«ورود مهاجران جدید به اروپا، مسئله حقوق زنان را مطرح می کند»

«ورود مهاجران جدید به اروپا، مسئله حقوق زنان را مطرح می کند»
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

یازدهم اکتبر روز جهانی دختران جوان بود.

یازدهم اکتبر روز جهانی دختران جوان بود. ازدواج اجباری و ختنه زنان، پدیده هایی است که تنها منحصر به کشور خاصی ازجهان نیست. در اروپای قرن و بیست یکم نیز شاهد این اعمال هستیم. سوفی کلوده، خبرنگار یورونیوز با ایزابل ژیلت فای، جامعه شناس فرانسوی و رئیس گروه مبارزه با ختنه زنان و ازدواج اجباری گفتگویی انجام داده است:

یورونیوز: درباره خاستگاه فرهنگی ختنه زنان برایمان توضیح بدهید.

ایزابل ژیلت فای: «قدمت این عمل به قرن ششم پیش از میلاد مسیح، یعنی قبل از یهودیت، مسیحیت و اسلام برمی گردد. اما بیشتر در شرق آفریقا، در منطقه رود نیل و بعدها در بخشهای دیگر از جهان- مانند آمریکای مرکزی، و غرب آفریقا گسترش پیدا کرد. در آغاز این رسم به این دلیل انجام می شد که فکر می کردند باعث باروری بیشتر زنان و برداشت محصول بیشتر می شود بنابراین اینها اصولا رسوم کسانی بودند که به جاندار بودن اشیا اعتقاد داشتند.»

یورونیوز: می دانیم که ازدواج اجباری تنها در حدود ۱۰ کشور اروپایی جرم به حساب می آید و مشمول مجازات است. آیا ختنه زنان به اندازه کافی جدی گرفته می شود؟ آیا نیاز است قوانین را سفت و سخت تر کرد؟

ایزابل ژیلت فای: «اگر بخواهیم این رفتار را در سطح جهان، برای جوامعی تغییر دهیم که مستقیما درگیراین رسم هستند، باید دو کار را همراه هم انجام دهیم. سیاست های پیشگیرانه برای بزرگسالان و حساس کردن نوجوانان نسبت به موضوع. اگر روش ایجاد حساسیت نتیجه نداد باید به سیاست های پیشگیرانه متوسل شد.»

یورونیوز: درمیان کشورهای اتحادیه اروپا، آیا کشوری وجود دارد که در مبارزه علیه ختنه زنان و ازدواج اجباری از بقیه موفق تر باشد؟

ایزابل ژیلت فای: «فرانسه یکی از کشورهایی است که از مدتها قبل علیه بریدن آلت تناسلی زنان مبارزه می کند. از اوایل دهه هشتاد میلادی، کسانی که مرتکب این عمل می شدند، تحت تعقیب قانونی قرار می گرفتند، کارزارهای اطلاع رسانی و برنامه های آموزشی حرفه ای هم از آن زمان در این باره وجود دارد. به این ترتیب بیش از ۳۰ سال است که روی این مسئله در سطح دولت فرانسه و انجمن های ملی به شکل متمرکز کار شده است. بریتانیا یک از نمونه های خیلی خوب برای مبارزه با ازدواج اجباری است زیرا این کشور از مدتها پیش قوانینی در این باره وضع کرده است. مثلا واحد ويژه پلیس در بریتانیا هست که می تواند در فرودگاه ها مانع خروج دخترانی شود که در معرض خطر ازدواج اجباری هستند. در بریتانیا اطلاع رسانی و همچنین خط تلفن اضطراری و پناهگاه برای کسانی که در خطر هستند وجود دارد.»

یورونیوز: تعدادی از زنانی که در حال حاضر وارد اروپا می شوند، از کشورها یا مناطقی می آیند که در آن ازدواج اجباری و ختنه زنان انجام می شود. همزمان با ورود موج جدید مهاجران آیا نباید در مبارزه با این اعمال راسخ تر از قبل باشیم؟ و آیا نیاز به برنامه ها و کارزارهایی برای اطلاع رسانی و ایجاد حساسیت در این جوامع نیاز نداریم؟

ایزابل ژیلت فای: «به هر حال، ورود موج جدید مهاجران، مسئله حقوق زنان وخشونت علیه زنان، و راههایی را که برای حمایت از قربانیان فعلی و قربانیان بالقوه وجود دارد، به پیش می کشد. باید از اطلاعاتی که در این زمینه موجود است شروع کنیم. باید این پرسشها را مطرح کنیم که آیا در این کشورهای مبدا این افراد، سیاستهایی برای پیشگیری، اطلاع رسانی و ایجاد حساسیت نسبت به موضوع وجود دارد، و آیا قوانین در این باره به اجرا می شود؟ این مسئله مهم است چون اتحادیه اروپا می تواند از سیاستها و برنامه های کشور مبدا الهام بگیرد و بعد آنها را با قوانین اروپایی سازگار کند.»

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

ازدواج اجباری در بلژیک، زنانی که سکوت خود را شکسته اند

ختنه زنان در بریتانیا در قرن بیست و یکم

کارگران نامرئی در مزارع اروپا؛ حقوق کم، استثمار و در معرض خطر سلامت