طرح «ماسیلئو» در فرانسه؛ چگونه می‌توان از آب دریا برق تولید کرد؟‌

طرح «ماسیلئو» در فرانسه؛ چگونه می‌توان از آب دریا برق تولید کرد؟‌
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

این پروژه ۷۵ درصد نیازهای انرژی این بخش از اروپا در مجاورت دریای مدیترانه را تامین می کند.

ماسیلئو شبکه ای هوشمند برای تولید و توزیع انرژی در بندر مارسی در فرانسه است. بودجه این طرح را صندوق انسجام اروپا تامین می کند که هدفش کاستن از نابرابری‌های اجتماعی و اقتصادی در مناطق اروپا و توسعه پایدار در اتحادیه اروپاست.

شارل آنتوان راسله، مدیر این طرح مبتکرانه، توضیح می دهد که چگونه در طرح ماسیلئو از آب دریای مدیترانه انرژی گرفته می شود.

او می‌گوید:‌ «این پروژه بسیار مفید است چون برای ساکنان فعلی و آینده این بخش از اروپا در مجاورت دریای مدیترانه به معنی تأمین ۷۵ درصد از نیازهای انرژی از منابع تجدیدپذیر، و همچنین ۸۰ درصد کاهش گسیل کربن دی اکسید در مقایسه با منابع سنتی انرژی است.

بیشتر بخوانید:  گذار اروپا به استفاده از انرژیهای تجدیدپذیر؛ قاره سبز، سبزتر می شود

در این طرح تبادل انرژی بین چرخه  آب دریا و آب شیرین می‌‌تواند انرژی لازم برای گرم کردن یا خنک کردن تمام یک محله را تأمین کند. مدیر این طرح در ادامه می‌گوید:‌ «این شبکه هوشمند است زیرا با انتقال انرژی بین ساختمان‌ها از اتلاف انرژی جلوگیری می کند. برای مثال وقتی اتاق‌ها را خنک می‌کنیم، گرمایی را که دستگاه‌های تهویه مطبوع تولید می‌کند برای گرم کردن آب آپارتمان‌ها در ساختمان مجاور به کار می‌بریم. آب دریا را از دستگاه تبادلگر (مبدل) حرارتی می‌گذرانیم و از آب دریا (چندین کالری) گرما جذب و به شبکه آب شیرین منتقل می‌کنیم بدون اینکه آب شیرین و آب شور با هم مخلوط شود.»

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

مدیر طرح ماسیلئو می افزاید ‌:‌ «‌این راه حل را می توان همه جا قبل از آغاز پروژه‌های ساخت و ساز ساختمان‌های اداری یا مسکونی جدید به کار گرفت و تنها  نیاز است به منبع متعادل انرژی تداوم پذیر می‌نامیم دسترسی داشته باشیم. چنین منبعی می‌تواند آب دریا، آب‌های زیرزمینی، خاک، رودخانه، دریاچه یا حتی سیستم فاضلاب باشد. نکته جالب این است که ده هزار نفر که در آینده در این منطقه کار و زندگی خواهند کرد بدون اینکه خودشان متوجه شوند از این پروژه سود خواهند برد. از فواید نوعی انرژی بهره مند می‌شوند که عمدتاً تداوم پذیر و تجدید پذیر است و مقدار کربن دی اکسید گسیلی را به میزان زیاد کاهش خواهد داد.»

 شارل آنتوان راسله همچنین می‌گوید که طرح ماسیلئو برای شهرها و مناطق مختلف اروپایی الهام بخش است. وی می افزاید: «افراد زیادی به این پروژه علاقه مند هستند و در واقع بیشتر روزها تقاضای ملاقات داریم. افرادی از بریتانیا، سوئیس، و حتی چین برای دیدن پروژه ما به اینجا آمده‌اند.»

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

شرکت برق فرانسه با احداث نیروگاه بادی برق ۶۰ درصد یک شهر را تامین می‌کند

سندیکای انرژی در اعتراض به خصوصی‌سازی گاز کاخ الیزه را قطع کرد

سامانه چندرسانه‌ای اروپایی برای بیماران بستری در بخش مراقبت‌های ویژه