بحران اقتصادی در دوران همه گیری فرصت طلایی برای مافیای ایتالیا

Mafia
Mafia Copyright AFP
نگارش از نیما قدکپور
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

گروه های مافیایی جنوب ایتالیا با بهره بردن از بحران اقتصادی، با رباخواری و باج گیری کنترل صنایع و تجارت های مختلف را در دست می گیرند.

آگهی

با شروع همه گیری کرونا و کاهش درآمد تجار و شرکت های خصوصی، رفتار گروه های مافیایی در جنوب ایتالیا خشن تر اما فرصت طلب تر ازهمیشه شده است.

خبرگزاری فرانسه با چند تن از تجار و مدیران شرکت های خصوصی در این باره گفتگو کرده است.

یکی از آنها گابریل منوتی، مدیرعامل شرکتی در استان پولیای ایتالیا است. او که از یک گروه مافیایی به پلیس شکایت کرده است، می گوید آخرین بار او را تهدید کرده اند در صورت عدم پرداخت باج او را «دوتکه» خواهندکرد. این در حالی است که در پی شیوع ویروس کرونا، صنعت توریسم، بیشترین ضرر را متحمل شده است و با بحرانی جدی روبروست. صاحبان این صنعت پولی در بساط ندارند که بخواهند باج به گروه های مافیایی هم بدهند. بدین ترتیب بصورت خودکار صنایع بحران زده و ورشکسته به کنترل مافیا می افتد.

آمارهای پلیس ایتالیا در استان های جنوبی کشور نشان می دهد که باج گیری از مغازه داران و تاجران در دوران شیوع کرونا بصورت تصاعدی از سوی گروه های مافیایی افزایش یافته است. هرچند گروه های مافیایی در ناپل، سیسیل و کالابریا همواره در سال های اخیرفعال بوده اند اما فعالیت هایی نظیر باج گیریهای محسوس از تاجران محلی کاهش یافته بود. اما امروز شکایات متعدد نشان می دهد که بحران اقتصادی، فرصت طلایی برای این گروهها فراهم کرده است.

انزو چیکونته نویسنده کتابهای تحقیقی مختلف درباره گروه های مافیایی ایتالیا می گوید: « همه گیری و قرنطینه های پی در پی آن، بسیاری از تاجران را به مرز ورشکستگی کشانده است. در این دوران استراتژی گروه های مافیایی روشن است. به تاجران بحران زده پول قرض می دهند و در صورتی که نتوانند پول را در مدت معین بازپس بدهند شرکت، مغازه و فروشگاه و صنعت آنها مصادره می شود.»

در واقع در این سیستم قدیمی گروههای مافیایی جای رباخوار نشسته اند. وام می دهند با بهره های با نرخ بسیار بالا و در صورتی که شما نتوانید بهره ها را بپردازید ناگزیر دسترنج سال ها را یکجا به مافیا تقدیم خواهیدکرد چرا که خشونت مهمترین ابزار آنها است. انزو چیکونته می گوید: « مصادره صنایع و تجارت های مختلف در دوران بحران به این روش گروه های مافیایی، کمترین بهانه را به دست نیروهای امنیتی و پلیس برای تحقیقات می دهد.»

به گفته این محقق دو خانواده بزرگ مافیایی جنوب ایتالیا در دوران همه گیری قدرتمند از یک دهه اخیر شده اند.

اندرانگتا، مافیای منطقه کالابریا، و کومورا در استان ناپل دوباره در حال رشد و توسعه به مانند دهه هشتاد میلادی هستند. هرچند قوی ترین گروه مافیایی دهه هشتاد و نود میلادی ایتالیا، کوزانوسترای جزیره سیسیل همچنان نیروهایش را از دست می دهد و قدرت آن کاهش می یابد. کوزانوسترا پس از ترور دو دادستان ضدمافیای ایتالیا، فالکونه و بورسلینو، در دهه نود میلادی یکه تازی خود را در جنوب ایتالیا از دست داد.

همزمان با بحران اقتصادی ناشی از شیوع کرونا، نرخ بیکاری افزایش کم سابقه ای پیداکرده است و بسیاری از جوانان نیز دوباره جذب گروه های مافیایی می شوند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

آزادی قاتل زنجیره‌ای خطرناک خشم ایتالیایی‌ها را برانگیخت

مافیای تبهکاران در سوئد؛ پلیس زنگ خطر را به صدا در آورد

‌رئیس جمهوری بلغارستان خواستار استعفای دولت «مافیایی» کشورش شد