NewsletterخبرنامهEventsمناسبت هاپادکست ها
Loader
ما را پیدا کنید
آگهی

از قوانین رسانه تا سیاست‌های آموزشی؛ چرا راست افراطی در پی کسب ریاست کمیسیون فرهنگی پارلمان اروپاست؟

جلسه کمیته فرهنگ و آموزش پارلمان اتحادیه اروپا در تاریخ ۲۴ ژانویه ۲۰۲۴
جلسه کمیته فرهنگ و آموزش پارلمان اتحادیه اروپا در تاریخ ۲۴ ژانویه ۲۰۲۴ Copyright © European Union 2024 - Source : EP/Eric VIDAL
Copyright © European Union 2024 - Source : EP/Eric VIDAL
نگارش از Romane Armangauیورونیوز فارسی
تاریخ انتشار به روز شده در
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
ترجمه شده از زبان: انگلیسی

گروه «میهن‌پرستان برای اروپا» به رهبری جردن باردلای فرانسوی از حزب «اجتماع ملی» به دنبال کسب جایگاه ریاست «کمیسیون فرهنگ و آموزش در پارلمان اتحادیه اروپا» است. اما به راستی انگیزه‌های آن‌ها چیست و این موضوع چگونه می‌تواند بر سیاست‌های فرهنگی اتحادیه اروپا تأثیر بگذارد؟

آگهی

نمایندگان پارلمان اروپا روز سه‌شنبه ۲۳ ژوئیه (۲ مرداد) برای انتخاب رؤسای کمیسیون‌های تخصصی پارلمان رای‌گیری خواهند کرد و در این میان، گروه راست افراطی «میهن‌پرستان برای اروپا» به دنبال کسب جایگاه رهبری در کمیسیون فرهنگی پارلمان اروپا است. هر چند ممکن است این تلاش در جلسه رای‌گیری اساسا ابتر بماند، اما می‌تواند به نمایندگان رادیکال‌ بستری برای ترویج مواضع افراطی بدهد.

اعضای کمیسیون فرهنگ و آموزش پارلمان اروپا (CULT) بر سیاست‌های آموزشی از جمله برنامه‌های اراسموس - که به دانشجویان اجازه می‌دهد در سایر کشورهای عضو تحصیل کنند - نظارت می‌کنند.

علاوه بر این، به موجب طریق قانون آزادی رسانه، آن‌ها می‌توانند سیاست‌های رسانه‌ای را نیز کنترل کنند، بودجه فرهنگی طرح‌هایی مانند اروپای خلاق را مدیریت کنند و یا در فعالیت‌های مربوط به جوایز فیلم اروپایی همچون «جایزه پایتخت فرهنگی اروپا» و «جایزه لوکس» فعال باشند.

رئیس کمیسیون چقدر تاثیرگذار است؟

کرسی ریاست کمیسیون پارلمانی بسیار مهم است. شخص رئیس، به عنوان شخصیت اصلی کمیسیون، دارای اختیارات مدیریتی از جمله سازماندهی جلسات، تنظیم دستور کار و اختصاص زمان بحث به اعضا است. همچنین، ‌رئیس است که در مورد پوشش زنده جلسات و دسترسی خبرنگاران تصمیم می‌گیرد.

رئیس همچنین دارای یک شأن نمادین است و به نمایندگی از کمیسیون تخصصی متبوع خود در سایر نهادهای اروپایی و در طی جلسات با پارلمان‌های خارجی شرکت می‌کند.

رئیس همچنین در مجمع رؤسای کمیسیون‌ها شرکت می‌کند. این مجمع وظیفه رسیدگی و حل و فصل تعارضات مربوط به اینکه کدام کمیسیون‌ها صلاحیت رسیدگی به چه پرونده‌هایی را دارند، بر عهده دارد.

کمیسیون‌های پارلمانی عمدتاً جایی هستند که متون قوانین پیشنهادی ابتدا در آنجا پیش‌نویسی می‌شوند و بعد از آن است که برای رای‌گیری در جلسات عمومی به صحن اصلی پارلمان اروپا برده می‌شود. در این کمیسیون، گروه‌های اتحادیه‌گرا شامل سبزها، تجدید اروپا، سوسیالیست‌ها و دموکرات‌ها، و حزب مردم اروپا با ۱۹ نفر از ۳۰ نماینده پارلمان اروپا، اکثریت را در این کمیته در اختیار دارند.

اتحاد میان گروه‌های اتحادیه‌گرا در این کمیسیون به طور بالقوه می‌تواند با نفوذ چهار نماینده «میهن‌پرستان برای اروپا» در روند تصمیم‌گیری‌ها مقابله کند. با این حال، کمیسیون فرهنگ و آموزش پارلمان اروپا نسبتا کوچک است و اعضای آن معمولا رای ممتنع می‌دهند و این می‌تواند عاملی بر تقویت نفوذ راست‌گرایان باشد.

ترکیب نمایندگان در کمیته فرهنگی پارلمان اروپا

برای دوره بعدی چه مسائلی پیش‌رو است؟

مهم‌ترین موضوع در پارلمان قبلی اتحادیه اروپا، قانون آزادی رسانه‌های اروپا بود. قانونی که هدف آن تضمین شفافیت و استقلال رسانه در سراسر اروپا بود. مأموریت دوره آتی نیز تا حدی بر اجرا و نظارت آن متمرکز خواهد بود.

پاملا مورینیر، رئیس بخش ارتباطات فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران به یورونیوز گفت: «اجازه دادن به میهن‌پرست‌ها برای ریاست بر چنین گروه حیاتی، این پیام را ارسال می‌کند که تضعیف اصول آزادی رسانه‌ها قابل قبول است.»

در دوره جدید، بازنگری دستورالعمل خدمات رسانه‌های سمعی و بصری اتحادیه اروپا (AVMSD) نیز باید در کمیته مورد بحث قرار گیرد. هدف این دستورالعمل کنترل محتوای پخش شده، از محتوای مضر برای کودکان گرفته تا محتوای تبلیغاتی است.

سایر پرونده‌های روی میز احتمالا شامل بازنگری بودجه برنامه تبادل دانشجو اراسموس پلاس، جوایز لوکس، و برنامه‌های کلی‌تر در مورد آموزش و هویت اروپایی‌ها است.

پیش‌بینی‌ها چه می‌گویند؟

در حالی که احتمالاً اکثر نامزدهای ریاست بر کمیسیون‌ها فردا در نتیجه ائتلاف گسترده میانه‌روها در پارلمان پذیرفته می‌شوند، بعید به نظر می‌رسد که گروه تازه تاسیس «میهن پرستان» که احزاب دیگر از آنها دوری می‌کنند، در به دست گرفتن رهبری کمیته موفق شوند.

منابع پارلمانی به یورونیوز گفتند که اگر نامزدی میهن پرستان شکست بخورد، این کمیته ممکن است به سبزها بازگردد که به احتمال زیاد نلا ریهل، نماینده آلمانی پارلمان اروپا از حزب ولت احتمالاً نامزد آن خواهد بود.

با این حال، پارلمان اتحادیه اروپا به دلیل غیرقابل پیش بینی بودنش شناخته شده است و داشتن میهن پرستان در راس فرهنگ و آموزش اروپا بدون شک اوضاع را متلاطم می‌کند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

نتانیاهو در سفر به واشنگتن: ممکن است توافق برای تبادل گروگان‌های غزه نزدیک باشد

ریاست دوباره «اورزولا فن‌ در لاین» بر کمیسیون اتحادیه اروپا با وعده و طرح دفاعی‌تر کردن اروپا

اوربان: ملونی خواهر مسیحی من است