NewsletterخبرنامهEventsمناسبت هاپادکست ها
Loader
ما را پیدا کنید
آگهی

آیا مصرف یک ته‌استکان روغن زیتون از خماری بعد از نوشیدن الکل جلوگیری می‌کند؟

روغن زیتون
روغن زیتون Copyright Canva
Copyright Canva
نگارش از یورونیوز فارسی
تاریخ انتشار
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

جستجو برای درمان خماری الکل، تاریخی به قدمت خود الکل دارد. بسیاری از درمان‌ها و روش‌ها برای برطرف کردن چنین عارضه‌ای مطرح شده‌اند، اما شواهد علمی کمی برای اثربخشی آ‌ن‌ها وجود دارد.

آگهی

اخیراً این تصور که مصرف یک ته‌استکان کوچک روغن زیتون قبل از مصرف الکل می‌تواند از خماری جلوگیری کند، توجه بسیاری را به خود جلب کرده است.

این ایده که به تازگی توسط چهره‌هایی مانند بنی‌بلانکو، تهیه‌کننده موسیقی، رایج شده است می‌گوید محتوای چرب روغن زیتون پوششی را روی دیواره معده ایجاد می‌کند. این عمل سرعت جذب الکل در جریان خون را کند کرده و در نتیجه علائم خماری کاهش خواهند یافت.

علیرغم جذابیت این ادعا، کارشناسان می‌گویند باید با شک و تردید فراوان به آن پرداخت چرا که این ترفند فاقد هر گونه پشتوانه علمی است.

در واقع هرچند درست است که مواد غذایی چرب می‌توانند تا حدودی جذب الکل را به تاخیر بیندازند، اما اثربخشی این تاکتیک مشکوک و محل بحث است.

جاستین استبینگ، استاد علوم زیست‌پزشکی در دانشگاه آنگلیا راسکین انگلیس، می‌گوید: «جذب الکل در روده کوچک اتفاق می‌افتد و تنها حدود ۲۰ درصد آن در معده جذب می‌شود. این بدان معنی است که حتی اگر روغن زیتون جذب اولیه در معده را کند کند، بیشتر الکل همچنان در مراحل بعدی گوارش جذب می‌شود.»

وی اضافه می‌کند: «به علاوه متابولیسم بدن یا فرایند شیمیایی تجزیه طبیعی الکل در کبد علت اصلی علائم خماری مانند کم‌آبی، سردرد و حالت تهوع است. روغن زیتون با این فرآیند متابولیک به گونه‌ای تداخل نخواهد کرد که نتیجه خماری را تغییر دهد.»

در واقع رویکرد جامع برای جلوگیری از خماری شامل عوامل متعددی مانند آب‌رسانی به بدن، تغذیه و میانه‌روی در مصرف الکل است. در حالی که روغن زیتون ممکن است به کاهش اندکی جذب الکل کمک کند، اما راه حل جامعی به حساب نمی‌آید.

به جای تکیه بر روغن زیتون، چندین روش تثبیت‌شده برای پیشگیری یا کاهش خماری مصرف الکل وجود دارد:

هیدراتاسیون یا آب‌رسانی: کم‌آبی بدن یکی از عوامل اصلی ایجاد علائم خماری است. نوشیدن آب قبل، حین و بعد از مصرف الکل می‌تواند به حفظ سطح هیدراتاسیون و کاهش شدت خماری کمک کند.

تغذیه: در مقایسه با مصرف یک ته‌استکان کوچک روغن زیتون، مصرف یک وعده غذایی مغذی قبل از نوشیدن می‌تواند جذب الکل را به طور موثرتری کند کند. غذاهای غنی از پروتئین، چربی و کربوهیدرات‌های پیچیده می‌توانند روش متعادل‌تری برای کاهش اثرات الکل باشند.

خماری پس از مستی
خماری پس از مستیعکس: کانوا

اعتدال: موثرترین راه برای جلوگیری از خماری، رعایت میانه‌روی در مصرف نوشیدنی است. تعیین محدودیت‌ و آرام کردن سرعت مصرف الکل می‌تواند به طور قابل توجهی خطر خماری را کاهش دهد.

تامین مواد مغذی: پس از نوشیدن، مصرف غذاها و نوشیدنی‌هایی که الکترولیت‌های از دست رفته را جبران کرده و مواد مغذی ضروری بدن را تامین می‌کنند می‌توانند کمک‌کننده باشند. این فهرست شامل نوشیدنی‌های ورزشی، میوه و سبزیجات است.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید 

البته نباید از یاد برد که در هر صورت برخی ادعا خواهند کرد که روش روغن زیتون برای آنها مفید است. با این حال این ادعاها اکثرا می‌توانند تحت تأثیر «اثر دارونما» گفته شوند.

در واقع باور به اثربخشی یک دارو گاهی اوقات می‌تواند منجر به بهبودهای قابل درک شود، حتی اگر موثر بودن خود دارو از نظر علمی ثابت نشده باشد.

آگهی

بنابراین هر چند ایده مصرف یک ذره روغن زیتون قبل از نوشیدن الکل برای جلوگیری از خماری ممکن است یک راه حل ساده وسوسه‌انگیز محسوب شود، اما در واقعیت فاقد پشتوانه علمی قوی است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

آیا آبجوها و شراب‌های بدون الکل لزوما بی‌‌ضرر هستند؟

چگونه از خماری بعد از نوشیدن الکل جلوگیری کنیم؟

مصرف روزانه چقدر آبجو و شراب برای سلامتی مضر نیست؟