NewsletterخبرنامهEventsمناسبت هاپادکست ها
Loader
ما را پیدا کنید
آگهی

پژوهشگران: اگر هر روز ماری‌جوانا مصرف می‌کنید احتمال ابتلا به سرطان‌های کشنده در شما افزایش می‌یابد

مصرف ماری‌جوانا
مصرف ماری‌جوانا Copyright Andre Penner/Copyright 2022 The AP. All rights reserved.
Copyright Andre Penner/Copyright 2022 The AP. All rights reserved.
نگارش از یورونیوز فارسی
تاریخ انتشار
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

یافته‌های یک مطالعه جدید که در دانشگاه‌ کالیفرنیای جنوبی آمریکا و با بررسی میلیون‌ها پرونده پزشکی انجام شده است نشان می‌دهد مصرف روزمره ماری‌جوانا با افزایش خطر ابتلا به سرطان‌های سر و گردن ارتباط دارد.

آگهی

پروفسور نیلز کوکوت، جراح سر و گردن در دانشگاه کالیفرنیای جنوبی در لس‌آنجلس و نویسنده ارشد این مطالعه، در این باره می‌گوید: «تحقیق ما نشان می‌دهد افرادی که ماری‌جوانا مصرف می‌کنند، به‌ویژه افرادی که دارای اختلال مصرف آن هستند، در مقایسه با افرادی که از ماری‌جوانا استفاده نمی‌کنند به طور قابل‌توجهی بیشتر در معرض ابتلا به سرطان سر و گردن هستند.»

بر اساس گزارش بنیاد ملی تحقیقات سرطان ایالات متحده، سرطان‌های سر و گردن ۴ درصد از کل سرطان‌ها را در این کشور تشکیل می‌دهند. پیش‌بینی می‌شود در سال جاری ۷۱ هزار مورد ابتلای جدید و ۱۶ هزار مورد مرگ بر اثر این نوع سرطان‌ها در آمریکا ثبت شود.

به گفته کارشناسان، مصرف دخانیات (شامل کشیدن سیگار، سیگار برگ، پیپ و تنباکو بدون دود) و همین‌طور نوشیدن الکل دو عامل شایع سرطان سر و گردن هستند.

محققان در این پژوهش اطلاعات مربوط به شاخص‌های سلامت ۴ میلیون نفر را مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند و در میان افراد مبتلا به سرطان‌های سر و گردن، شامل مردان و زنان با میانگین سنی ۴۶ سال، بیش از ۱۱۶ هزار مورد اختلال مصرف حشیش را جدا کردند.

در مقایسه این افراد با مبتلایان به سرطان مشابه ولی بدون اختلال مصرف حشیش معلوم شد برای مثال افراد دارای اعتیاد ۲.۵ برابر بیشتر در معرض ابتلا به سرطان دهان بودند.

بررسی‌ها نشان داد احتمال ابتلا به سرطان اوروفارنکس (که سرطان نرم‌کام، لوزه‌ها و حلق است) در مصرف‌کنندگان روزمره ماری‌جوانا تقریباً پنج برابر بیشتر از آدم‌های عادی و احتمال ابتلا به سرطان حنجره در آن‌ها ۸ برابر بیشتر بود.

گیاه شاه‌دانه که ماری‌جوانا از آن به دست می‌آید
گیاه شاه‌دانه که ماری‌جوانا از آن به دست می‌آیدعکس: آسوشیتد پرس

در مجموع مصرف روزانه ماری جوانا برای سال‌ها می‌تواند خطر کلی سرطان‌های سر و گردن را بین ۳.۵ تا ۵ درصد افزایش دهد.

کارشناسان می گویند که دود یکی از دلایل کلیدی ارتباط بین سیگار کشیدن و سرطان های سر و گردن است. سیگار کشیدن خطر ابتلا به سرطان «سلول سنگفرشی» سر و گردن را دو برابر می‌کند. این بیماری ۹۰ درصد از موارد ابتلا به سرطان‌های سر و گردن را تشکیل می‌دهد.

مصرف سنگین‌تر تنباکو منجر به خطر بیشتر می‌شود و زمانی که الکل به آن اضافه شود، خطر را بیش از پیش می‌کند.

به اینستاگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

به گفته کارشناسان، نحوه دود کردن ماری‌جوانا (بدون فیلتر همراه با تنفس عمیق و نگه داشتن آن در ریه‌ها و گلو برای چند ثانیه) خطر دود آن را حتی می‌تواند بیشتر نیز بکند.

دکتر کوکوت می‌گوید با افزایش مصرف ماری‌جوانا، این نگرانی وجود دارد که موارد ابتلا به سرطان‌های سر و گردن در سال‌های آینده افزایش یابد.

این در شرایطی است که به گفته او، «مصرف ماری جوانا به طور گسترده‌ای حالت قانونی پیدا کرده و از نظر اجتماعی نیز اکنون امری پذیرفته‌شده قلمداد می‌شود.»

نتایج مطالعات تازه در نشریه علمی «JAMA Otolaryngology–Head & Neck Surgery» منتشر شده است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

آلمان مصرف ماری‌جوانا را قانونی اعلام کرد

برای اولین بار در اتحادیه اروپا؛ پرورش و مصرف شخصی ماری‌جوانا در مالت قانونی شد

نتایج پژوهش تازه: والدین گوشی به دست در خانه منتظر این پیامدها برای فرزندانشان باشند