مردم و ساختار سیاسی هلند چگونه کشاورزان معترض را دارای کرسی نمایندگی کردند؟

عکس قدیمی از ابتکار کشاورزان هلندی در نشان دادن مخالفت خود با پذیرش قانون اساسی اتحادیه اروپا در سال ۲۰۰۵.
عکس قدیمی از ابتکار کشاورزان هلندی در نشان دادن مخالفت خود با پذیرش قانون اساسی اتحادیه اروپا در سال ۲۰۰۵. Copyright آسوشیتدپرس
Copyright آسوشیتدپرس
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

ماه‌هاست که کشاورزان هلندی در اعتراض به طرح‌های دولت برای کاهش یک سوم تعداد دام‌ها در سطح کشور معترض هستند. دولت هشدار داده بود که کشاورزان باید از طریق تغییر کاربری، تعطیلی یا فروش اموال با این طرح همراهی کنند تا اینکه شرایط به گونه دیگری رقم خورد.

آگهی

ماه‌هاست که کشاورزان هلندی در اعتراض به طرح‌های دولت برای کاهش یک سوم تعداد دام‌ها در سطح کشور به امید کم کردن پنجاه درصدی انتشار گاز گلخانه‌ای نیتروژن تا سال ۲۰۳۰ میلادی، سه رنگ پرچم هلند را وارونه به اهتزاز در می‌آوردند. 

دولت هشدار داده بود که ممکن است خریدهای اجباری دام را هر زمان اجرایی کند. در واکنش به این خبر، کشاورزان هلندی انبوهی از بسته‌های یونجه را به آتش کشیدند و مسیر جاده‌ها را با کود پوشاندند و با تراکتور به سمت ساختمان‌های دولتی در لاهه حرکت کردند.

هرچند مردم عادی از برخی تاکتیک‌های معترضان عصبانی هستند، اما از خود جنبش حمایت گسترده‌ای می‌کنند. همین بس که چند هفته پیش، جنبش موسوم به «شهروند کشاورز» با نام اختصاری هلندی BBB، به طور غیرمنتظره‌ای در انتخابات استانی هلند پیروز شد و احزاب مستقر را یکی پس از دیگری کنار زد تا ترکیب سنا را تغییر دهد و آینده طرح دولت را در هاله‌ای از ابهام ببرد.

هلند به لحاظ وسعت کشور کوچکی محسوب می‌شود ولی سرشار از محصولات دامی و کشاورزی است. این کشور با جای دادن بیش از ۱۵ حزب در پارلمان خود، از یک سیستم چند حزبی و متکثر برخودار است، به نحوی که ورود احزاب جدید و جلب توجهات ملی در این ساختار، نسبتا آسان است. از طرفی، حزب راست میانه‌ی آقای نخست‌وزیر مارک روته، از سال ۲۰۱۰ مسند قدرت را در دست داشت، و همین امر هم سبب شد تا مردم به گزینه‌های دیگر فکر کنند.

آسوشیتدپرس
اعتراض کشاورزان هلندی با بیرون آوردن تراکتورهای خود در حومه آمستردام با پرچم‌های وارونه به تاریخ ژوئیه ۲۰۲۲آسوشیتدپرس

کشاورزی در ذهنیت جمعی مردم هلند

تعهد دولت‌های اروپایی برای رسیدن به انتشار صفر خالص گازهای گلخانه‌ای تا اواسط قرن جاری میلادی، به معنای تغییرات گسترده برای مزارع و کشاورزان خواهد بود. از این روی، به هلند به چشم یک مورد آزمایشی نگریسته می‌شود و کشاورزان سایر کشورهای اروپایی به دنبال الگو گرفتن از آن‌ها هستند؛ چرا که کشاورزان در دوبلین، برلین و بروکسل هم با دلایل مشابه سعی کرده بودن با تراکتور مسیر جاده‌ها را مسدود کنند.

