اتباع بلغارستان و رومانی و حق آزادی تردد در اتحادیه اروپا

اتباع بلغارستان و رومانی و حق آزادی تردد در اتحادیه اروپا
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

سئوال برنامه این هفته «سخن شما» را لوران بصورت کتبی از بروکسل فرستاده است.

او می گوید: «کشورهای زیادی در اتحادیه اروپا، همچنان دسترسی اتباع رومانی و بلغارستان به بازار کار را محدود نگه داشته اند. محدودیتهایی که باید حداکثر تا پایان ماه دسامبر برچیده شوند. از ابتدای ژانویه چه چیزی تغییر خواهد کرد و آیا این تغییر، مثبت خواهد بود؟

پاسکال دولویت، استاد علوم سیاسی دانشگاه آزاد بروکسل به این پرسش پاسخ می دهد:

«البته با قبول «عضویت» رومانی و بلغارستان در اتحادیه اروپا، محدودیتهایی از سوی اعضا در نظر گرفته شد. بنابراین باز شدن درهای بازار کار به روی اتباع بلغارستان و رومانی از آخر ماه دسامبر، آنهم بدون هیچ محدودیتی، وضعیت را تا حدودی تغییر خواهد داد.»

این تحلیلگر مسائل سیاسی در ادامه می گوید: «از نظر کمیتی، تغییرات ناچیز خواهند بود و بنابراین نباید انتظار تحرک جمعیتی فوق العاده ای را داشته باشیم. برعکس، بلحاظ کیفیتی شاهد تحولاتی خواهیم بود: نخست بازگشت رومانیایی ها و بلغارها به فضایی که حضور کمرنگی در آن داشته اند، بعنوان نمونه بخشی از رومانیایی های مقیم اسپانیا.»

پاسکال دولویت ادامه می دهد: «بطور کلی، وضعیت اتباع تحصیلکرده و دارای مهارت این دو کشور و اقامت در کشورهایی که تاکنون محدودیتهایی اعمال می کردند، تسهیل می شود.»

پاسکال دولویت در مورد تغییر در بازار کار غیرقانونی و تبعات سیاسی این آزادی تردد می گوید: «یک تغییر کیفی دیگر هم در بازار کار «سیاه و غیرقانونی» رخ خواهد داد، محدودیتهایی که برخی کشورها در مورد کار سیاه رومانیایی ها و بلغارها اعمال می کردند.البته برچیده شدن این محدودیت ها در شرایط فعلی، بالطبع تاثیرات سیاسی ای خواهد گذاشت برای اینکه وضعیت بازار کار در بسیاری از کشورها، بویژه کشورهای جنوب اروپا و حتی در کشورهای شمالی تر نظیر بریتانیا پرکشمکش است. بنابراین اضافه شدن اتباع جویای کار این دو کشور می تواند موجب افزایش تنش های اجتماعی شود.»

پاسکال دولویت در پایان می افزاید: «تردد آزادانه کارگران بلغار و رومانیایی، کار رفت و آمد کولی ها به اتحادیه اروپا را هم تسهیل می کند. در این مورد هم احتمال بالاگرفتن تنش های جدید وجود دارد.»

برای مطرح کردن سئوال خود در برنامه «سخن شما» روی گزینه زیر کلیک کنید.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

تأمین امنیت مسافران پس از سانحه هوایی جرمن وینگز

قوانین مربوط به کارمندان مأمور در اتحادیه اروپا

انواع دروس آنلاین و تفاوتهای آنها