شهروندان کرواسی و چالش های پیوستن به اتحادیه اروپا

شهروندان کرواسی و چالش های پیوستن به اتحادیه اروپا
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

اول ژوئیه، کرواسی وارد اتحادیه اروپا می شود. عضویت در اتحادیه اروپا برای شهروندان حقوق و حمایت های قانونی تازه ای به همراه می آورد. اما
کرواسی تا چه حد آماده استفاده از این حقوق است؟

یک استاد حقوق در دانشگاه زاگرب می گوید: “این، پایان یک روند بسیار طولانی است که در جریان آن گام های زیادی برداشته شده است. با اینحال، هنوز کارهای زیادی بویژه در زمینه اجرایی باید انجام شود.”

پیش از آنکه کرواسی بتواند بیست و هشتمین عضو اتحادیه اروپا شود، اصلاح دستگاه قضایی کشور مسئله ای بسیار جدی بود. قوانین باید با استانداردهای اروپایی هماهنگ می شد و کمک به مردمی که برای حقوق خود مبارزه می کنند نیز، نیازمند آموزش های پیچیده ای بود.

یکی از برنامه های مهم مقامات اتحادیه اروپا و کرواسی، آموزش قضات و دادستان ها، وکلا و دیگر مشاغل مربوط به قوانین در اروپا بود. ما در زاگرب پایتخت کرواسی با وکیلی جوان دیدار کردیم که معتقد است مردم خیلی زود با حقوق خود آشنا می شوند. او می گوید: “زمانیکه مردم با قوانین اروپایی آشنا می شوند آنرا با وضعیت روزمره خود و چارچوب های حقوقی کشور خود مقایسه می کنند. آنها از ما می خواهند که نحوه عملکرد دادگاههای اروپا شامل دعاوی قضایی که با آن درگیرند نیز بشود، زیرا برای پیروزی شان در این دعاوی و یا ختم بهتر پرونده ها اهمیتی حیاتی دارد.”

این حقوقدان کروات برآنست که اصلاحات قضایی زمانی که با عملکرد روزمره قوانین تلاقی پیدا می کند، مشکلات آن به زودی قابل حل است. اما در زمینه اجرای قوانین چطور؟ در این مورد با یک قاضی دادگاه محلی که مشغول آموزش است نیز، دیدارکردیم.

او می گوید قضات محلی دارند تبدیل به قضات اروپایی می شوند و باید به قوانین اروپایی وفادار بمانند : “کرواسی در این زمینه تلاش بزرگی کرده و پا به پای آموزش قضات و دادستان ها، به هماهنگ کردن قوانین این کشور با اروپا پرداخته است. با این حال ما نسبت به کارهایی که هنوز باید انجام شود آگاهیم. قضات کرواسی آماده قبول ماموریت ها و چالش های جدیدی هستند که در راه پیوستن به اتحادیه اروپا پیش پایشان است.”

نهادهای دفاع از حقوق شهروندی می گویند که اگر کروات ها بخواهند به عنوان شهروند اروپا از تمام حقوق خود بویژه حقوق قضایی برخوردار شوند، باید تمام تلاش خود را برای آشنایی با استانداردهای جدید به کار گیرند.

گزارشگر یورونیوز:
“اما این تنها شاغلان دستگاه قضایی نیستند که باید جزئیات قوانین اروپایی را بدانند، بلکه شهروندان نیز باید به حقوق خود و نحوه استفاده از آن آگاه باشند، و این چالش دیگری است.”

اما همه از عضویت در اتحادیه اروپا حمایت نمی کنند. سال قبل ۶۶ درصد رای دهندگان در همه پرسی، به این عضویت آری گفتند. در حالی که نهادهای مدنی می کوشند تا توجه عمومی را به این مسئله جلب کنند، مقامات مسئول نیز علاقه شهروندان را بر می انگیزند. فعالان مدنی از اینکه اصلاحات به سرعت و بدون مشارکت عمومی کافی به پیش می رود، ناراضیند. اما پیوستن به اروپا اکنون به واقعیت پیوسته و افزایش آگاهی در مورد تاثیرات آن بسیار مهم است.

یک فعال مدنی می گوید: “عامه مردم هنوز اطلاع کافی ندارند و قطعا دولت باید اقدام بیشتری برای باز شدن مسئله و آگاه کردن مردم انجام دهد تا شهروندان عادی بتوانند مشارکت بهتری داشته باشند و بویژه بتوانند از حقوق و قوانین اروپایی بهتر استفاده کنند. البته این نه فقط به نقش دولت بلکه به نقش تمام بخش های مختلف جامعه بستگی دارد، اما دولت باید مطرح کردن مسئله در عرصه عمومی را برعهده گیرد.”

دولت کرواسی تمام تلاش خود را صرف ورود هرچه آسان تر و قابل پذیرش تر به اتحادیه اروپا می کند، اما برخی کارشناسان هشدار می دهند که بسیاری از مردم با پشت سرگذاشتن این روند طولانی و دشوار، از اصلاحات خسته شده اند و روبرو شدن با مقاومت آنها مشکل تازه ای است.

این کارشناسان می گویند هنوز کارهای زیادی باید انجام شود، زیرا اصلاحات هنوز کامل نیستند و مخالفانی وجود دارند که حتی خواهان بازگشت به گذشته هستند.

استاد حقوق در دانشگاه زاگرب: “در روندی که تاکنون طی شده، محرک اصلی رضایت کمیسیون اروپا و برعهده گرفتن اصلاحاتی بوده که از ابتدا از کرواسی خواسته شده است. در بخشی از قسمت ها بویژه در حوزه قضایی نیز اصلاحات بسیار سریع تر از امکانات واقعی به جلو رانده شده است. به این ترتیب بسیاری کارها در نیمه راه مانده و بزرگترین چالش، ادامه اصلاحات است.” آنچه مسلم است، اکنون زمانی است که مردم کرواسی، معنای شهروند اروپا شدن و داشتن ستاره های آبی و زرد اتحادیه اروپا در کنار رنگ های ملی خود را تجربه می کنند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

چگونه می توان شهروندان را به شرکت در انتخابات تشویق کرد؟

حفاظت از حریم خصوصی در عصر دیجیتال

تدابیر جدید برای جلب رضایت خریداران اروپایی