ابراز تاسف روسیه از مخالفت اتحادیه اروپا با دیدار ماکرون، مرکل پوتین؛ «اروپای شرقی مقصر است»

مامور تشریفات در کنار پرچم اتحادیه اروپا
مامور تشریفات در کنار پرچم اتحادیه اروپا Copyright AP
Copyright AP
نگارش از یورونیوز فارسی با استفاده از  فرانس‌پرس
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

«می‌دانیم که گروهی از کشورها مخالف بودند و آن‌ها را می‌شناسیم. پیش از همه کشورهای تازه اروپایی با این مذاکرات مخالف بودند. همان کشورهایی که همیشه بی‌پایه و اساس از تهدید روسیه صحبت می‌کنند.»

آگهی

کرملین، کاخ ریاست جمهوری روسیه روز جمعه از بین رفتن فرصت دیدار میان رهبران اتحادیه اروپا و ولادیمیر پوتین ابراز تاسف کرد و کشورهای اروپای شرقی را عامل برگزار نشدن چنین دیداری معرفی کرد.

یک هفته پس از دیدار سران ایالات متحده آمریکا و روسیه در ژنو آنگلا مرکل و امانوئل ماکرون از تمایل خود برای برگزاری دیداری با ولادیمیر پوتین به منظور گفت‌وگو درباره منافع اروپا خبر داده بودند.

با این حال رهبران ۲۷ کشور اتحادیه اروپا که در نشست شورای اتحادیه اروپا در بروکسل حضور دارند، به دلیل مخالفت کشورهای بالتیک، لهستان، سوئد و هلند امکان چنین دیداری را منتفی کردند.

دمیتری پسکوف، سخنگوی کاخ کرملین از این خبر، آن را تاسف‌آور، ایدئولوژیک خواند و گفت چنین تصمیمی برای آینده مخرب خواهد بود. با این حال آقای پسکوف می‌گوید ولادیمیر پوتین همچنان مایل به برقراری «رابطه کاری میان مسکو و بروکسل» است.

انتقاد مسکو از «جو روس ستیز»

آقای پسکوف همچنین با انتقاد شدید از کشورهای اروپای شرقی به دلیل مسدود کردن امکان گفت‌وگو برای چنین دیداری گفت: «می‌دانیم که گروهی از کشورها مخالف بودند و آن‌ها را می‌شناسیم. پیش از همه کشورهای تازه اروپایی با این مذاکرات مخالف بودند. همان کشورهایی که همیشه بی‌پایه و اساس از تهدید روسیه صحبت می‌کنند.»

جریان‌های غرب‌گرا در کشورهای شرق اروپا که از پس از جنگ جهانی دوم تا سه دهه پیش در بازه‌ای چهل ساله در بلوک شرق بودند و از اقمار اتحاد جماهیر شوروی به شمار می‌رفتند، در دو دهه اخیر و به‌ویژه پس از به قدرت رسیدن ولادیمیر پوتین، رویکرد دوری از این کشور و تلاش برای نزدیکی به اتحادیه اروپا و ناتو را در پیش گرفته‌اند.

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه فدراسیون روسیه هم کشورهای اروپایی را به پایداری در جو و ذهینت روس‌ستیزانه متهم کرد.

پیش از این اوکراین، کشوری که بیشترین درگیری مستقیم با روسیه را دارد از فرانسه و آلمان برای ابراز تمایل به گفت‌وگوی مستقیم با ولادیمیر پوتین توضیح خواسته بود.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

شکست طرفداران روسیه در انتخابات کرواسی؛ محافظه‌کاران پیروز نیاز به ائتلاف با راست افراطی دارند

آغاز انتخابات پارلمانی در کرواسی؛ رئیس جمهور منتقد اروپا در سودای نخست‌وزیری است

جنجال فرهنگی در لهستان؛ مشق شب دانش‌آموزان حذف می‌شود