NewsletterخبرنامهEventsمناسبت هاپادکست ها
Loader
ما را پیدا کنید
آگهی

«قاتل خاموش» اروپا؛ شمار مبتلایان به فشار خون و راه‌های پیشگیری از آن چیست؟

آزمایش فشار خون
آزمایش فشار خون Copyright Canva
Copyright Canva
نگارش از یورونیوز فارسی
تاریخ انتشار
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

روز ۱۷ مه روز جهانی فشار خون بالا نامیده شده است. در این روز کارشناسان برای افزایش آگاهی در مورد چگونگی پیشگیری و مدیریت این بیماری اطلاع‌رسانی می‌کنند.

آگهی

فشار خون بالا، که با عنوان «پرفشاری خون» نیز شناخته می‌شود، یک بیماری شایع است که از هر سه نفر یک نفر در سراسر جهان در زندگی به آن مبتلا می‌شود.

این بیماری در صورتی که کنترل نشود می‌تواند منجر به حمله قلبی و سکته شود، امری که باعث شده تا پزشکان اغلب از آن با عنوان «قاتل خاموش» یاد کنند.

سازمان جهانی بهداشت سال گذشته اعلام کرد که رقم مبتلایان به فشار خون در دو دهه گذشته دو برابر شده است و تقریباً نیمی از افراد از ابتلای خود به این بیماری مطلع نیستند.

جولی وارد، پرستار ارشد قلب در بنیاد قلب بریتانیا، در این باره به یورونیوز می‌گوید: «این یک نگرانی است، زیرا داشتن فشار خون یک وضعیت بالقوه تهدیدکننده زندگی به حساب می‌آید. این در شرایطی است که این بیماری چندان مورد توجه قرار نمی‌گیرد، زیرا زمانی که فشار خون بالا دارید به ندرت بدن‌تان علائمی از خود نشان می‌دهد.»

وی اضافه کرد: «ممکن است سردرد‌های عجیب، کمی سرگیجه یا کمی تاری دید داشته باشید، اما این معمولاً در صورتی است که فشار خون بالا کاملاً شدید باشد.»

فشار خون بالا در صورت بی‌توجهی می‌تواند تهدید کننده زندگی باشد
فشار خون بالا در صورت بی‌توجهی می‌تواند تهدید کننده زندگی باشدعکس: آسوشیتد پرس

فشار خون بالا چیست؟

به گفته انجمن قلب آمریکا، فشار خون بالا زمانی است که «نیروی فشار خون شما به دیواره رگ‌های خونی‌تان به طور مداوم بیش از حد بالا باشد.»

اندازه‌گیری فشار خون با ثبت دو عدد انقباض (سیستول) و استراحت (دیاستول) ماهیچه قلب بین ضربان‌ها انجام می‌شود. فشار سیستولیک، عدد بالاتر، فشار شریان‌ها در زمانی است که قلب شما خون را پمپاژ می‌کند. فشار دیاستولیک، عدد پایین‌تر، اما نیرویی است که به جداره رگ‌ها در حدفاصل ضربان‌های قلب وارد می‌شود.

فشار خون بالا، طبق گفته سرویس بهداشت ملی بریتانیا، زمانی است که این اعداد بالاتر از ۱۴۰ روی ۹۰ میلی‌متر جیوه باشند. اما هر چیزی بالاتر از ۱۲۰ روی ۸۰، فشار خون بالا در نظر گرفته می‌شود.

عوامل خطر فشار خون بالا چیست؟

برخی از عوامل خطر رایج برای فشار خون بالا عبارتند از: افزایش سن، داشتن اعضای خانواده مبتلا به فشار خون و اضافه وزن. فشار خون بالا همچنین می‌تواند تحت تأثیر عوامل سبک زندگی مانند سیگار کشیدن، نوشیدن الکل زیاد، خوردن نمک زیاد یا ورزش نکردن کافی ایجاد شود.

استرس نیز یکی دیگر از عوامل خطر رایج فشار خون بالا است. در حالی که شرایط مزمن مانند دیابت و بیماری کلیوی نیز می‌تواند خطر ابتلا به آن را افزایش دهد.

