آلمان مصرف ماری‌جوانا را قانونی اعلام کرد

یک حامی مصرف ماری‌جوانا با پلاکارد «ما نمی‌خواهیم متخلف باشیم»
یک حامی مصرف ماری‌جوانا با پلاکارد «ما نمی‌خواهیم متخلف باشیم» Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

دولت آلمان روز دوشنبه ۱ آوریل (۱۳ فروردین) با وجود مخالفت‌های شدید شماری از سیاستمداران و انجمن‌های پزشکی، مصرف تفریحی ماری‌جوانا را قانونی اعلام کرد.

آگهی

در قانون جدید که بسیار مورد بحث قرار گرفته است، بزرگسالان بالای ۱۸ سال مجاز به حمل ۲۵ گرم ماری‌جوانای خشک و پرورش حداکثر سه بوته گیاه آن در خانه هستند.

به این ترتیب آلمان بزرگترین کشور اتحادیه اروپا لقب می‌گیرد که قوانین پیشرو در خصوص ماری‌جوانا را تصویب می‌کند. پیشتر در سال‌های ۲۰۲۱ و ۲۰۲۳ مالت و لوکزامبورگ با تصویب قوانین مشابهی استفاده تفریحی از این ماده را مجاز اعلام کرده بودند.

با اجرایی شدن این قانون در نیمه‌شب یکشنبه، صدها نفر در مقابل دروازه نمادین براندنبروگ برلین تجمع کرده و با مصرف ماری‌جوانا به ابراز خوشحالی پرداختند.

علیرغم تصویب آزاد شدن مصرف تفریحی ماری‌جوانا، محدودیت‌هایی نیز برآن اعمال شده است. برای مثال استعمال این ماده در شعاع ۱۰۰ متری مدارس، مهدکودک‌ها، زمین‌های بازی و اماکن ورزشی عمومی ممنوع است. مصرف ماری‌جوانا همچنین در پیاده‌روها بین ساعت ۷ صبح تا ۸ بعد از ظهر هم ممنوع خواهد بود.

به عنوان گام بعدی اصلاحات قانونی، از اول ژوئیه، آلمان قصد دارد انجمن‌های کشت قانونی ماری‌جوانا را برای عضویت افراد و دسترسی قانونی به این ماده راه اندازی کند.

این «باشگاه‌های ماری‌جوانا» هر کدام تا ۵۰۰ عضو خواهند داشت و مجاز خواهند بود حداکثر ۵۰ گرم ماری‌جوانای خشک را در ماه به هر عضو بفروشند. تنها راه قانونی برای به دست آوردن ماری‌جوانا، کشت خانگی یا عضویت در این باشگاه‌ها است که هر دو گزینه برای افرادی که حداقل ۶ ماه در آلمان اقامت داشته‌اند، در نظر گرفته شده است.

این محدودیت‌ها برای رفع نگرانی احزاب مخالف، به‌ویژه ائتلاف محافظه‌کار حزب اتحادیه (CDU-CSU)، در مورد تشویق «گردشگری مواد مخدر» با این قانون جدید است.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

دولت آلمان که از یک ائتلاف سه‌جانبه به رهبری اولاف شولتز تشکیل شده است استدلال می‌کند که قانونی‌سازی به مهار بازار سیاه رو به رشد این ماده محبوب کمک می‌کند. با این حال انجمن‌های بهداشتی نگرانی‌هایی را مطرح کرده‌اند که قانونی‌سازی می‌تواند منجر به افزایش استفاده در میان جوانان در معرض خطر سلامت شود.

کارشناسان هشدار داده‌اند که مصرف ماری‌جوانا در میان جوانان می‌تواند بر سیستم عصبی مرکزی آنها تأثیر بگذارد و منجر به افزایش خطر ابتلا به روان‌پریشی و اسکیزوفرنی شود.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

مصرف ماری‌جوانا در کدام کشورهای اروپایی قانونی است؟

مجلس نمایندگان آمریکا به جرم‌زدایی از ماری‌جوانا رأی داد

شرکت‌های نوپای آلمانی خود را برای قانونی شدن ماری‌جوانا آماده می‌کنند