NewsletterخبرنامهEventsمناسبت هاپادکست ها
Loader
ما را پیدا کنید
آگهی

آیا آبجوها و شراب‌های بدون الکل لزوما بی‌‌ضرر هستند؟

عکس تزئینی
عکس تزئینی Copyright کانوا
Copyright کانوا
نگارش از یورونیوز فارسی
تاریخ انتشار
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

مصرف آبجو بدون الکل یا همان ماءالشعیر روز به روز در اروپا محبوب‌تر می شود، در عین حال تولید مشروبات بدون الکل نیز به دلیل استقبال فراوان اروپایی‌ها به ویژه در فرانسه رو به افزایش است، اما برخی از آنها همچنان حاوی میزان الکل کافی در ایجاد خطر بالقوه هستند.

آگهی

بر اساس آمارهای رسمی یورواستات، تولید آبجو بدون الکل در سال ۲۰۲۳ نسبت به سال ۲۰۲۲ در اتحادیه اروپا ۱۳.۵ درصد افزایش یافته است، در حالی که تولید آبجو کلاسیک در مدت مشابه کاهشی ۵ درصدی داشته است.

درعین حال طبق گزارش شرکت آمریکایی (Fact. MR) که متخصص در پیش بینی بازار است، انتظار می رود تقاضای جهانی برای شراب‌های غیرالکلی تا سال ۲۰۳۳ سالانه ۱۰٪ افزایش یابد و به ۵.۲ میلیارد دلار برسد.

بر اساس گزارش (IWSR) به عنوان ارائه دهنده جهانی داده‌ها و اطلاعات در مورد نوشیدنی‌ها، در سال ۲۰۲۲ فرانسه در میان کشورهای غربی بیشترین افزایش مصرف کنندگان جدید نوشیدنی ‌ای بدون الکل را با ۲۵٪ به ثبت رساند. اما آیا مصرف شراب و به ویژه آبجو بدون الکل لزوما سالم‌تر است؟

آبجو و شراب بدون الکل واقعا الکل ندارند؟

اول آنکه، آبجو غیر الکلی در مواردی بدون الکل نیست. طبق قوانین فرانسه، نوشیدنی را که حاوی بیش از ۱.۲٪ الکل نباشد، می توان بدون الکل در نظر گرفت. یک متخصص آبجو در این‌باره توضیح می دهد: «در بیشتر موارد، آبجوهای غیر الکلی بین صفر تا نیم درصد الکل دارند.»

در همین حال اصطلاح «شراب بدون الکل» برای شرابی با محتوای الکل کمتر از نیم درصد و برخی دارای الکل بین ۰.۰۵ تا ۱.۲٪ الکل به کار برده می‌شود.

به فیسبوک یورونیوز فارسی بپیوندید 

فقدان یا میزان بسیار کم الکل عاملی خوشحالی مصرف کنندگانی است که بر اساس آمار سلامت عمومی فرانسه شاهد بیش از ۴۰ هزار مورد مرگ و میر در سال مرتبط با نوشیدن الکل بر اثر سرطان‌ها و بیماری های قلبی عروقی هستند.

اما خطر این نوشیدنی‌ها با میزان کم الکل نیز به ویژه برای زنان باردار صفر نیست.

لزوما بهتر از نوشابه‌های گازدار هم نیستند

فارغ از مسئله الکل، این آبجوهای غیرالکلی نیز باید در حد اعتدال مصرف شوند. در واقع، آنها در زمره نوشیدنی‌های بسیار پر کالری هستند. ملیسا میالون، پزشک درباره این نوشیدنی‌ها می‌گوید: «این نوشیدنی‌ها لزوما بهتر از نوشابه ها نیستند. برخی از آنها طعم دار هستند و برخی از آبجوهای غیر الکلی حتی کالری بیشتری نسبت به یک آبجو کلاسیک با ۴٪ الکل دارند.»

یک متخصص مراقبت‌های بهداشتی، این نوشیدنی‌ها را برای زنان باردار توصیه نمی کند، مگر آنکه آن ها از سطح الکل صفر درصد آبجوها و یا شراب‌ها با نشان 0.0 درجه اطمینان حاصل کنند، زیرا آبجوها و شراب هایی که به عنوان «بدون الکل» تبلیغ می شوند در واقع می توانند حاوی یک درصد الکل باشند که مصرف ان‌ا اکیدا برای کودکان و زنان باردار توصیه نمی‌شود.

در نهایت، یک مطالعه آمریکایی منتشر شده در دسامبر سال ۲۰۲۳ نشان می‌دهد که آبجوهای بدون الکل می توانند باکتری‌های بیشتری نسبت به سایرین نوشیدنی‌های مشابه حاوی الکل کنند، زیرا آنها عامل نگهدارنده که الکل است را ندارند. بنابراین برای محققان، تولیدکنندگان باید توجه خاصی به فرآیندهای تولید خود داشته باشند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

انسان‌ها از چه زمانی شروع به پختن غذا کردند؟

آیا مصرف یک ته‌استکان روغن زیتون از خماری بعد از نوشیدن الکل جلوگیری می‌کند؟

نتایج پژوهش تازه: والدین گوشی به دست در خانه منتظر این پیامدها برای فرزندانشان باشند