آزمایش فشار خون
آزمایش فشار خونعکس: کانوا

فشار خون بالا چه مشکلات سلامتی می‌تواند ایجاد کند؟

اکثر افراد مبتلا به فشار خون بالا هیچ علامتی ندارند، اما فشار بیش از حد روی رگ‌ها می تواند به اندام‌های شما آسیب برساند. فشار خون بالا در واقع دلیل تقریباً نیمی از حملات قلبی و سکته‌های مغزی در بریتانیا را تشکیل می‌دهد.

این مسئله همچنین می‌تواند منجر به سایر مشکلات سلامتی جدی مانند نارسایی کلیه، از دست دادن بینایی و نارسایی قلبی نیز بشود.

چند نفر در اروپا فشار خون بالا دارند؟

بر اساس ارقام یورواستات، نهاد آماری اتحادیه اروپا، نزدیک به یک چهارم مردم در اتحادیه اروپا فشار خون بالا دارند.

نرخ مبتلایان به فشار خون بالا در کشورهای اروپایی در سال ۲۰۱۴ (آبی) و ۲۰۱۹ (قرمز)

تعداد افراد مبتلا به فشار خون بالا در کشورهای اتحادیه اروپا متفاوت است، از ۳۷ درصد از مردم در کرواسی تا ۱۲ درصد از جمعیت در ایرلند. طبق این داده‌ها، کرواسی علاوه بر بدترین آمار، شاهد افزایش زیاد در تعداد مبتلایان به فشار خون بین سال‌های ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۹ بوده است.

بعد از کرواسی؛ لتونی، مجارستان، لیتوانی، بلغارستان، اسلواکی و فنلاند بیشتری نرخ مبتلا به فشار خون بالا را دارند.

آگهی

آنا ایویچویچ اوهرنیک از موسسه کرواسی برای بهداشت عمومی می‌گوید: «فشار خون بالا یکی از مهم‌ترین مشکلات سلامت عمومی در کرواسی است. با توجه به پیری جمعیت کرواسی و افزایش شیوع چاقی، انتظار داریم در آینده شیوع فشار خون بالا افزایش نیز بیابد.»»

وی درباره راه‌های مقابله با این بیماری می‌گوید: «کارهای زیادی وجود دارد که می‌توانید انجام دهید و آن‌ها معمولاً به سبک زندگی مرتبط هستند.»

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

رژیم غذایی مدیترانه‌ای می‌تواند در مقابله با فشار خون بالا موثر باشد
رژیم غذایی مدیترانه‌ای می‌تواند در مقابله با فشار خون بالا موثر باشدعکس: G.steph.rocket/Wikipedia

تغییراتی مانند سیگار نکشیدن، کاهش مصرف الکل، عدم افزودن نمک اضافی به غذا و خوردن یک رژیم غذایی سالم همراه با غذای تازه می‌تواند کمک‌کننده باشد.

آگهی

مطالعات همچنین نشان داده اند که رژیم غذایی مدیترانه‌ای غنی از سبزیجات تازه، چربی‌های سالم و ماهی می‌تواند خطر ابتلا به فشار خون را کاهش دهد. متخصصان می‌گویند که افراد باید ورزش کنند و وزن مناسبی داشته باشند. علاوه بر اینها، مدیریت استرس در زندگی پرمشغله روزانه ما نیز مهم است.

کارشناسان می‌گویند داروهایی برای کمک به افراد در مدیریت فشار خون بالا وجود دارد، با این حال مهم‌تر از همه این است که افراد «باید اعداد خود را بدانند.»

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

از داروی فشار خون تا درمان اختلال جنسی؛ زهر جانوران چگونه به خدمت بشر درآمد؟

چرا نباید از کرم ضد آفتاب از سال پیش مانده، استفاده کرد؟

مواد مخدر جدید و شیوه مصرف متفاوت ؛ دسترسی به مواد مخدر در اروپا چگونه است؟