وضعیت آوارگان سوری در کشورهای همسایه

وضعیت آوارگان سوری در کشورهای همسایه
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

در برنامه این هفته «سخن شما»، یکی از مخاطبان یورونیوز بنام جان از دوبلین ایرلند پرسیده است: «بیش از سه میلیون سوری بخاطر جنگ داخلی و خشونت های داعش به کشورهای همسایه شان گریخته اند. وقتی آنها از مرز سوریه عبور می کنند، چه موقعیتی پیدا می کنند؟»

آریان رومری، سخنگوی کمیساریای پناهندگان سازمان ملل متحد در پاسخ به این پرسش می گوید: «کسانی که از سوریه فرار می کنند و یا در کشورهای همسایه ثبت نام شده اند، افرادی هستند که به حمایت های بین المللی نیاز دارند. آنها در بیشتر موارد کارت یا نوعی گواهی دریافت می کنند که به آنها امکان دسترسی به کمک های بشر دوستانه را می دهد.

از نظر شرایط قانونی، این وضعیت از کشوری به کشور دیگر متفاوت است. برای مثال در ترکیه، آوارگان بطور موقت از سوی دولت حمایت می شوند. در عراق، آژانس پناهندگان سازمان ملل، پناهندگان سوری را ثبت نام می کند و ما به آنها یک گواهی پناهجویی می دهیم که این گواهی به آنها امکان تردد آزادانه، دسترسی به مشاور و کمک های حقوقی و مادی و همچنین حق اقامت و کار را می دهد. در کردستان عراق، مقامات به پناهجویان اجازه اقامت می دهند.

در اردن و مصر، سوری هایی که به آژانس پناهندگان مراجعه می کنند بعنوان پناهجو ثبت نام می شوند و می توانند به همه خدمات حفاظتی دسترسی داشته باشند. در لبنان، ثبت نام سوری ها بر اساس معیارهایی است که با دولت لبنان توافق شده و برای کسانی که نیاز به حمایت بین المللی دارند، انجام می شود. آنان بمحض اینکه ثبت نام شدند، یک گواهی دریافت می کنند که به آنها امکان دسترسی به کمک های بشر دوستان را می دهد اما موقعیت قانونی تثبیت شده ای برای آنها بهمراه ندارد و آنها باید هر سال اقامتشان را تمدید کنند.

در آغاز بحران، گرایش در اروپا این به این سمت بود که تنها گواهی حفاظت برای سوری ها صادر شود اما آژانس پناهندگان بسیار خوشحال است که می بیند روندی در اروپا شروع شده که کشورهای اروپایی بیش از پیش در حال اعطای پناهندگی به سوری ها هستند.»

اگر علاقمندید پرسشی مطرح کنید به وب سایت یورونیوز یا صفحات ما در شبکه های اجتماعی مراجعه کنید.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

تأمین امنیت مسافران پس از سانحه هوایی جرمن وینگز

قوانین مربوط به کارمندان مأمور در اتحادیه اروپا

انواع دروس آنلاین و تفاوتهای آنها