در ذهنیت هلندی، کشاورزی از جایگاه ویژه‌ای برخوردار هستند. در اواخر جنگ دوم جهانی، هلندی‌ها از «زمستان گرسنگی» رنج بسیاری کشیدند و قحطی هزاران نفر از آن‌ها را به کام مرگ برد. تا اینکه در سال‌های پس از جنگ، همبستگی ملی برای توسعه بخش کشاورزی بسیار موفقیت‌آمیز بود. علیرغم اینکه این کشور وسعتی برابر با ایالت مریلند آمریکا یا کمی کمتر از مجموع وسعت سه استان شمالی ایران را دارد، اما ارزش صادرات کشاورزی آن پس از ایالات متحده در رتبه دوم جهان قرار دارد.

آسوشیتدپرس
پرچم‌های وارونه هلند در دست کشاورزان معترض به تاریخ یازدهم مارس ۲۰۲۳ در لاههآسوشیتدپرس

تغییر کاربری، تعطیلی یا فروش اموال؛ الزاماتی که سرنوشت آن مشخص نیست

در کشور آسیاب‌های بادی با بیش از ۱۰۰ میلیون گاو، خوک و مرغ؛ و حدود ۱۷ میلیون نفر جمعیت انسانی، هیچ کس فاصله چندان با زمین‌های کشاورزی در اطراف زندگی‌اش ندارد.

اما علیرغم اینکه هلند در کشاورزی در جهان پیشرو همگان است، اما در سال ۲۰۱۹ حدود یازده میلیون تن اکسید نیتروژن تولید کرد و بلافاصله دادگاه عالی هلند حکم داد که این کشور قوانین حفاظت از محیط زیست اتحادیه اروپا را نقض می‌کند. در پاسخ به این حکم، دولت پیشنهاد داد تا به مزارع بابت کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای یا تغییر کاربری، تعطیلی یا فروش اموال اطلاع رسانی شود.

برای بسیاری از کشاورزان هلندی، این یک مبارزه ایدئولوژیکی نیست؛ و «جنبش شهروند کشاورز / BBB» خود را به عنوان صدای روستاییان در برابر نخبگان شهری می‌داند، شهرنشینانی که به گفته آن‌ها نمی‌توانند تفاوت بین دو نژاد مختلف گاو «هلشتاین فریزن» و «هرفورد» را تشخیص دهند.

حزب «شهروند کشاورز» مخالف توصیف شدن به عنوان یک جریان راست افراطی است، اما بهرحال نمونه‌هایی از حمایت چهره‌های راست افراطی از این طرز فکر را به خود جلب کرده است. تابستان گذشته، دونالد ترامپ در یک گردهمایی در فلوریدا گفت که کشاورزان « با ظلم آب و هوای دولت هلند شجاعانه در حال مخالفت هستند». مارین لوپن، رهبر جنبش ملی راست افراطی فرانسه نیز در توییتی حمایت خود را ابراز کرد. وزیر کشاورزی لهستان، یکی از اعضای حزب حاکم راستگرای «قانون و عدالت»، با این کشاورزان در ورشو دیدار کرد و هدف آن‌ها را تایید کرد.

به اینستاگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

پس از انتخابات، آقای روته طبق گزارش‌ها، ناهار هفتگی خود با معاونانش را لغو کرد تا فکری به حال حزب شهروندان کشاورز و نحوه تعامل با آن‌ها بکند. دولت بخش زیادی از هفته گذشته را صرف تبادل نظر بر سر اینکه آیا برنامه‌های انتشار گازهای گلخانه‌ای باید تعدیل یا متوقف شود، گذراند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

شکست طرفداران روسیه در انتخابات کرواسی؛ محافظه‌کاران پیروز نیاز به ائتلاف با راست افراطی دارند

آغاز انتخابات پارلمانی در کرواسی؛ رئیس جمهور منتقد اروپا در سودای نخست‌وزیری است

جنجال فرهنگی در لهستان؛ مشق شب دانش‌آموزان حذف می‌شود