حقوق مؤلف درباره محصولات دیجیتال در اتحادیه اروپا

حقوق مؤلف درباره محصولات دیجیتال در اتحادیه اروپا
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

در این برنامه سخن شما جرج ساکن مالت پرسیده است: «قوانین اتحادیه اروپا درباره حقوق مؤلف تحت بازنگری قرار دارد تا با دوران جدید محصولات دیجیتال تطبیق

آگهی

در این برنامه سخن شما جرج ساکن مالت پرسیده است: «قوانین اتحادیه اروپا درباره حقوق مؤلف تحت بازنگری قرار دارد تا با دوران جدید محصولات دیجیتال تطبیق داده شود. فرصتی است که به کاربران گفته شود با محتوای دیجیتال چه می توانند بکنند و چه نمی توانند بکنند. مثلا آیا من می توانم کتاب دیجیتالم را به کسی قرض بدهم یا بفروشم؟»

اوگوستین رِینا، مشاور ارشد سازمان مصرف کنندگان اروپا به این پرسش پاسخ می دهد: «برخلاف کتاب های واقعی در شکل سنتی شان، مصرف کننده ها حق ندارند کتابهای الکترونیک را بفروشند یا به کس دیگری بدهند. به این دلیل که قوانین اروپا بین کالاهای سنتی و کالاهایی با محتوای دیجیتال فرق می گذارد.»

جرج همچنین پرسیده است: «آیا می توانم از دی وی دی هایم نسخه ی دوم پشتیبان بسازم؟» آقای رینا در پاسخ به این سوال می گوید: «امکان نسخه برداری از دی وی دی را قانون معیارهای حفاظت فنی محدود می کند . در حال حاضر مصرف کننده ها حق قانونی برای نسخه برداری از محصولات شان ندارند. علی رغم این که هزینه های مربوط به این کار را از طریق مالیاتهای مربوط به حقوق محفوظ کالاها می پردازند.

معیارهای حفاظت فنی به ترفندها و شگردهای فنی ای گفته می شود که مانع از دسترسی غیرمجاز یا غیرقانونی یا نسخه برداری و بازتولید محتویاتی می شود که حقوق شان حفاظت شده است.

مالیات حقوق خصوصی حفاظت شده برای همه نوع سخت افزارهای و وسایل دیجیتال اخذ می شود، یعنی وسایلی مانند حافظه های یو اس بی، پخش ام پی ۳، سی دی خام، تلفن های همراه ، کامپیوتر و غیره … یعنی هر چیزی که بالقوه می توان برای نسخه برداری از موسیقی، فیلم، یا هر محتوایی با حقوق حفاظت شده به کار برد.

آقای رینا در پاسخ به سوال دیگر جرج که پرسیده آیا می توان با استفاده از سیستم عاملی که کد آن آزاد و در دسترس همه هست، بازی کنسُول را به کامپیوتر شخصی تبدیل کرد، می گوید: «پاسخ این سؤال را در جوازی می توان یافت که سازنده دستگاه برای کار با دستگاه صادر می کند و ما متوجه شدیم که برخی از سازندگان حق نصب سیستم عامل دیگری به غیر از سیستم عاملی که سازنده دستگاه فراهم کرده است، از مصرف کننده سلب می کنند. حتی گاهی برخی بندهای نامنصفانه تر هم وجود دارد که به سازنده حق می دهد از راه دور سیستم عاملی را که غیر از سیستم عامل سازنده است، از بازی کنسول پاک کند.»

جرج سوالی هم درباره به اشتراک گذاری ریمیکس آهنگها پرسیده است: «آیا می توانم ریمیکس آهنگی را برای این که دوستانم بشنوند از طریق صفحه رسانه های اجتماعی با آنها به اشتراک بگذارم؟»

آقای رینا می گوید: «می توانید ریمیکس ترانه یا ویدئویی را روی صفحات شبکه های اجتماعی یا صفحات به اشتراک گذاری ویدئوها قرار دهید، اما مشکل این است که دسترسی به محتوای اینها را ممکن است به دلیل نقض حقوق مؤلف مسدود کنند یا از روی صفحه بردارند. در حال حاضر دست کم وقتی در ارتباط با کارهایی که حقوق شان محفوظ است محتوای خلاقانه مطرح باشد حقوق مصرف کننده نیز حفظ می شود.»

شما هم می توانید پرسش های خود را در وبگاه برنامه مطرح کنید.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

تأمین امنیت مسافران پس از سانحه هوایی جرمن وینگز

قوانین مربوط به کارمندان مأمور در اتحادیه اروپا

انواع دروس آنلاین و تفاوتهای آنها