آیا مجارستان حقوق اساسی دموکراتیک در اروپا را نقض می کند؟

آیا مجارستان حقوق اساسی دموکراتیک در اروپا را نقض می کند؟
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

اختلافات مجارستان با اتحادیه اروپا روز به روز بیشتر می شود. منتقدان از این کشور به خاطر سیاستهای ضدمهاجرتی و نقض ارزشهای اروپایی انتقاد می کنند و می گویند که مجارستان از نظر احترام به حقوق اساسی دموکراتیک اروپایی عقب گرد می کند. گیورگی شوپفلین، نماینده پارلمان اروپا از حزب حاکم فیدش در مجارستان، به یورونیوز می گوید که این انتقادها ربطی به رعایت قانون در کشورش ندارد. بلکه هدف مقابله با حزب حاکم فیدش است. یودیت سارجنتینی نماینده پارلمان اروپا از هلند مسئول بررسی نقض قوانین اروپا در مجارستان، مهمان دیگر این برنامه است.

گفتمان راست افراطی در مجارستان رو به افزایش است. ویکتور اوربان درهای کشور را به روی مهاجران بسته است. حضار ۱۷۵ کیلومتری در مرز این کشور با صربستان از سال ۲۰۱۵ برای ممانعت از ورود و عبور پناهجویان از این کشور کشیده شده است. حقوق سازمانهای غیر دولتی در این کشور نادیده انگاشته می شود.

سوفی کلوده، خبرنگار یورونیوز درباره شدت گرفتن گفتمان ضدلیبرال و رویکرد این کشور نسبت به حقوق اقلیتها با گیورگی شوپفلین عضو پارلمان اروپا و از حزب حاکم فیدش در مجارستان، و یودیت سارجنتینی، عضو پارلمان اروپا از هلند گفتگویی انجام داده است. خانم سارجیتینی گزارشگر ويژه پارلمان اروپا برای بررسی این نکته که آیا مجارستان قوانین و ارزش های اروپا را نقض کرده است.

#Rediff La Hongrie demande à l’Union européenne de payer sa clôture anti-migrants https://t.co/cMtHQ6SccPpic.twitter.com/bOWEDkkkJP

— Ouest-France (@OuestFrance) September 1, 2017

حزب فیدش؛ چرخش به راست افراطی؟

یورونیوز: جناب آقای شوپفلین اول از شما می پرسم: در این گزارش دیدیم که در مجارستان پناهندگان را دوست ندارند و هم در این گزارش و هم در جاهای دیگر شنیده ایم که اوربان طوری از پناهندگان صحبت می کند که گویی مسمومند. از تهاجم مسلمانها صحبت می کند و مهاجرت را با تروریسم یکی می داند. الان دیدیم که حزب «نیرو و اراده» آشکارا ایدئولوژی نازیها را پذیرفته است و کم و بیش همان ادبیات را به کار می برد. به این ترتیب آیا دیگر مرزی بین راست افراطی و حزب فیدش وجود ندارد؟

گیورگی شوپفلین: «اصلا چنین چیزی نیست. این حرفی است که مخالفان ما مدت هاست که می گویند. در ۲۵ سال گذشته همین حرف ها را زده اند و اصلا چیز تازه ای نیست البته رسانه های غربی هم از این حرفها نسخه برداری می کنند همانطور که شما الان چنین کردید.»

یورونیوز: اما شما می گویید که مهاجرین سم هستند، به اروپا حمله کرده اند و میراث اروپای مسیحی را تهدید می کنند.

گیورگی شوپفلین: «خوب شما در میانه سال ۲۰۱۵ نبودید که ببینید چقدر به تهاجم شباهت داشت نوعی خشونت ساختاری بود. »

یورونیوز: اما آن دوران گذشت و شما تعداد بسیار کمی پناهنده پذیرفتید و او هنوز در باره مهاجران حرف می زند.

گیورگی شوپفلین: «چرا می گویید آن دوران گذشته است؟ چون مجارستان مرز را حصار کشید. این تفکر که در مجارستان جمعیت مسلمان قابل ملاحظه ای وجود داشته باشد که همین الان هم هست، نه برای حزب من قابل قبول است و نه برای اکثریت قریب به اتفاق مردم مجارستان. فکر می کنم این چیزی است که باید به شکل دموکراتیک جوابش را پیدا کرد، اینطور نیست؟ می خواهید جامعه ای چند فرهنگی باشید یا نمی خواهید؟ »

یورونیوز: خوب ماجرا همین است که شما نمی خواهید جامعه ای چند فرهنگی باشید؟

گیورگی شوپفلین: «تمام ماجرا این نیست اما در پاسخ به شما نه نمی گویم.»

