NewsletterخبرنامهEventsمناسبت هاپادکست ها
Loader
ما را پیدا کنید
آگهی

جنجال تبلیغ کفشی در پیوند با المپیک مونیخ و جنگ غزه؛ آدیداس از« بلا حدید» فلسطینی‌تبار عذرخواهی کرد

بلا حدید پس از ورود به اکران فیلم «قلب های تپش» در جشنواره بین المللی فیلم کن 2024 برای عکاسان عکس می گذارد
بلا حدید پس از ورود به اکران فیلم «قلب های تپش» در جشنواره بین المللی فیلم کن 2024 برای عکاسان عکس می گذارد Copyright Andreea Alexandru/Invision/ AP
Copyright Andreea Alexandru/Invision/ AP
نگارش از Jonny Walfiszیورونیوز فارسی
تاریخ انتشار
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
ترجمه شده از زبان: انگلیسی

شرکت آدیداس پس از حذف بلا حدید (سوپرمدل آمریکایی که پدری فلسطینی دارد) از یکی از پروژه‌های تبلیغاتی‌اش، هنگامی که با تصمیم خانم حدید برای اقدام قانونی علیه این شرکت روبرو شد، با انتشار بیانیه‌ای از او عذرخواهی کرد.

آگهی

شرکت چندملیتی آلمانی «آدیداس» که عمدتا به دلیل تولید محصولات ورزشی مشهور است، اخیرا برای تبلیغ مجدد کفش کتانی SL72 که اولین بار در سال ۱۹۷۲ میلادی برای المپیک مونیخ طراحی شده بود، از خانم بلا حدید استفاده کرده بود.

اما این کار جنجال آفرید؛ زیرا در جریان «المپیک مونیخ» تروریست‌های فلسطینی به ورزشکاران اسرائیلی حمله کرده و منجر به کشته شدن ۱۱ نفر از آنها شده بودند.

این موضوع باعث شد که گروههای افراطی یهودی، شرکت آدیداس را تحت فشار بگذارند تا این سوپرمدل طرفدار فلسطین را از این پروژه تبلیغاتی کنار بگذارد.

شرکت آدیداس هفته گذشته اطلاعیه‌ای را منتشر و اعلام کرد که در تبلیغ خود برای کفش‌های ورزشی المپیک ۱۹۷۲ «بازبینی» خواهد کرد.

در جریان بازی‌های المپیک تابستانی شهر مونیخ در آلمان، ۸ شبه‌نظامی فلسطینی وارد دهکده المپیک شدند و ۲ ورزشکار اسرائیلی را کشتند و ۹ ورزشکار دیگر را گروگان بگیرند که درنهایت همه آنها کشته شدند.

به این ترتیب بازی‌های المپیک ۱۹۷۲ بشدت با خاطرات این حادثه غم‌انگیز پیوند خورد و حتی ماجرای آن در فیلمی به کارگردانی استیون اسپیلبرگ به نام «مونیخ»، در سال ۲۰۰۵ میلادی به تصویر کشیده شد.

شرکت آدیداس در حالی برای تبلیغ دوباره کفش SL72 از بلا حدید استفاده کرده بود که او از زمان حمله شبه‌نظامیان حماس به جنوب اسرائیل در ۷ اکتبر ۲۰۲۳ میلادی بطور مداوم علیه جنگ اسرائیل با حماس سخن گفته است.

شبه‌نظامیان حماس در جریان این حمله، حدود ۱۲۰۰ نفر عمدتا غیرنظامی را کشتند و حدود ۲۵۰ نفر را نیز گروگان گرفتند.

این اقدام آنها حملات تلافی‌جویانه ارتش اسرائیل را در پی داشت که اکنون حدود ۱۰ ماه از آغاز آن می‌گذرد.

در این مدت خانم حدید هم حمله حماس در ۷ اکتبر را در شبکه‌های اجتماعی محکوم کرده و هم واکنش خشونت‌آمیز اسرائیل به این حملات را.

