تظاهرات و تجمع‌هایی علیه انتخاب سالوادور ایلا سازماندهی کرده‌اند.

انتظار می‌رود این گروه‌ها در صورت بازداشت پیش‌بینی‌شده سیاستمدار طرفدار استقلال کاتالونیا در روز پنج‌شنبه، تظاهرات گسترده‌ای را هماهنگ کنند.

آگهی

چرا برای کارلس پوجدمون حکم بازداشت صادر شده است؟

پوجدمون پس از ناکامی در تلاش برای استقلال کاتالونیا، در پی صدور حکم پیگیرد قانونی علیه او و دیگر رهبران جدایی‌طلب از سوی دستگاه قضایی اسپانیا در سال ۲۰۱۷ از این کشور گریخت.

در سال جاری میلادی، دولت اسپانیا قانونی را تصویب کرد که بر اساس آن، رهبران جدایی‌طلب کاتالونیا عفو می‌شدند. این قانون نتیجه مطالبات دو حزب اصلی طرفدار استقلال کاتالونیا بود.

سوسیالیست‌های اسپانیا که برای کسب اکثریت به حمایت احزاب جدایی‌طلب نیاز داشتند، در ازای لایحه عفو متهمان پرونده استقلال‌طلبی توانستند دولت اقلیت پدرو سانچز را تشکیل دهند.

پدرو سانچز با سالوادور ایلا، برنده انتخابات کاتالونیا
پدرو سانچز با سالوادور ایلا، برنده انتخابات کاتالونیا Francisco Seco/Copyright 2021 The AP. All rights reserved

اگرچه این قانون به اجرا درآمد اما دادستان‌های اسپانیایی که به پرونده‌ رهبران جدایی‌طلب کاتالونیا رسیدگی می‌کنند، از فرمان اعمال آن سرپیچی کردند.

آگهی

نظام قضایی اسپانیا بر این نظر است که دولت کاتالونیا در آن زمان با برگزاری همه‌پرسی غیرقانونی، از اموال عمومی اختلاس کرده است، موضوعی که باعث می‌شود تا حکم دستگیری کارلس پوجدمون همچنان فعال باشد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

دادستان‌های اسپانیا از اجرای فرمان عفو رهبر سابق جدایی‌طلبان کاتالونیا سر باز زدند

پارلمان اسپانیا به قانون جنجالی «عفو جدایی‌طلبان کاتالونیا» رأی مثبت داد

«کودتا علیه دموکراسی»؛ ادامه اعتراضات به توافق حزب حاکم اسپانیا با جدایی‌طلبان کاتالونیا