تایید قرص درمان افسردگی پس از زایمان در آمریکا؛ تدابیر اروپا برای درمان این نوع افسردگی چیست؟

افسردگی پس از زایمان
افسردگی پس از زایمان Copyright کانوا
Copyright کانوا
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

سازمان غذا و داروی آمریکا به تازگی نخستین قرص درمان افسردگی پس از زایمان را تایید کرده است. اما در اروپا ماجرا چگونه است؟

آگهی

یک قرص جدید برای درمان افسردگی پس از زایمان از سوی مقامات آمریکایی برای درمان مشکل مادران مورد تایید قرار گرفت.

در حالی که کارشناسان هشدار می‌دهند که این یک راه حل معجزه آسا نیست اما گزینه جدیدی برای بسیاری از زنانی است که پس از بارداری با افسردگی دست و پنجه نرم می‌کنند.

طبق یک آمار جدید درباره سلامت روان مادران، خودکشی عامل اصلی مرگ در بین مادران در سال اول پس از بارداری در بریتانیا است.

درک افسردگی پس از زایمان

معمولا زنان پس از تولد فرزند دچار نوسانات خلقی می‌شوند. اگر علائم تنها برای مدت کوتاهی رخ دهد، ممکن است همان چیزی باشد که به‌عنوان «بیبی بلوز» (baby blues- بلوز مخفف مالیخولیا است) شناخته می‌شود.

اما اگر علائم بیش از دو هفته طول بکشد می‌تواند نشانه‌های افسردگی پس از زایمان (PPD) باشد. این علائم احساس غم و اندوه مداوم و خلق و خوی ضعیف تا افکار ترسناک درباره ناتوانی در مراقبت از نوزاد را شامل می‌شود.

طبق گزارش بخش خدمات ملی بریتانیا، افسردگی پس از زایمان یک زن از هر ده زن را در این کشور تحت تاثیر قرار می‌دهد. تخمین زده می‌شود که نرخ جهانی بین ۱۰ تا ۲۰ درصد باشد.

قرص «زورانولون» چیست؟

مقامات ایالات متحده استفاده از قرص «زورانولون» را که از سوی شرکت «سیج تراپیوتیک» تولید شده است در ماه اوت تایید کردند. این یک داروی خوراکی است که به مدت ۱۴ روز برای درمان افسردگی پس از زایمان مصرف می‌شود.

تیفانی فارچیون، مدیر بخش روانپزشکی در مرکز ارزیابی و تحقیقات دارویی سازمان غذا و داروی آمریکا گفت: «از آنجایی که افسردگی پس از زایمان می‌تواند باعث مشکلاتی در پیوند بین مادر و نوزاد شود در نتیجه می‌تواند عواقبی برای رشد جسمی و عاطفی کودک نیز داشته باشد.»

او افزود: «دسترسی به داروی خوراکی برای بسیاری از این زنان که با احساسات شدید و گاهی تهدید کننده زندگی روبرو هستند گزینه مفیدی خواهد بود.»

نتایج تحقیقات این دارو پس از دو کارآزمایی کامل در مجله آمریکایی روانپزشکی منتشر شد. این درمان یک درمان بر اساس ساختار مولکولی است که طبق نتایج، «به‌طور کلی به خوبی تحمل» شده است.

دکتر سیلو ویو-ساولون رئیس انجمن جهانی بهداشت روان نوزادان در فرانسه به یورونیوز گفت: «ساختارهای جدید مولکولی همیشه جالب است.»

زورانولون با تاثیر بر گیرنده‌های نوع گابا A (A GABA) خط عمل متفاوتی در مقایسه با داروهای افسردگی کلاسیک دارد.

او گفت: «با این حال هیچ راهی برای دانستن اینکه آیا این دارو باعث عود بیماری می‌شود یا خیر، وجود ندارد. اما برای بیمارانی که مقاومت به درمان معمول دارند این یک گزینه جدید خوش‌بینانه است.»

اروپا کجا ایستاده است؟

شرکت بایوژن که با شرکت «سیج تراپیوتیک» برای تولید زورانولون همکاری می‌کند به یورونیوز گفت: «تمرکز فعلی آماده‌سازی برای عرضه موفقیت‌آمیز دارو در ایالات متحده است. اما این شرکت در حال بررسی فرصت‌هایی برای ارائه آن به بیماران خارج از ایالات متحده است.»

معمولا افسردگی پس از زایمان با ترکیبی از داروهای ضد افسردگی و روان درمانی، درمان می‌شود.

مهارکننده‌های انتخابی بازجذب سروتونین معمولا به‌دلیل سازگاری با شیردهی استفاده می‌شود.

ویو-ساولون گفت: «داشتن چند درمان مهم است. داروها تنها بخشی از این موضوع هستند، نه کل آن. در برخی موارد، تراپی می‌تواند کافی باشد.»

بنا بر عقیده او، معاینه مادران پس از تولد فرزندان برای تشخیص اینکه آیا ممکن است افسردگی پس از زایمان داشته باشند مهم است.

آگهی

این معاینات در ژوئیه ۲۰۲۲ در فرانسه اجباری شده است.

سرویس سلامت ملی توصیه می‌کند که مادران شش تا هشت هفته پس از تولد نوزادانشان از سوی پزشک عمومی معاینه شوند اما پیش از آن ماماها مسئول نظارت بر بیمار هستند.

از سوی دیگر سوئد پروژه «مراکز والدین» را اجرایی کرد که هدف آن حمایت پزشکی و اجتمالی از طریق ملاقات والدین جدید با یکدیگر است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

دو قلوهایی با تاریخ تولد متفاوت؛ مادر آمریکایی طی دو روز دو بار زایمان کرد

نتایج یک تحقیق جدید: ساکنان حومه‌های مسکونی در حاشیه شهرها بیشتر در معرض افسردگی هستند

چرا چپ دست یا راست دست به دنیا می‌آییم؟