تعیین موقعیت قانونی بیت المقدس نیازمند یک توافق جهانی است

تعیین موقعیت قانونی بیت المقدس نیازمند یک توافق جهانی است
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

در برنامه “سخن شما“، لسلی از لندن می پرسد: “بیت المقدس که شهری مقدس برای پیروان سه دین توحیدی بزرگ یهودی، مسیحی و اسلام است، هم برای اسرائیلی ها و هم فلسطینی ها، پایتخت تلقی می شود. اما امروزه وضعیت قانونی بیت المقدس چگونه است؟”

سباستین بوسویی کارشناس علوم سیاسی و مشاور فنی در بروکسل به این پرسش پاسخ می دهد: “همانگونه که اشاره کردید بیت المقدس برای پیروان سه دین بزرگ توحیدی، شهری مقدس است، اما این کمکی به مشکل سیاسی این شهر نمی کند. زیرا شهری است که متاسفانه موقعیت رسمی ندارد و تاکنون در فهرست یونسکو قرار نگرفته است.

تصور می رفت موقعیت بیت المقدس توسط قوانین بین المللی و بر اساس قطعنامه ۱۹۴۷ سازمان ملل متحد در مورد طرح تقسیم فلسطین، حل و فصل شود. اما قطعنامه سازمان ملل مورد قبول هیچیک از طرفین یعنی اسرائیل و فلسطینیان قرار نگرفت. این طرح تقسیم، ایجاد دو دولت یهودی و فلسطینی را توصیه می کرد. همچنین برای شهر بیت المقدس و اماکن مقدس پیرامون آن یک رژیم بین المللی را در نظر می گرفت.

بیت المقدس از سال ۱۹۴۷ و بار دیگر از سال ۱۹۶۷ و پس از آنکه نیروهای اسرائیلی بخش قدیمی شهر را از نیروهای اردن باز پس گرفتند، تحت اشغال است.

از سال ۱۹۶۷ اسرائیلی ها بیت المقدس را «پایتخت متحد دولت اسرائیل» نامیدند و در سال ۱۹۸۰، پارلمان اسرائیل (کنست) قانونی در این باره تصویب کرد. اما چنین موقعیتی مورد شناسایی جامعه بین المللی قرار نگرفت. در حال حاضر هیچ سفارت خانه خارجی در بیت المقدس قرار ندارد و همه سفارت ها در تل آویو مستقرند.

از زمانی که اسرائیلی ها بیت المقدس را «پایتخت متحد» خود نامیدند و از فلسطینی ها خواستند تا آن را به رسمیت بشناسند و نام عربی قدس را رها کنند، موقعیت این شهر در یک بن بست سیاسی قرار گرفت که من می گویم بن بست جامعه شناختی و ژئوپولیتیک.

منازعه بر سر موقعیت بیت المقدس تنها با یک توافق جهانی ویژه قابل حل است. توافقی فراتر از پیمان اسلو. به این معنا که پیمان اسلو تنها تلاش کرد تا حل و فصل این منازعه حاد بین اسرائیلی ها و فلسطینیان را به تعویق اندازد.”

شما نیز اگر پرسشی دارید می توانید از طریق وبسایت یورونیوز و رسانه های اجتماعی با برنامه “سخن شما” در میان گذارید.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

تأمین امنیت مسافران پس از سانحه هوایی جرمن وینگز

قوانین مربوط به کارمندان مأمور در اتحادیه اروپا

انواع دروس آنلاین و تفاوتهای آنها