اعتصاب سراسری کم سابقه در فرانسه در مخالفت با اصلاح قانون بازنشستگی

اعتصاب سراسری کم سابقه در فرانسه در مخالفت با اصلاح قانون بازنشستگی
نگارش از یورونیوز
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

میلیون ها تن از کارگران و کارکنان دولت روز پنجشنبه فرانسه را به تعطیلی می کشانند.

آگهی

پنج شنبه پنجم دسامبر، چهاردهم آذر، فرانسه یکی از مهم ترین اعتصاب های سراسری را تجربه می کند.

سندیکاهای مهم کارگری این کشور نزدیک به یک ماه پیش در مخالفت با «اصلاح قوانین بازنشستگی» از سوی دولت، از میلیون‌ها عضو خود خواستند تا پنجم دسامبر دست به اعتصاب سراسری بزنند.

از سندیکاهای بزرگ کارگری تا اتحادیه های دانش آموزی و دانشجویی با چنین اعتصابی همراه شدند.

در میان آنها حتی می توان به سندیکاهای پلیس، وکلا و آتش‌نشانان اشاره کرد. می توان گفت تعاملی از این دست برای برگزاری اعتصاب سراسری در بیست سال اخیر بی سابقه است.

اولین و مهم ترین تاثیر چنین اعتصابی روی سامانه حمل و نقل شهری و بین شهری در فرانسه است.

- تقریبا ۹۰ درصد از سفرهای بین شهری لغو می شوند. در میان قطارهای سریع السیر تنها یک قطار از هر ده قطار در اختیار مسافران است.

- نیمی از قطارهای پاریس لندن، موسوم به یورواستار، پنج شنبه حرکت نخواهند کرد. ۹۰ درصد قطارهای شهری و حومه نیز کار نخواهند کرد.

مسافران خارجی که قصد خروج و یا ورود هوایی به فرانسه را نیز دارند با مشکلات عدیده ای روبرو خواهندشد.

- ۱۵ درصد از پروازهای خارجی، به مقصد و یا از مبدا فرانسه لغو شده اند. ۳۰ درصد پروازهای داخلی در این کشور کار نخواهندکرد. همزمان بسیاری از کارمندان فرودگاه ها از جمله تکنیسین های برج های مراقبت دست از کار می کشند.

- متروهای پایتخت تقریبا به حالت نیمه تعطیل در می آیند. از ۱۶ خط پاریس ۱۱ خط مطلقا کار نخواهندکرد و تنها پنج خط نصفه و نیمه به مسافران خدمات می دهند.

معلمان و دبیران کشور در این اعتصاب سراسری شرکت کرده اند. از هر ۱۰ معلم تنها سه نفر به سرکلاس ها می روند. همزمان گفته شده است که ۴۰ درصد از مدارس ابتدایی فرانسه تعطیل خواهند بود.

۱۴۰ هزار نفر از کارمندان و کارکنان شرکت های برق و گاز و الکتریسیته هم در این اعتصاب ها شرکت می کنند. به این ترتیب فرانسوی‌هایی که با مشکلات برق و الکتریسیته روبرو می شوند ناگزیر باید دست کم یک روز را بدون آن سپری کنند.

اعتصاب سراسری کارمندان و کارکنان دولت در فرانسه هر چند به بهانه اصلاح قانون بازنشستگی فرانسه است اما در کل فرصت دوباره خودنمایی به جلیقه زردهایی می دهد که بیشتر از یکسال است در مخالفت با سیاست های «نئولیبرال» دولت امانوئل ماکرون به خیابان می آیند.

کارشناسان می گویند اعتصاب سراسری روز پنج شنبه در صورت عدم توقف اصلاحات دولت در قوانین کار و بازنشستگی می تواند ادامه دار باشد و فرانسه را بطور کامل از لحاظ اقتصادی فلج کند.

با توجه به اینکه شنبه، روز راه پیمایی جلیقه زردهاست می توان انتظار داشت گروه های مختلف مخالف دولت با ادامه اعتراض و اعتصاب های سراسری به جلیقه زردها بپیوندند.

به این ترتیب پس از مدت ها باردیگر شاهد اشتراک نظری گروه های مختلف چپ برسر ایده اعتراض و اعتصاب های علیه دولت لیبرال فرانسه خواهیم بود.

نظرسنجی ها نشان می دهند که نزدیک به ۷۴ درصد از کارگران، ۷۰ درصد از کارکنان سرویس های خدماتی خواستار ادامه اعتصاب ها علیه دولت امانوئل ماکرون هستند.

درصورتی که پیش بینی ها از میزان حضور کارکنان دولت در اعتصاب سراسری پنج شنبه درست از کار درآید، می توان انتظار داشت تا دولت فرانسه هم چون سال ۱۹۹۵ اصلاح قانون بازنشستگی کشور را کناربگذارد. البته پیش تر دولت فرانسه آمادگی خود را برای انجام هرگونه مذاکره با سندیکاها و احزاب مخالف اعلام کرده ولی در عین حال تاکید کرده که حاضر به عقب‌نشینی از اصل اصلاحات مدنظرش نیست.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

ناآرامی‌های شیلی؛ هزاران نفر در اولین روز اعتصاب عمومی تظاهرات کردند

نتیجه نظرسنجی یورونیوز: تقویت بنیه دفاعی برای نیمی از رای‌دهندگان اروپایی یک اولویت است

انتخابات پارلمان اروپا: کدام کشورها خواستار سختگیری بیشتر در پذیرش مهاجرانند؟