از جمله بلا حدید در ۲۶ اکتبر در پیامی اینستاگرامی نوشت: «من با دیدن پیامدهای حملات هوایی در غزه، با تمام مادرانی که فرزندان خود را از دست داده‌اند و همه کودکانی که تنها مانده و گریه می‌کنند، همه پدران، برادران، خواهران، عموها، عمه‌ها و دوستانی که دیگر هرگز روی زمین راه نخواهند رفت، عزادارم... من برای خانواده‌های اسرائیلی که با درد و عواقب ۷ اکتبر دست و پنجه نرم می‌کنند، سوگواری می‌کنم. صرف‌نظر از تاریخ این سرزمین، من حملات تروریستی به غیرنظامیان را در هر کجا محکوم می‌کنم.»

با این وجود، حامیان اسرائیل به این دلیل که بلا حدید حمله اسرائیل به غزه را محکوم کرده بود (حملاتی که در جریان آن دست‌کم ۴۰ هزار فلسطینی کشته شدند) از استفاده از این مدل در پروژه تبلیغاتی آدیداس انتقاد کردند.

حساب رسمی سفارت اسرائیل در آلمان نیز در اعتراض به این اقدام نوشت: «حدس بزنید چهره این کمپین تبلیغاتی کیست؟ بلا حدید، مدلی با تبار فلسطینی که سابقه یهودستیزی و دعوت به خشونت علیه اسرائیلی‌ها و یهودیان را دارد.»

او افزود: «اینکه او کفشی را تبلیغ می‌کند که یادبود المپیکی است که در جریان آن خون یهودیان زیادی ریخته شد، فقط یک بیماری است.»

Bella Hadid and her father Mohamed Hadid arrive at the opening ceremony of the 70th international film festival in Cannes, France 2017
Bella Hadid and her father Mohamed Hadid arrive at the opening ceremony of the 70th international film festival in Cannes, France 2017Thibault Camus/Copyright 2017 The AP. All rights reserved.

این انتقادات باعث شد که شرکت آدیداس بیانیه‌ای را برای عذرخواهی از انجام چنین تبلیغی منتشر کند.

آگهی

در این بیانیه آمده است: «ما آگاه هستیم که میان این پروژه تبلیغاتی و رویدادهای غم انگیز تاریخی، ارتباطاتی ایجاد شده است؛ اگرچه این موضع کاملا غیرعمدی بوده است. در نتیجه از هرگونه ناراحتی ایجاد شده عذرخواهی می‌کنیم و در حال بازنگری در این پروژه تبلیغاتی هستیم.»

پس از آن گزارش شد که بلا حدید نیز در حال بررسی اقدام قانونی علیه آدیداس به دلیل کنار گذاشته شدن از این پروژه تبلیغاتی است.

در واکنش به این خبر، آدیداس بیانیه خود را به روز رسانی کرد و عذرخواهی از بلا حدید را نیز در آن گنجاند. در بیانیه جدید آدیداس آمده است: «ما همچنین از شرکای خود بلا حدید، ASAP Nast [رپر آمریکایی]، ژول کُنده [فوتبالیست فرانسوی] و دیگران برای هرگونه تأثیر منفی این واقعه بر آنها عذرخواهی می‌کنیم.»

ماجرای لغو این پروژه تبلیغاتی در جریان ضبط یک پادکست با آلانا حدید، خواهر بلا همچنین مهدی حسن، پخش کننده بریتانیایی-آمریکایی مطرح شد.

آگهی

آلانا تصمیم گرفت در این باره صحبتی نکند اما مهدی حسن گفت که فکر می‌کند تصمیم آدیداس برای حذف بلا حدید از کمپین نتیجه یک «تعصب ضد فلسطینی» باشد.

او گفت: «این ایده که می‌توانید به یک مدل فلسطینی که حتی در سال ۱۹۷۲ متولد نشده، بگویید که نمی‌تواند یک کفش کتانی مرتبط با المپیک ۱۹۷۲ را تبلیغ کند زیرا فلسطینیان در آن المپیک اقدامات تروریستی انجام دادند، آنهم به این دلیل که تنها چیزی که در آن مشترکند این است که فلسطینی هستند.... این تعریف تعصب و تعریف نژادپرستی است.»

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

رسوایی در فوتبال زنان در دومین روز المپیک: کانادا پهپاد جاسوسی فرستاد

دیده‌بان حقوق بشر: جنگجویان فلسطینی در حمله ۷ اکتبر جنایت جنگی مرتکب شده‌اند؛ حماس رد کرد

دشت‌های قزاقستان برای رقابت‌های جهانی بازی‌های سنتی عشایری آماده می‌شوند