Eventsمناسبت هاپادکست ها
Loader
Find Us
آگهی

آغاز اجرای مرحله دیگری از قانون آزادسازی؛ عرضه ماری‌جوانا در «باشگاه‌های شاهدانه» آلمان مجاز می‌شود

ماری‌جوانا در آلمان
ماری‌جوانا در آلمان Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از Farhad Mirmohammadsadeghi
تاریخ انتشار
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

مکان‌های موسوم به «باشگاه ماری‌جوانا» در آلمان از روز دوشنبه اول ژوئیه مجاز به فروش این مواد مخدر هستند. البته در عمل احتمالا مدتی طول می‌کشد که این باشگاه‌ها در سراسر آلمان آغاز به کار کنند.

آگهی

آلمان در ماه آوریل در چارچوب مرحله نخست اصلاحات قانونی، کاشت سه گیاه ماری‌جوانا در منزل و همراه داشتن حداکثر ۲۵ از این ماده مخدر را برای بزرگسالان مجاز اعلام کرد.

اکنون در چارچوب مرحله بعدی این اصلاحات، تهیه این ماده مخدر از «باشگاه‌های ماری‌جو‌انا» (Cannabis Club) در سراسر از روز دوشنبه مجاز می‌شود.

این باشگاه‌ها هرکدام مجازند ۵۰۰ عضو داشته باشند و ماهانه تا ۵۰ گرم ماری‌جو‌انا در اختیار هر یک از اعضا بگذارند.

شمار اعضای «ماریانا کانابیس» (Mariana Cannabis) سازمان چتری که کنترل حدود ۱۸۰ «باشگاه ماریجوانا» را در سراسر آلمان در اختیار خواهد داشت، تاکنون به نزدیک به ۲۰ هزار نفر رسیده است.

با این حال فعالیت مرکز تولید این شرکت در «لورکوزن» آلمان هنوز آغاز نشده است. زیرا باشگاه‌ها باید پیش از شروع فعالیت برای اخذ مجوز درخواست دهند و این فرآیند دست‌کم سه ماه طول می‌کشد.

کنو مننگا، سخنگوی ماریانا کانابیس گفت: «ما بسیار مشتاقیم، اما هنوز باید صبر کنیم.»

ماری‌جوانا در آلمان
ماری‌جوانا در آلمانAP Photo

بازار سیاه

اعضای باشگاه ماری‌جوانای «کانتورا» در «مونیخ» از ماه مارس و حتی پیش از اجرایی شدن مرحله نخست اصلاحات قانونی، ماهانه ۲۵ یورو به عنوان حق عضویت می‌پردازند.

به گفته فابیان باومن، مدیر عامل باشگاه ماری‌جوآنای «کانتورا»، این باشگاه هزاران یورو را در فضای اداری و تجهیزات امنیتی و کشت سرمایه‌گذاری کرده است.

فابیان باومن گفت: «از زمان قلمه زدن تا برداشت ماری‌جوانا تقریبا هشت هفته طول می‌کشد. اگر همه‌چیز خوب پیش رود، در سال جاری موفق به عرضه این ماده به اعضایمان خواهیم بود.»

ایوانا اوبرادوویچ، کارشناس مرکز مواد مخدر و اعتیاد در فرانسه (OFDT) گفت: «ایده آلمانی‌ها مبتنی بر رویکرد تدریجی است. به این معنا که عملکردی محتاطانه دارند و همزمان ارزیابی می‌کنند.»

او با اشاره به این که این مدل قانونی شدن فروش و مصرف ماری‌جوانا از دیگر مدل‌هایی که تاکنون در سراسر جهان اجرا شده‌اند، درس گرفته است، ‌افزود: «ایده این است که با حفظ کنترل عرضه جلوی افزایش سریع‌ آن گرفته شود.»

خانم اوبرادوویچ گفت که قانونی شدن ماری‌جوانا در ایالات متحده باعث تولید بیش از حد آن به ویژه در کالیفرنیا و ارگان شده است. «به طوری که در این دو ایالت تولید این ماده پنج تا شش برابر تقاضا است.»

با این حال تمام کشورهایی که عرضه ماری‌جوانا را قانونی کردند، تا حدودی شاهد کاهش عرضه آن در بازار سیاه شدند.

بنابر گزارش مرکز مواد مخدر و اعتیاد در فرانسه، حدود ۷۵ درصد از مصرف‌کنندگان ماری‌جوانا در کانادا اکنون این ماده را از طرق قانونی خریداری می‌کنند. این درحالی است که این رقم در سال ۲۰۱۸ و در ابتدای قانونی شدن توزیع و مصرف ماری‌جوانا ۴۰ درصد بود.

کنو مننگا، سخنگوی ماریانا کانابیس گفت: «بازار سیاه آلمان اگرچه در حال حاضر تحت کنترل است، اما شرایط بدتر شده است. ما می‌توانیم جلوی بدتر شدن آن را بگیریم.»

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

طرفداران آزادشدن ماری‌جوانا با شعار «آینده‌ای بدون جنگ» در سائوپائولو به خیابان آمدند

آلمان مصرف ماری‌جوانا را قانونی اعلام کرد

چراغ سبز آلمان به استفاده تفریحی شاهدانه؛ دولت آزادی مصرف ۲۵ گرمی ماری‌جوانا را تصویب کرد