آیا مجارستان ارزشهای اتحادیه اروپا را نقض می کند؟

یورونیوز: بسیار خوب. خانم سارجنتینی، این واقعیت که مجارستان هر چه بیشتر دست راستی می شود و همراه با این تغییرات آزادی های بنیادی محدود می شود و علیه اقلیت های جنسیتی، قومی و غیره تبعیض هایی اعمال می شود، چیزی هست که شما در کارتان باید به آن بپردازید؟

یودیت سارجنتینی: «چند مورد را تحت بررسی داریم که به نقض قوانین اروپا مربوط می شود، از جمله قانون آموزش عالی، نحوه نقض قوانین اروپا در باره مهاجرت، آزادی بیان، و تعطیل کردن روزنامه ها. باید دید که در زمینه رعایت قوانین و دموکراسی آیا ما با تغییرات سیستماتیک در مجارستان مواجه هستیم یا نه؟»

یورونیوز: آقای شوپفلین در باره این بررسیهای متعدد چه نظری دارید؟

گیورگی شوپفلین: «مشکلی ندارم. خوشحالم که این بررسی ها صورت می گیرد و فکر می کنم برای ارجاع به مقامات بالاتر رأی بیاورد و برای مبارزات انتخاباتی بهار بعد در مجارستان بسیار مناسب است. شورای اروپا خواهد خواست این موارد را تحت ماده ۷ بررسی کند و فکر کنم پس از آن کم کم متوقف شود چون تبعات دردناکی خواهد داشت و شورای اروپا هیچ کاری نخواهد کرد که نشان خواهد داد ماده ۷ کاملا بی فایده و بیخود است.»

یورونیوز: برای بینندگان باید توضیح بدهم که ماده ۷ مجارستان را اساسا از حق رأی در مورد قوانین اروپا محروم می کند.

گیورگی شوپفلین: «یا کمتر از آن چون خودم هم شک دارم که ماده ۷ اعمال شود. برای مثال ممکن است مجارستان از پیمان شنگن اخراج شود و چیزی از این نوع که خیلی برای من جای نگرانی ندارد. به عنوان عضو حزب فیدش خیلی هم راضی خواهم بود.»

یورونیوز: به نظر می آید شما از این وضعیت خوشحال هم هستید.

Is #Hungary in breach of the #EU values? Judith Sargentini appointed rapporteur for the EU Parliament investigation https://t.co/NwzAZjLmUp

— Cezary Lewanowicz (@C_Lewanowicz) July 12, 2017

گیورگی شوپفلین: «بله برایم جالب است»

یورونیوز: می توانید برای ما توضیح دهید چرا.

گیورگی شوپفلین: «با کمال میل. این دولت در سال ۲۰۱۰ میلادی به قدرت رسید و از آن زمان آماج حملات مکرر لیبرالهای قدرت طلب که افکار عمومی غربی را تحت کنترل دارد، قرار داشته است. »

یودیت سارجنتینی: «فکر می کنم وظیفه پارلمان اروپاست که بر رعایت قانون و حقوق بنیادی اصرار کند. همه ما در پروژه شکل دادن به اتحادیه اروپا سهیم هستیم و فکر می کنیم کشوری مثل مجارستان به وضوح کشوری اروپایی است و در بخش بزرگی از تاریخ اروپا سهیم است، با اتحادیه اروپا تناسب دارد. ارزش های مشترک داریم و باید از در محافظت از این ارزشها از یکدیگر حمایت کنیم.»

