NewsletterخبرنامهEventsمناسبت هاپادکست ها
Loader
ما را پیدا کنید
آگهی

پرونده اتهام فساد به همسر نخست وزیر اسپانیا؛ سانچز: سیاه‌نمایی برای تضعیف دولت است

 پدرو سانچز، نخست وزیر اسپانیا و بگونیا گومز، همسرش
پدرو سانچز، نخست وزیر اسپانیا و بگونیا گومز، همسرش Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
تاریخ انتشار
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

شواهد موجود در دادگاه رسیدگی کننده به پرونده اتهام فساد و سو‌استفاده همسر نخست وزیر اسپانیا، از موافقت پدرو سانچز برای ادای شهادت در خصوص تحقیقات مرتبط با این پرونده حکایت دارد.

آگهی

فرانس‌پرس در گزارشی با استناد به فایلی که از سوی آقای سانچز به دستگاه قضایی ارسال شده، اعلام کرد که نخست وزیر اسپانیا موافقت کرده است به صورت کتبی در خصوص تحقیقات مقدماتی فساد مرتبط با پرونده معاملات تجاری همسرش بگونیا گومز شهادت دهد.

آقای سانچز هرگونه تخلف از سوی همسرش را رد کرده و بارها اتهامات مطرح علیه وی را بخشی از یک کارزار سیاه‌نمایی برای تضعیف دولت خود خوانده است.

بگونیا گومز به اتهام سوء استفاده از نفوذ و منصب همسرش و نیز فساد مالی از سوی دستگاه قضایی اسپانیا تحت پیگرد قانونی قرار گرفته است.

این پیگرد به دنبال شکایتی از سوی یک سازمان مردم‌نهاد ضد فساد به نام Manos Limpias (دستان پاک) که گفته می‌شود با جریان راست افراطی در این کشور مرتبط است، آغاز شد.

قاضی خوان کارلوس پینادو، که ریاست روند رسیدگی به این پرونده را بر عهده دارد روز دوشنبه از نخست‌وزیر سوسیالیست اسپانیا خواست تا به عنوان «شاهد» در جریان تحقیقات مرتبط با اتهام سوء استفاده از نفوذ که علیه همسرش مطرح است، حاضر شود.

بر اساس درخواست ارائه شده از سوی قاضی پِینادو، نخست وزیر اسپانیا قرار است روز ۳۰ ژوئیه در محل اقامت رسمی خود مورد سوال قرار گیرد.

پدرو سانچز در فایلی که برای قاضی ارسال کرده و نسخه‌ای از آن به دست خبرگزاری فرانسه رسیده، برای همکاری با دستگاه قضایی در تحقیقات این پرونده اعلام آمادگی کرده است.

وی در این فایل تصریح می‌کند که «آماده همکاری هستم زیرا نمی‌توانم خلاف آن عمل کنم؛ همیشه با رعایت کامل چارچوبی که توسط قانون اساسی اسپانیا تعیین شده، عمل خواهم کرد.»

پدرو سانچز در عین حال می‌افزاید طبق روندی که در قوانین اسپانیا مجاز قلمداد شده، ترجیح می‌دهد به دلیل جایگاهی که به عنوان نخست وزیر در آن قرار دارد، به سوال‌های مطرح در خصوص این پرونده به صورت کتبی پاسخ دهد.

نخست وزیر اسپانیا در همین راستا تاکید می‌کند: «احترام به قانون و حفظ عملکرد درست نهادی که نمایندگی آن را بر عهده دارم، وظیفه من است.»

بگونیا گومز که سال‌ها در جمع آوری کمک مالی به ویژه برای بنیادها و سازمان های غیردولتی فعالیت کرده است، گفته می شود که از موقعیت همسرش به عنوان اهرم فشار در محافل حرفه‌ای به ویژه نزذ تاجری به نام خوان کارلوس باراباس که به دنبال بودجه دولتی بوده ، سوءاستفاده کرده است.

این بازرگان اسپانیایی که مسئولیت تدریس در بخشی از یک دوره کارشناسی ارشد در دانشگاه کمپلوتنسه مادرید را که توسط خانم گومز اداره می شود، برعهده دارد، حین شهادت در جریان تحقیقات این پرونده، تایید کرده است که در اقامتگاه رسمی نخست وزیر دست کم پنج یا شش بار با همسر پدرو سانچز، ملاقات کرده است.

به گفته وی، پدرو سانچز نخست وزیر اسپانیا که از سال ۲۰۱۸ قدرت را در این کشور در دست دارد، در دو مورد از این ملاقات‌ها حضور داشته است.

بنا به اعلام منابع قضایی، آقای باراباس که قبل از ارائه پیشنهاد برای یک مناقصه عمومی چند میلیون یورویی، دو توصیه نامه از بگونیا گومز دریافت کرده بود، گفت که در این ملاقات‌ها فقط مسائل مربوط به نوآوری مورد بحث و گفتگو قرار گرفته است.

هنگامی که این تحقیقات در آوریل گذشته آغاز شد، پدرو سانچز با اعلام احتمال استعفایش اسپانیا را در شوک فرو برد.

آگهی

وی ضمن اعلام اینکه در حال بررسی استعفای خود است، اتهامات مطرح را نوعی «آزار سیاسی و کارزار سیاه‌نمایی علیه دولت» توسط جریان راست قلمداد کرده بود.

یورونیوز فارسی را در ایکس دنبال کنید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

پلیس اسپانیا یک شبکه خرید اجزای پهپادهای انتحاری مرتبط با حزب‌الله را متلاشی کرد

اعلام جشن سوسیالیست‌ها؛ حزب راست افراطی «وُکس» اسپانیا از دولت‌های ائتلافی ۵ منطقه کناره‌گیری کرد

جشنواره پامپلونا در اسپانیا؛ مردانی که ضرب شاخ گاوهای نر خشمگین را به جان می‌خرند