Should the EU sanction Poland, Hungary, and the Czech Republic for refusing refugees? https://t.co/VdzALYxF4E via debatingeurope</a> <a href="https://t.co/Nasq5ohDmh">pic.twitter.com/Nasq5ohDmh</a></p>&mdash; EUwatch ?? (EUwatchers) June 19, 2017

حقوق اقلیتها در مجارستان نقض می شود؟

یورونیوز: وقتی درسال ۲۰۰۴ مجارستان به اتحادیه اروپا پیوست، شما به خانواده کشورهایی با ذهنیتهای یکسان وعقاید مشابه پیوستید. وقتی حرف های آقای اوربان در باره بروکسل را می شنویم به نظر می رسد که تحمل بروکسل را ندارد. پس چه اصراری هست که در اروپا باشید و با نهادهای اروپایی سر و کار داشته باشید؟

گیورگی شوپفلین: «چرا بمانیم؟ موضوع این است که می خواهیم امنیت داشته باشیم و داخل سازمانی باشیم.اینها به نظرم به نفع مجارستان است. گرچه به در خانواده اروپایی ما اختلافات جدی وجود دارد که کشورهای غرب اروپا آن را تشخیص نمی دهند. کشورهای اروپای مرکزی هرگز به کشوری با ویژگیهای کشورهای غرب اروپا تبدیل نخواهند شد. کشورهای غربی هم هیچگاه گذشته ما را فراموش نخواهند کرد. نکته اساسی در ذهن من این است که کشورهای غرب اروپا به جز شاید سوییس، همه استعمارگر بوده اند. ما خودمان بخشی از سه امپراطوری مختلف بودیم و به این نکته توجه نمی شود. بنابراین ما این حس گناه را نداریم که روزی استعمارگر بوده ایم. ما نبودیم که بر هند حکومت می کردیم.»

یورونیوز: پس شما می گویید ارزشهایی که خانم سارجنتینی مسئول حفاظت از آنهاست اساساً ارزش های اروپای غربی هستند.

گیورگی شوپفلین: «نه من چنین چیزی نمی گویم، من می گویم که هر کشور تعبیر خودش را از این ارزش ها دارد و نمی تواند به سبک لنینیستها این ارزشها را برای همه یکدست کنند. نمی توانید در اروپا لنینیستی عمل کنید.»

یودیت سارجنتینی: «بسیار خوب، فکر می کنم در این مسئله با هم اختلاف داریم. این بحث را درباره حقوق بشر هم می توانید مطرح کنید. آیا این ارزشها ساخته غرب است یا برای همه بشر است؟ به نظر من وقتی فرد را در نظر بگیریم، هر انسان و هر شهروند را، می بینیم این حقوق عام است که با حقوق بنیادی اتحادیه اروپا همخوانی دارد و متعلق به همه است. برای من مشکل است که شهروندان مجارستان یا دیگر کشورهای اروپای مرکزی بگویند که این حقوق برای آنها محترم نیست و همان ارزش را ندارد.»

گیورگی شوپفلین: «درباره تعدادی از ارزشها همیشه اختلاف نظر وجود دارد. به این معنی که این ارزشها را باید در سطح ملی تعبیر و اعمال کرد. ارزشهایی مانند عدالت و ترحم.»

یودیت سارجنتینی: «کدام ارزشها؟»

گیورگی شوپفلین: «عدالت و ترحم. اینها یکی نیست.»

یورونیوز: حقوق اقلیتها چطور؟

گیورگی شوپفلین: «حقوق اقلیتها در بهترین وضعیت است. چه جور حمایتهایی بعنوان مثال؟»

یودیت سارجنتینی: «چطور می گویید که حقوق اقلیتها کاملا رعایت می شود؟»

گیورگی شوپفلین: «توضیح می دهم. حقوق اقلیتها کاملا رعایت می شود.اما به حقوق همه اقلیتها به یک اندازه توجه نمی شود و سر زبانها نمی افتد همه از حقوق دگرباشها حرف می زنند ، اما به حقوق اقلیتهای زبانی توجهی نمی شود. بین اینها فرق می گذارند. آیا قانون آموزش در اوکراین خبر دارید؟ اقلیت مجارستانی در اوکراین از حق اساسی خود برای تحصیل (به زبان مادری) محروم هستند. هیچ کس در مورد آن صحبت نمی کند به جز رومانی، که مشکلی مشابه دارد. من معتقدم که اگر لیبرال های غربی می خواستند می توانستند این موضوع را جدی بگیرند.»

یودیت سارجنتینی: «یک کار غلط، کار غلط دیگر را توجیه نمی کند.»

گیورگی شوپفلین: «دقیقا، پس چرا شما از این حق دفاع نمی کنید و چرا به اوکراین نمی گویید که این کار اشتباه است.»

یودیت سارجنتینی: «پس چرا شما با ما همکاری نمی کنید؟ می شود به خطاهای کشورهای دیگر هم رسیدگی کرد. من مشکلی ندارم که خطاهای کشور خودم هم بررسی شود. برای اینکه بتوان از دیگران انتقاد کرد باید از خود هم انتقاد کرد. اروپا متشکل از دوستان و همقطارانی است که به یکدیگر راست می گویند.»

یورونیوز: دوستانی که مشغول بازجویی و بررسی کشورهای یکدیگر هستند.

یودیت سارجنتینی: «به این می گویند فشار همتایان یا فشار اجتماعی.»

یورونیوز: بله و به این معناست که این گفتگو جایی لنگ می زند. خوشبختانه می توانیم اینجا گفتگو کنیم.*

گیورگی شوپفلین: «مشکل اینجاست که نظر اروپای مرکزی شنیده نمی شود. برای اینکه درک درستی از اوضاع داشته باشیم باید به حرفهای کسانی هم که خوشایندمان نیستند، گوش بدهیم.»

یودیت سارجنتینی: «اگر نکته این است که حزبی وقتی مهم می شود، باید بطور جدی مورد توجه قرار بگیرد، بله حرفتان درست است. اما جدی گرفتن یک حزب به معنای تجزیه و تحلیل سیاستهای آن و بررسی این سیاستها از دیدگاه حقوقی است. باید دید آیا این سیاستها با قوانین و حقوق بنیادی مطابقت دارد، و اگر معلوم شد که با قانون جوامع دموکراتیک سازگار نیست باید از آن انتقاد کنیم.»

گیورگی شوپفلین: «قانون باید همه جا در اتحادیه اروپا به یک شکل رعایت شود. مثال بزنم: در اسپانیا به غیر از مسئله کاتالونیا اختلافات جدی بین دادگاه قانون اساسی و دیوان عالی وجود دارد، جنگ درست و حسابی. همین مشکل در جمهوری چک هم وجود دارد و همینطور در اسلوونی. تصمیم های دادگاه قانون اساسی را اساساً نادیده گرفته می شود. پس رعایت قانون کجاست؟ این نکته را به هموطن شما تیمرمانس گفته ام و او می گوید ما ظرفیت رسیدگی به این چیزها را نداریم. به این ترتیب یک حکم قانون وجود ندارد. قانون در مجارستان رعایت نمی شود باید به وضعیت مجارستان رسیدگی کنیم. قانون در جمهوری چک شاید رعایت نمی شود، نادیده می گیریم. به دادگاه قانون اساسی اسلوواکی نگاه کنید. به زور سرپا هست. این را می دانستید؟»

یودیت سارجنتینی: «من خوشحال می شود با شما به وضعیت همه این کشورها رسیدگی کنیم. در واقع از شما دعوت می کنم که چنین کنید. قانون رسانه ها در ایتالیای دوران برلوسکونی، وضعیت لهستان، وضعیت روزنامه نگاران در مالت. همه اینها باید روی میز باشد. باید از آزادی صحبت با یکدیگر استفاده کنیم و به یکدیگر بگوییم که چه چیزهایی در کشورهایمان و در کشورهای دیگر نادرست است. اما درست نیست که به یکی دیگر اشاره کنیم و اشتباه دیگران را عذر گناه خودمان قرار دهیم.»

گیورگی شوپفلین: «شما حرف مرا درست متوجه نشدید. چیزی که من می گویم این است که اگر بخواهیم گزارش شما را جدی بگیریم باید از نظر قضایی اروپایی یکدست داشته باشیم. نمی شود دو نوع استاندارد داشت و من می گویم که در حال حاضر دو نوع استاندارد برقرار است. بنابراین نباید تعجب کنید وقتی می گوییم که انتقاد از مجارستان اقدامی سیاسی است نه اقدامی حقوقی یا قضایی و ربطی به رعایت قانون ندارد. قانون به ابزاری تبدیل شده برای مقابله حزب حاکم فیدش.»

György Schöpflin: Why Western liberals misunderstand Hungary. A rebuttal that can't be ignored http://t.co/jQct4cNSw9

— Matthew Kaminski (@KaminskiMK) October 11, 2015

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

افزایش بی‌‌سابقه درخواست مهاجرت کاری شهروندان مجارستان

«دشمن سازی» محور اصلی گفتمان دولت راست گرای مجارستان

کارگران نامرئی در مزارع اروپا؛ حقوق کم، استثمار و در معرض خطر سلامت